کد خبر: ۳۷۷۸۷


دامپزشکان کالج دامپزشکی دانشگاه تنسی یک ماسک سه بعدی از جنس رزین را به شکل پروتز برای صورت آسیب دیده لاک‌پشتی از باغ وحش ناکسویل طراحی نمودند.

به گزارش گروه بین الملل حکیم مهر، لاک‌پشتی از ساکنین باغ وحش ناکسویل در ایالت تنسی، دارای سوراخی در حفره بینی سمت راست خود بود که پس از گذشت مدت کوتاهی، این زخم وسعت یافت و تمام صورتش را فراگرفت. بنابراین جهت حفظ جان این لاک پشت دانشکده دامپزشکی تنسی ماسکی سه بعدی از جنس رزین برای صورت این حیوان طراحی کردند تا بتواند به راحتی غذا بخورد.

 

این لاک پشت سی ساله، به طول 14سانتی متر، حدود 10 سال است که در باغ وحش ناکسویل زندگی می‌کند. گونه این حیوان متعلق به ویتنام شمالی و جنوب شرقی چین است و از گونه لاک‌پشت‌های در معرض انقراض می‌باشد.

اگرچه هنوز مشخص نیست که این حیوان چگونه آسیب دیده است. اما خوشبختانه عفونت از بین رفته و حیوان بهبود یافته است اما سوراخ حاصله از این آسیب در صورت این لاک‌پشت باقی مانده است.

در حدود یکسال پیش دامپزشکان دانشگاه تنسی و کارمندان باغ وحش با همکاری یکدیگر، ماسک سه بعدی فوق را برای این حیوان طراحی و آماده نمودند. این ماسک به حیوان کمک می‌کند بدون ایجاد خطر عفونت به راحتی غذا بخورد.

برای ساخت این ماسک، تیم مربوطه با استفاده از میکرو سی تی اسکن از سر حیوان و با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری مدلی سه بعدی از جمجمه لاک‌پشت تهیه نمودند. در حین سی تی اسکن مشاهده نمودند که کام سخت حیوان نیز آسیب دیده، لذا بخش دومی از این ماسک نیز طراحی شد که به عنوان سقف دهان به قسمت اول متصل می‌گردید.

 

 

این نخستین نمونه ماسک سه بعدی طراحی شده در دانشگاه تنسی به عنوان پروتز برای ترمیم  آسیب‌های وارده به حیوانات می‌باشد و استفاده از این تکنولوژی در درمان و نجات جان حیوانات بسیار سودمند بوده و درجهان رایج شده است.

 

منبع:  All 3D

نظر شما
ادامه