کد خبر: ۳۸۹
رییس اداره بهداشت مواد غذایی واماکن وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت رعایت 4 مرحله سالم سازی سبزی از جمله شستن سبزی، انگل‌زدایی (ریختن یک تا 5 قطره مایع ظرفشویی در یک لیتر آب)، گندزدایی با محلول‌های مجاز عرضه شده در داروخانه‌ها و نهایتا شست وشو با آب گفت: هموطنان برای تهیه گوشت جهت طبخ نذورات هم فرآورده‌های گوشتی را از محل مجاز و با مهر دامپزشکی خریداری کنند...

به علت شیوع آنفلوانزای نوع آ و افزایش احتمال سرایت آن در تجمعات، تشدید نظارت‌های بهداشتی بر مراکز افطار دهی و نذورات (حتی موارد شخصی ) افزایش می‌یابد.

مهندس سیدرضا غلامی رییس اداره بهداشت مواد غذایی و اماکن وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تاکید بر این که نظارت و کنترل بر تهیه، طبخ و توزیع نذورات شخصی در مناطق روستایی و شهرهای کوچک سهل‌تر و در شهرهای بزرگ سخت‌تر است، افزود: این نظارت‌ها بر اماکن و مراکز تهیه و توزیع زولبیا، شیرینی، آش، حلیم، کنترل آب آشامیدنی و رعایت بهداشت فردی را هم شامل می‌شود.

وی، با اشاره به دهه سوم شعبان دهه غبار روبی مساجد گفت: در این دهه با همیاری و مشارکت مردم و سازمان‌های مرتبط نسبت به رعایت نظافت و شست وشوی مستمر تاکید می‌شود. در ضمن در این دهه بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده با سازمان تبلیغات اسلامی که مسوول اعزام روحانی به مراکز و اماکن هستند، مقرر شد در جلسات پیش از اعزام روحانی کارشناس بهداشت محیط هم حضور داشته باشد، تا موارد مورد نیاز مطرح شود.

رییس اداره بهداشت مواد غذایی و اماکن وزارت بهداشت، با بیان این که کارشناسان بهداشتی می‌توانند در مراسم مذهبی پس از اذان و نماز در مساجد حضور یابند، گفت: حداقل در هر مسجدی یک تا دو بار در ماه می‌توانند حضور داشته باشند.

مهندس غلامی، با تاکید بر ضرورت وجود کارت سلامت و معاینه پزشکی خادمین مساجد و کنترل آب به لحاظ شیوع آنفلوانزای نوع آ افزود: همچنین بر نظافت محل و وجود وسایل اطفاء حریق تاکید شده است.

وی، در ادامه مناسب‌ترین ظروف برای توزیع نذورات و افطاردهی حاوی مواد غذایی داغ را ظروف یک بار مصرف با پایه گیاهی ذرت نشاسته (بیوپلیمر) و در درجه بعد ظروف سلولزی برشمرد و افزود: استفاده از مابقی ظروف یک بار مصرف برای توزیع غذای سرد بلامانع است.

رییس اداره بهداشت مواد غذایی و اماکن وزارت بهداشت، با بیان این که ظروف یک بار مصرف گیاهی برای سلامت افراد و حفظ محیط زیست سودمند است، افزود: ظروف با پایه گیاهی طبیعی منومر مصنوعی ندارند از این رو با وجود مواد غذایی گرم، اسیدی و چرب از دیواره ظروف منومر مصنوعی آزاد نمی‌شود.

مهندس غلامی، در ادامه به هموطنان توصیه کرد که از خرید زولبیا و بامیه و خرماهای فله‌ای و روباز خودداری کنند، همچنین حین خرید شیرینی سنتی، زولبیا و بامیه به وجود آرم استاندارد و مجوز وزارت بهداشت درج شده در بخش داخلی کف جعبه توجه لازم را داشته باشند و درغیراین صورت از خرید آن کالا خودداری کنند.

وی، مشارکت‌های مردمی را کمک بزرگی در جهت کنترل و نظارت بهتر مواد غذایی برشمرد و افزود: چنانچه هموطنان شاهد تخلفی در محل توزیع مواد غذایی در ایام ماه مبارک رمضان شدند، نظیر عدم رعایت بهداشت فردی و استفاده نکردن از انبرک و دستکش یک بار مصرف تذکر داده شود و در صورت عدم توجه خریداری نکنند.

رییس اداره بهداشت مواد غذایی واماکن وزارت بهداشت با تاکید بر ضرورت رعایت 4 مرحله سالم سازی سبزی از جمله شستن سبزی، انگل‌زدایی (ریختن یک تا 5 قطره مایع ظرفشویی در یک لیتر آب)، گندزدایی با محلول‌های مجاز عرضه شده در داروخانه‌ها و نهایتا شست وشو با آب گفت: هموطنان برای تهیه گوشت جهت طبخ نذورات هم فرآورده‌های گوشتی را از محل مجاز و با مهر دامپزشکی خریداری کنند.

مهندس غلامی، در پایان به هموطنان توصیه کرد: در صورت مشاهده هر گونه تخلف اعم از تهیه و طبخ زیرزمینی مواد غذایی و دستفروشان می‌توانند با شماره تلفن 09678 تماس حاصل کنند.

 

 

نظر شما
ادامه