کد خبر: ۳۷۹۰۹


روز پنجشنبه هفته قبل، محققین آزمایشگاهی گزارش دادند که ویروس سویه H7N9 آنفلوانزای پرندگان که در چین در حال انتشار است به راحتی قادر است که در میان حیوانات دیگر منتشر شده و باعث ایجاد تلفات گسترده شود و همچنین هشدار دادند که این ویروس قابلیت انتقال به انسان را داشته و می‌تواند به شکل یک پاندمی جهانی مبدل شود.

به گزارش گروه بین الملل حکیم  مهر، این ویروس از سال 2013 در چین در حال چرخش است و باعث ایجاد بیماری شدید در انسانهای در معرض پرندگان عفونی شده است. در سال گذشته این ویروس به دو سویه جدا تقسیم شد.

هم اکنون یکی از این دو نوع سویه بسیار پاتوژن شده و توانایی کشتن پرندگان را دارد و قادر است خسارات سنگینی به صنعت طیور وارد آورد. دانشمندان آمریکایی و ژاپنی این سویه پاتوژن را بر روی سایر پستانداران به عنوان مدلی جهت ارزیابی انتقال این ویروس به انسان مورد آزمایش قرار دادند.

 

آنها دریافتند که این سویه باعث ایجاد بیماری بسیار حاد در موش و فرت می‌شود. همچنین این ویروس به راحتی در میان سایر موشها منتشر شد و قابلیت انتقال آن نیز به اثبات رسید. علاوه بر آن چندین حیوان نیز بر اثر ابتلا به این بیماری تلف شدند. محققین معتقدند این طبیعی نیست که با این میزان جزئی از ویروس، چنین بیماری حاد و شدیدی همراه با تلفات ایجاد شود.

«دکتر میشل اوسترهلم» متخصص بیماری‌های عفونی از دانشگاه مینه‌سوتا می‌گوید: این تحقیقات حاکی از آن است که سویه H7N9 در روزهای آینده باعث بیماری انسان‌های بسیاری خواهد شد. تمام جهان نگران این سویه جهش یافته بسیار پاتوژن هستند.

مرکز کنترل بیماری‌ها (CDC) نیز سویه H7N9 را به عنوان سویه‌ای با قدرت بیماریزایی بالا در حیوانات و انسان برشمرده است و پیش‌بینی نموده که این سویه می‌تواند منجر به ایجاد یک پاندمی انسانی گردد.

آخرین پاندمی انسانی مربوط به سال 2009 و آنفلوانزای خوکی سویه H1N1 بوده است که میلیونها انسان بیمار شدند و منجر به مرگ 200 هزار نفر گردید.

محققان معتقدند مرگ و میر این سویه از بیماری آنفلوانزای پرندگان نسبت به سایر سویه‌های دیگر بسیار بالاتر است. جالب است که این ویروس یک سویه با حدت پایین بوده است که هم‌اکنون چنین نرخ تلفات بالایی از آن مشاهده شده است.

منبع:  reuters

 

نظر شما
ادامه