کد خبر: ۳۷۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی یزد، قم، ایلام، کردستان، میناب و خراسان رضوی

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد خبر داد:
مشغول بکار کردن دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی به بالا در یزد


مدیرکل دامپزشکی استان یزد گفت: تمام افرادی که دارای مدرک کاردانی به بالا در رشته دامپزشکی و رشته‌های مرتبط با آن هستند، از سوی شبکه دامپزشکی استان بکار گرفته می‌شوند.

علی‌اکبر حدادزادهاظهار داشت: دامپزشکی در سراسر کشور و به تبع آن استان یزد می‌تواند ظرفیت بالایی از اشتغال در جامعه ایجاد کند به نحوی که در استان یزد در سال گذشته برای هزار و 159 نفر فرصت شغلی ایجاد شد.
وی خاطرنشان کرد: در استان یزد این ظرفیت وجود دارد که به هر میزان کاردان دامپزشکی به بالا وجود داشته باشد را مشغول به کار کنیم.
حدادزاده با بیان مصداقی عنوان کرد: یک مرکز مایه‌کوبی در استان یزد با حداقل وسایل که شامل یک دستگاه یخچال، یک دکتر دامپزشک و محلی برای استقرار است و در مجموع با سرمایه‌ای حدود 7 تا 8 میلیون تومان، می‌تواند برای 25 نفر شغل ایجاد کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به میزان صادرات و واردات دام در طول سال گذشته در استان یزد بیان داشت: سال گذشته هزار و 822 مجوز برای واردات دام صادر شد که با این تعداد مجوز 9 هزار و 552 راس دام به صورت کاملا قانونی و بهداشتی از قرنطینه‌های مهریز و دیهوک در طبس وارد استان یزد شد.
حدادزاده خاطرنشان کرد: به همین ترتیب از استان یزد واردات فرآورده‌های خام دامی صورت گرفته است و بالغ بر 323 هزار و 590 کیلوگرم فرآورده خام دامی با نظارت دامپزشکی به صورت کاملا بهداشتی از استان یزد به خارج از استان و حتی خارج از کشور صادر شده است.
وی این فرآورده‌های دامی را شامل تخم‌مرغ، پیه و دنبه، گوشت طیور و پودر آب پنیر برشمرد.
حدادزاده، ارزش این تعداد محموله صادر شده از استان یزد را بالغ بر 6 میلیارد و 124 میلیون و 410 هزار ریال اعلام کرد که تقریبا بیش از 600 هزار دلار برای استان یزد ارزآوری داشته است.
مدیرکل دامپزشکی استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی در استان یزد خبر داد و افزود: در یک ماه گذشته یک کلینیک تخصصی در صفاییه افتتاح شد که این مرکز انواع خدمات را به حیوانات خانگی ارائه می‌دهد.
حدادزاده یادآور شد: در مجموع خدمات درمانی و دارویی به انواع دام و حیوانات خانگی در استان یزد توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و 10 کلینیک دامپزشکی، دو بیمارستان دامپزشکی، 22 داروخانه، دو مرکز مایه‌کوبی و یک آزمایشگاه دامپزشکی در سطح استان یزد خدمات درمانی را مربوط به بخش دامپزشکی را در این مراکز ارائه می‌دهند.
وی یادآور شد: با بروز برخی بیماری‌ها نظیر تب مالت، تب برفکی و سل نیز بسیاری از دام‌های سبک و سنگین در استان یزد مورد معاینه قرار گرفتند که پس از شناسایی بیماری در دام‌ها، دام‌های بیمار به کشتارگاه فرستاده شدند و غرامت آنها پرداخت شد.
حدادزاده خاطرنشان کرد: در سال گذشته بیش از 60 میلیون تومان غرامت برای دام‌های بیمار معدوم شده توسط دامداری به واسطه بیماری آنها پرداخت شد.

 

---------------------------------------------

 

معاون سازمان دامپزشکی مطرح کرد:
غـذا؛ اسـلـحـه و ابـزار مـنـاقـشـه در آیـنـده

 

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: شهر قم به‌دلیل اینکه یک شهر مذهبی و زائرپذیر است باید در خصوص پالایش مواد غذایی بیشتر مورد توجه قرار گیرد؛ در این راستا باید آزمایشگاه مرکزی کنترل کیفی مواد غذایی در قم احداث شود.

دکتر محسن مشکات در همایش روز ملی دامپزشکی در قم، روز ملی دامپزشکی را برای شناساندن تلاش‌های فعالان در این عرصه به جامعه دانست و اظهار کرد: جامعه باید با تلاش‌های دامپزشکان هرچه بیشتر آشنا شود چراکه در طول سال خدمات این قشر آنچنان که باید و شاید منعکس نمی‌شود.

وی ادامه داد: دامداران سال‌ها است که با جامعه دامپزشکی آشنا و با آنها زندگی می‌کنند.

مشکات با اشاره به موضوع امنیت غذایی عنوان کرد: بحث امنیت غذایی از مسائل بسیار مهم و اساسی است که در این زمینه دغدغه‌های فراوانی در سطح کلان وجود دارد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در بحث امنیت غذایی چهار اصل و عنصر اساسی وجود دارد، خاطرنشان کرد: تامین غذای کافی، پایداری تولید، دسترسی همگان به غذا و همچنین سلامت غذا از فاکتورهای مهم و اساسی در زمینه امنیت غذایی به‌شمار می‌رود. در همه بخش‌های یاد شده دامپزشکان نقش اصلی را ایفا می کنند .

مشکات با بیان اینکه موضوع امنیت غذایی روز به روز جایگاه بهتری پیدا می‌کند، تصریح کرد: در 25 سال گذشته جمعیت جهان 52 درصد زیاد شده ست و این روند همچنان رو به افزایش است.

مشکات ادامه داد: هرچقدر جمعیت افزایش یابد به مراتب تقاضا برای غذا نیز افزایش می یابد و در این زمینه نگرانی‌هایی وجود دارد و کارشناسان، غذا را در آینده به عنوان یک اسلحه و ابزاری برای مناقشه معرفی کرده‌اند.

مشکات عنوان کرد: عوامل آلاینده همچون باکتری‌ها، انواع سموم و قارچ‌ها، نظارت بر مواد غذایی را از نقطه تولید تا سر سفره با اهمیت کرده است که این نظارت چه در بخش خصوصی و چه بخش دولتی برعهده دامپزشکان است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه باید پالایش مواد غذایی در برنامه‌های سازمان دامپزشکی گنجانده شود، خاطرنشان کرد: این بحث در شهر قم که یک شهر مذهبی و زائرپذیر است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در این خصوص باید آزمایشگاه مرکزی کنترل کیفی مواد غذایی در قم احداث شود تا مردم قم و زائران حضرت معصومه (س) از غذای سالم استفاده کنند.

مشکات با بیان اینکه دامپزشکان با انواع بیماری‌های دام و انسان در حال مبارزه‌اند، افزود: بسیاری از دامپزشکان در این مسیر خود قربانی و مبتلا به بیماری شده‌اند و حتی برخی‌ها در اثر بیماری‌های خطرناکی نظیر هاری جان خود را از دست داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بیماری‌های مختلفی از جمله سارس، آنفلونزای مرغی، آنفلونزای فوق حاد پرندگان و همچنین آنفلونزای خوکی جهان را با چالش مواجه کرده است، افزود: سال 2011 را به نام سال دامپزشکی برای سلامت غذا و کره زمین نامگذاری کرده اند که امیدواریم در این سال نقش جامعه دامپزشکی هرچه بیشتر به مردم شناسانده شود.

مشکات عنوان کرد: با تعاملاتی که ما بین سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی ایجاد شده است مقرر شد تا طبق قانون بخشی از فعالیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود و سازمان تنها به نقش نظارتی و حاکمیتی خود بپردازد.

مشکات اظهار کرد: کشور ما در حال حاضر در زمینه دامپروری جایگاه خوبی در دنیا دارد و در تولید گوشت گوسفند رتبه 4 ، بز رتبه 7 ، انواع طیور رتبه 9 ،تولید عسل رتبه 10 ، تخم مرغ رتبه 13 ، شیر رتبه 21 و همچنین تولید گوشت گاو رتبه31 را در اختیار دارد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: با این زمینه تولید اگر در بحث آموزش ترویجی، افزایش بهره وری، خدمات بهداشتی و جلوگیری از انواع بیماری ها وتلفات قدم های موثری برداشته شود و حمایت های لازم صورت گیرد دیگر نیازمند واردات اقلام غذایی به کشور نخواهیم بود تا صنعت دام کشور را دچار تهدید و آسیب کند و به جرات می توان گفت که با اتکا به همین پتانسیل داخلی می‌شود غذای مورد نیاز کشور را تامین کرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 95 درصد از داروی مورد نیاز صنعت دامپروری در داخل کشور تولید می‌شود که این رقم قبل از انقلاب تنها 5 درصد بوده است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور گفت: درمان حوزه دامپزشکی به بخش خصوصی واگذار شده که مشغول فعالیت است.

مشکات افزود: طی سال‌های اخیر، تمام کارهای بخش درمان حوزه دامپزشکی به بخش خصوصی واگذار شده است، ولی در جاهایی که بخش خصوصی فعالیتی ندارد، بخش دولتی وارد فعالیت خواهد شد.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: شش هزار و 250 واحد بخش خصوصی شامل بیمارستان، درمانگاه، آزمایشگاه و داروخانه با حدود 13 هزار و 500 نفر شاغل، مشغول خدمات‌رسانی هستند.

وی بیان کرد: نیروهای فعال دولتی در حوزه دامپزشکی شش هزار و 250 نفر هستند که بخش خصوصی با بیش از دو برابر نیرو فعالیت دارد.

--------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام خبر داد:
افتتاح اولین آزمایشگاه تشخیص بیماری‌های دام و طیور غرب کشور در ایلام

 

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام گفت: اولین آزمایشگاه تشخیص بیماری‌های دام و طیور غرب کشور در ایلام افتتاح شد.

دکتر عبدالوهاب پیرانی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: برای راه‌اندازی این آزمایشگاه که جزو مصوبات دور دوم سفر هیات دولت به استان ایلام بوده250 میلیون تومان اعتبار اختصاص یافته است.

وی افزود: سلامت و بهداشت یکی از مهمترین عوامول توسعه همه جانبه در هر منطقه است که برای تحقق این مهم باید برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد.

پیرانی با تاکید بر پیشگیری در حوزه سلامت اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی باید برای تامین سلامت غذایی با دامپزشکی استان همکاری لازم داشته باشند.

مدیر کل دامپزشکی استان خاطر نشان کرد: به منظور تامین سلامت غذایی، سلا گذشته 42 هزار بازدید در سطح استان انجام گرفت و 42 هزار کیلو گرم انواع فرآورده‌های خام دامی در استان معدوم شد.
--------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کردستان اعلام کرد:
مهار بیماری تب برفکی در استان کردستان

مدیرکل دامپزشکی کردستان از مهار بیماری تب برفکی در استان خبر داد.

ناصر مخدوم اظهار داشت: استان کردستان با دارا بودن 10 شهرستان و تعداد2 هزار واحد پرورش دامی، دو میلیون رأس دام را در خود جای داده است.
وی تأکید کرد: استعداد طبیعی و ظرفیت بالا در پرورش دام و طیور در استان کردستان ضامن بازده سرمایه‌گذاری این صنعت در استان است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان با اشاره به جایگاه استان در تأمین گوشت قرمز و پروتیین حیوانی کشور، بیان داشت: در زمینه بهداشت و سلامتی افراد جامعه اداره‌کل دامپزشکی کردستان با مشارکت بخش غیردولتی در مرحله نخست اقدام به واکسیناسیون بیماری تب برفکی کرده است.
مخدوم اضافه کرد: در سه ماهه نخست سال‌جاری و مرحله نخست واکسیناسیون تب برفکی بیش از 66 هزار رأس دام بزرگ و 530 هزار رأس دام کوچک در روستاها و دامداری‌های سنتی و صنعتی مایه‌کوبی شده است.
وی بیان داشت: همچنین در مرحله دوم اجرای این طرح که با هدف مایه‌کوبی دام‌های بزرگ در سطح استان و نوار مرزی انجام می‌شود، پیش‌بینی حجم عملیات واکسیناسیون تب برفکی بیش از 80 هزار رأس دام بزرگ باشد.
مدیرکل دامپزشکی کردستان اعلام کرد: تاکنون هیچ گزارشی از بروز این بیماری و یا سایر بیماری‌های دامی در هیچ یک از نقاط استان اعلام نشده است.
مخدوم ادامه داد: اداره‌کل دامپزشکی کردستان در حال حاضر از استان‌های برتر کشور در زمینه رعایت اصول بهداشت عمومی دامپزشکی است.
وی استمرار و تدوام عملیات بازرسی اکیپ‌های بهداشت عمومی دامپزشکی، ایجاد مراکز بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی، استفاده از ظرفیت‌های قانونی در برخورد با متخلفان بهداشتی، کسب اطلاعات علمی و مرتبط با مشاغل عرضه فرآورده‌های خام دامی و وجود چندین کشتارگاه صنعتی طیور در استان را از اقدامات مهم و مؤثر این اداره‌کل در راستای ارتقا بهداشت عمومی عنوان کرد.
مدیرکل دامپزشکی کردستان افزود: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مشاغل مرتبط در سطح شهرستان‌ها و مراکز روستایی استان، پخش پمفلت و نصب پلاکاردهای اطلاع‌رسانی عمومی در مراکز پر رفت و آمد شهری و روستایی و استفاده اجباری از خودروهای سردخانه‌دار مجهز به دستگاه ترموگراف در حمل فرآورده‌های خام دامی چهره مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی را در سطح استان متحول کرده است.
مخدوم به کیفیت فرآورده‌های خام دامی در مقایسه با سال‌های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون سطح بهداشت و نوع بسته‌بندی عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان کردستان در مقایسه با سال‌های گذشته از بهبود کیفیت، عرضه مناسب‌تر و تناسب کامل محل عرضه با قوانین و مقررات بهداشتی سازمان دامپزشکی و رعایت دقیق این قوانین از طرف فروشندگان برخوردار است.
وی ابراز امیدواری کرد: با راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی دام سنندج شاهد تحولی جدی و مثبت در زمینه بهداشت گوشت قرمز استان در آینده نزدیک باشیم.
مخدوم از مردم استان خواست گوشت‌های قرمز و سفید استحصالی از کشتارگاه‌ها را مصرف کرده و از خرید و مصرف مرغ زنده و گوشت‌های فاقد مهر دامپزشکی خودداری کنند.
مدیرکل دامپزشکی کردستان در پایان خواستار همکاری هرچه بیشتر مردم در بهبود وضعیت بهداشت عمومی به ویژه در زمینه بهداشت فرآورده‌های خام دامی شد.

----------------------------------------------

 

فرماندار میناب:
خصوصی‌سازی دامپزشکی در میناب روند راضی‌کننده‌ای ندارد


فرماندار میناب با اشاره به طرح‌های ابلاغی دولت در باب خصوصی‌سازی بخشی از دامپزشکی شهرستان گفت: تاکنون استقبال مناسبی از طرف بخش خصوصی از این طرح‌ها به عمل نیامده است.

مسعود قانعی‌فرد با اشاره به روز دامپزشکی و وضعیت این بخش در شهرستان ضمن تقدیر از کارکنان و فعالان دستگاه دامپزشکی اظهار داشت: مسئولان و فعالان این بخش با تلاشی وافر در روستاها و شهرها در جامعه گمنام هستند هر چند که مردم به تلاش‌ها و زحمات این قشر واقف و قدردان زحمات آنها هستند.
وی با بیان اینکه کار انجامی از طرف دستگاه دامپزشکی کاری بس سنگین و دشوار است اضافه کرد: انجام کار عاشقانه و علاقه با هدف خدمت به مردم در کارکنان دستگاهی مانند دامپزشکی را می‌توان به طور شفاف و روشن دید و از همین روست که در حال حاضر مردم در جامعه با خیال راحت به واسطه امنیت غذایی و به ویژه سلامتی که در عرضه محصولات مرتبط وجود دارد با خیالی راحت به اقلام مورد نیاز مبادرت می‌ورزند.
فرماندار میناب در بخشی دیگری از سخنان خود یادآور شد: کار دامپزشکی با سلامت عموم مردم مرتبط است و با سلامت و امنیت غذایی مردم سر و کار داشتن از جایگاه پر اهمیتی برخوردار است.
قانعی‌فرد اظهار داشت: تلاش دامپزشکی در واقع نوعی پیشگیری است که با کنترل و نظارت دائمی مانع از بروز مشکلات و بیماری‌های غذایی در جامعه می‌شود که این امر نیز نیازمند تعامل و مشارکت عموم مردم است.
فرماندار میناب همچنین ضمن قدردانی از مسئولان دامپزشکی هرمزگان به دلیل به کارگیری نیروی انسانی توانمند و متخصص در شهرستان میناب گفت: با توجه به توانمندی‌های فراوان در حوزه دامپزشکی شهرستان میناب کمبودهای نیز وجود دارد که امید است بتوانیم با همکاری استان این کمبودها را برطرف کنیم.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به برخی از توانمندی‌های حوزه دامپزشکی و دامی شهرستان میناب اظهار داشت: اداره دامپزشکی میناب با تعداد 12 نفر نیرو انسانی در واحدهای مختلف مبارزه با بیماری دام و آبزیان، واحد نظارت بر کشتارگاه‌ها و قرنطینه که وظیفه کنترل ورود و خروج دام را بر عهده دارد و سایر حوزه‌های مربوط به دام مانند صدور مجوز حمل فرآورده‌های دامی فعالیت می‌کند.
وی در همین راستا با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دولت که توسط دامپزشکی ابلاغ شده، مشارکت بخش خصوصی در حوزه دامپزشکی است، اضافه کرد: طبق گزارش‌ها در حالی که دامپزشکی شهرستان میناب آمادگی واگذاری بخشی از فعالیت‌های خود را به بخش خصوصی و دانش‌آموختگان مربوط به این حوزه دارد، استقبال خوبی را از طرف بخش خصوصی شهرستان برای ورود به این بخش شاهد نیستیم.

---------------------------------------------------

 

مسابقات تنیس روی میز دامپزشکی خراسان رضوی به مناسبت روز ملی د امپزشکی برگزار شد

 

مسابقات تنیس روی میز قهرمانی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در محل سالن ورزشی این اداره کل به مدت یک روز برگزار شد.

دکتر حمید افشاریان، مسئول تربیت بدنی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، ضمن اعلام این خبر، تصریح کرد: در این دوره از مسابقات که به مناسبت گرامی داشت روز ملی دامپزشکی برگزار شد 32 ورزشکار از بخش های خصوصی و دولتی دامپزشکی خراسان رضوی حضور داشتند.

دکتر افشاریان تعداد بازی‌های انجام شده را 60  بازی اعلام نموده و اظهار داشت: در پایان این دوره از مسابقات آقایان دکتر محمود بهنام، ‌مقام اول، دکتر محسن عابدزاده ، مقام دوم و دکترغلام علی کلیدری و دکتر مسعود سرحدی، به طور مشترک جایگاه سوم را از آن خود کردند.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
کارشناس
|
Iraq
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
0
0
بابا بخش خصوصی میناب سه مرکز مایه کوبی دارد
نظر شما
ادامه