کد خبر: ۳۷۷۶
تعداد نظرات: ۱۱ نظر

حکیم مهر -  یادداشت وارده : روش‎ها و ابزار جایگزین آزمایش روی حیوانات -  دکتر رامک روشنایی مقدم

 

 

به نام آنکه هستی میبخشد

 

با توجه به پیشرفتها و نوآوری‌های بسیاری که در زمینه آموزش پزشکی ایجاد شده اکثر دانشکده‌های پزشکی مطرح جهان مانند ییل، استنفورد و هاروارد استفاده از حیوانات زنده در فیزیولوژی، فارماکولوژی و تمرین‌های آموزش جراحی را با روشهای آموزشی مؤثر غیرحیوانی جایگزین کرده‌اند که شامل مشاهده جراحی بای‌پس قلب واقعی انسان، شبیه‌سازهای بیماران، استفاده از اجساد انسانها، برنامه‌های کامپیوتری پیچیده و سطح بالا و غیره می‌باشند.

بسیاری از دانشکده‌های دامپزشکی نیز مانند دانشکده دامپزشکی لندن Royal Veterinary College و دانشکده دامپزشکی UC Davis   کالیفرنیا از جایگزین‌های آموزشی استفاده می‌کنند و به این طریق جان تعداد بی‌شماری حیوان را که در گذشته باید به خاطر تشریح یا آموزشهای دیگر کشته می‌شدند و یا طی جراحی‌های غیرضروری رنج می‌کشیدند، نجات داده‎اند، به طوری که در اکثر دانشکده‌های معتبر جهان بیش از بیست سال است که روشهای سنتی را کنار گذاشته و از  روش‌های نوین استفاده می‎کنند.

در بسیاری از دانشکده‌های دامپزشکی برای آموزش کالبدشناسی، جانورشناسی، فارماکولوژی، فیریولوژی و بعضی از جراحی‌ها نظیر لاپاراسکوپی و سزارین استفاده از حیوان به طور کلی کنار گذاشته شده و به جای آن از نرم افزارها، شبیه‌سازها و مانکن‌ها استفاده می‌شود.

در حقیقت Dry labs جایگزینWet labs  شده‌اند و کشتار حیوانات و تخریب وجدان دانشجو و استاد در کلاس‌های عملی جای خود را به محیطی سالم در جهت آموزش و درمان بیماران داده است. می‎دانید که هدف اصلی علم دامپزشکی درمان بیماران و نه صدمه رساندن و کشتار حیوانات سالم است که این کار به روح و روان دامپزشک در آینده صدمه زیادی رسانده و حساسیت او را نسبت به رنج و درد بیمار از بین می‌برد.

ابزارهای آموزشی غیرحیوانی علاوه بر آنکه انسانی‌تر هستند، از لحاظ اقتصادی هم به صرفه‌تر از آموزش سنتی وابسته به حیوان می‌باشند.

روش سنتی شامل تهیه و خریداری و دور ریختن مداوم لاشه حیوانات می‌باشد، اما با خریداری یک سری نرم‌افزار و مانکن، فقط یک بار هزینه برای محصولی پرداخت می‌شود که برای سالها بطور مکرر قابل استفاده است.

در ضمن کیفیت و دقت یادگیری نیز به میزان زیادی بالا می‎رود، دانشجو می‌تواند تشریح و آزمایشات دیگر را بارها تکرار کند تا اعتماد به نفس لازم را به دست آورد.

در مطالعه‌ای روی دانشجویان سال اول زیست‏شناسی نشان داده شده که نتایج امتحانات دانشجویانی که از مدل مصنوعی Rat استفاده کردند، معادل نتایج امتحانات دانشویانی بود که خود حیوان را تشریح کرده بودند.

نتیجه مطالعه مشابهی هم نشان داده که اطلاعات زیست‎شناختی دانشجویانی که توسط کامپیوتر آموزش دیدند بطور قابل توجهی نسبت به گروهی که از آزمایشهای سنتی Hands on استفاده کردند، افزایش یافته است.

مطالعه روی دانشجویانی که آناتومی را از طرق بسیار ساده‌ای مانند ساختن مجسمه گلی سیستم‌های مختلف بدن یاد گرفتند، نشان داده که نمرات آنها بطور واضح بالاتر از همکلاسی‌هایشان بوده که حیوان را تشریح کرده بودند.

وب سایتهای متعددی اطلاعات کامل در مورد هزاران مواد و ابزارهای جایگزین را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند که آدرسهای زیر نمونه‌هایی از این مراکز هستند:

Humane Society Veterinary Medical Association

interNICHE

Norwegian Inventory of Audiovisuals(NORINA)

تعدادی از سازمان‌های حمایت کننده از حیوانات سیستم قرض دادن ابزارهای آموزشی را بوجود آورده‌اند تا دانشجویات متحمل بار مالی برای خرید محصولات نشوند:

Ethical Science Education coalition

617 367 9143

Humane Society of United states

301 258 3041

National Anti-Vivisection Society

1 800 888- NAVS

از سوی پروفسور النادی استاد دانشکده دامپزشکی قاهره مصر هم چندین برنامه کامپیوتری در زمینه آموزش کامل آناتومی اسب و سیتی اسکن بز و... به کشور ایران اهدا شده است.

در بعضی دانشکده‌ها هم برنامه اهدای جسد اجرا می‎شود، یعنی درمانگاه‌های دامپزشکی اجساد حیواناتی را که به مرگ طبیعی از دنیا رفته‌اند به دانشکده‌ها اهدا می‌کنند.

دانشجویانی که قرار است در انجام تشریح شرکت کنند یا مشاهده‌گر آن باشند، می‌توانند با اساتید خود در مورد راه‌های جایگزین صحبت کنند.

برای اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه نمایید:

www.NoAnimalTesting.ir

 

منابع :

www.stopanimaltests.com
 Jonothan Balcombe, Ph.D., The Use of Animals in Higher Education. Problems, Alternatives, and Recommendations,  Washington, D.C.: Humane Society Press, 2000

Balcombe

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
یک دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی
|
-
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۷
2
0
با سلام و احترام
مهمترین نکته در کالبدشناسی این نکته است که حیوان اصولا باید سالم باشد. زیراکه کالبدشناسی علم بررسی ساختارهای سالم بدن است بنابراین استفاده از حیواناتی مرده به دلیل بیماری، از آنجایی که هم خطر عوامل بیماری زا وجود دارد و هم این که دیگر ساختار ساختار طبیعی نیست و بر اثر بیماری تغییر کرده تعریفی ندارد. علاوه بر این اصولا در کشور ما حیواناتی برای تشریح در سالن های تشریح و آموزش انتخاب میشوند (سگ ها) که شهرداری قرار بوده آنها بکشد و حالا با شرایطی آسانتر و راحتر از مرگ با گلوله، یعنی با عمیق کردن بیهوشی کشته میشوند. علاوه براین خود روش های فیکس کردن حیوانات از درس های دوره تخصصی میباشند بنابر این نیاز به حیوان همچنان باقی است.
علاوه براین ها بسیاری از تحقیقات مربوط به کالبدشناسی مانند جهش های ساختاری موجود، روی لاشه های موجود در سالن کالبدشناسی که برای درس رسمی هستند انجام میشود و اگر قرار باشد برای آنها هم حیواناتی دیگر درنظر گرفته شود، هم هزینه ها بسیار زیاد میشود هم تعداد بیشتری حیوان نسبت به زمان حال کشته میشوند.
در پایان هم این نکته مهم است که شرایط کاری و تخصصی کشورها با هم بسیار متفاوت است، بنابراین نمیتوانیم بگوییم چون این روش ها در فلان کشور جواب داده اینجا هم عالی خواهد بود.
با تشکر از توجه شما
آرش
|
-
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
1
3
با درود فراوان برای این مقاله بسیار خوب و مفید

لازم ‌دونستم به یک نکته در جواب خواننده‌ی قبلی اشاره کنم که:
آیا در رشته پزشکی که از اجساد انسانهای مرده (باهرنوع بیماری) برای تشریح و آموزش به دانشجویان پزشکی استفاده می‌شود، دانشجویان کالبد انسان را بدرستی یاد نمی‌گیرند؟

اگر صحبت شما درست باشد باید بپذیریم که برای آموزش رشته پزشکی نیز باید انسانها را با بیهوشی عمیق کشت تا درس پزشکی به بهترین شکل ممکن به دانشجویان آموزش داده شود.

اگر این کار برای انسانها غیراخلاقی است، پس برای حیوانات هم غیراخلاقی‌است.
بستگی دارد از چه زاویه‌ای به زندگی حیوانات نگاه کنیم و جان آنها برایمان چقدر ارزش داشته باشد.

جان یک سگ ولگرد با ارزش‌تر است یا جان یک سگ نژاد تریر؟
یک دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی
|
-
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
1
1
با سلام
بزرگترین اشتباه این است که تعاریف را به جای هم استفاده کنیم
من درهیچ جای صحبت خودم درمورد آموزش کالبدشناسی در پزشکی صحبت نکردم!
آموزش کالبدشناسی در دامپزشکی و پزشکی بسیار متفاوت هستند و قوانین و تعاریف متفاوتی دارند
تعریف انسان و حیوان هم با هم متفاوت است
تعریف علم و بی رحمی هم متفاوت است
بنابر این درست نیست که هرکاری در دامپزشکی انجام میشود را با پزشکی مقایسه کنیم
مطمعنا استفاده از روش هایی چون مولاژها، نرم افزارها و... در صورتی که کامل باشند هیچ اشکال ندارد اما نه به عنوان جایگزین روش های موجود بلکه فقط به صورت کمک آموزشی و در کنار آنها به همان دلایلی که اشاره کردم
چشمانمان را باز کنیم کشتن حیوانات با هدف آموزش و انجام کار تحقیقاتی متفاوت است با شکار کردن و کشتن حیوان برای تفریح و خنده!
تعاریف مربوط به انسان را هم با حیوانات قاطی نکنیم!
درست است که کشته شدن حیوانات به دلیل کارهای تحقیقاتی و آموزشی ناراحت کننده است اما نمیتوانیم بگوییم کل کارها را تعطیل کنیم که ناراحتی ایجاد نشود! اگر این کار را کنیم که دیگر پیشرفتی نداریم
دارویی درست نمیشود
بیماریی شناخته نمیشود
جراحی تربیت نمیشود
و خلاصه مینشینیم و هیچ کاری نمیکنیم و خوشحالیم که هیچکس را ناراحت نکرده ایم!
دوستان خیلی کارها قشنگ و فانتزی نستن اما درستن
اینو باید بتونیم درک کنیم
با تشکر
دامپزشک
|
-
|
۲۲:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
2
0
انگار همه مشکلات حیوانات حل شده که شما رفتین سراغ حیوانات آزمایشگاهی و حیوانات آموزشی
این همه برای حیوونا مشکل وجود داره
چرا همش به فکر کارای فانتزی هستین؟!
همت کنید و مشکلای واقعی رو حل کنید
دامپزشک بخش خصوصی
|
-
|
۲۲:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۸
2
0
با سلام
یه چندوقتی هست که توی همایش ها ترویج یه سری تفکرات فانتزی مثل حذف آزمایش بر روی حیوانات رو میبینم!
هیچ چیزی ندارم بگم
جز این که دعا میکنم خدا چشماتونو باز کنه تا بتونین از احساسات الکی و بی فایده که دور از تفکر هستن دوری کنین
طرفداری از حقوق حیوانات خیلی با ارزشه اما این حرفای شما اصلا ربطب به حقوق حیوانات نداره فقط حرفایی کاملا احساسی و بدور از تفکره
آرش
|
-
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۹
2
1
___________________________________________
در پاسخ به دوست گرامی که جواب نظر من را دادند:

شما فرمودید که باید تعاریف را جای هم قرار ندهیم.
اما نگفتید چرا؟
مگر شما تفاوتی بین انسان و حیوان می‌بینید.
وقتی روی حیوانات آزمایش می‌شود و یا آنها رابرای آموزش تشریح می‌کنند آیا حقوق آنها پایمال نمی‌شود؟
آیا حیوانات درد را (همچون انسان) احساس نمی‌کنند؟ آیا آنها حق زندگی کردن نداند؟ آیا آنها بردگان ما بر این کره خاکی هستند که هرطور دوست داریم با آنها برخورد کنیم؟

شما می‌گویید: نمی‌توانیم کارها را تعطیل کنیم که ناراحتی ایجاد نشود.
من به شما می‌گویم که قرار نیست کارها را تعطیل کنید. لازم است از روشهای جایگزین و مطمئن‌تر استفاده کنید.
حداقل 450 روش جایگزین برای آزمایش‌‌های مختلف وجود دارد
برای اطلاعات بیشتر
http://pug.ir/tabid/95/ctl/Detail/mid/630/Id/12506/Default.aspx

باشد که هر آنچه جان دارد از رنج رهایی یابد
________________________________________________
یک دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی
|
-
|
۲۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۹
0
1
دوست بزرگوارم
با تشکر از توضیحاتتان
به دلیل علاقه ام در امور تحقیقاتی و تغییرات و تحولات علمی در جریان اکثر این موارد هستم
نمیدانم رشته تحصیلی دانشگاهی شما چیست
یا این که تا چه حد از ویژگی های زیستی اطلاع دارید
و تا چه حد از توانایی های امکاناتی که صحبت کردید
اطلاع دارید
همانطور که میدانید اطلاعات بشر از ویژگی های زیستی حتا یک دهم درصد از کل هم نیست
بنابراین هرچیزی که بر پایه آن ساخته شود نمیتواند چندان کارآمد باشد
خصوصا در مورد کارهای زیستی
بنابر این نمیتوانیم پیشنهاد حذف حیوانات آزمایشگاهی و آموزشی را پیشنهادی علمی و عملی بدانیم
پیشنهاد میکنم در این زمینه فعالیت کنیم که قوانین بین مللی موجود برای حیوانات آزمایشگاهی در حد امکان در کشور ما هم انجام شود
قوانینی مانند کنترل درد، شرایط نگهداری و...
این هدف یک هدف واقعی میتواند باشد
خوشحال میشم بدونم رشته تحصیلیتون چیه
با تشکر
یک دانشجوی دکترای عمومی دامپزشکی
|
-
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۰
1
0
در مورد آدرسی هم که برای مراجعه دادید در مورد آزمایش روی حیوانات در مورد هر خط توضیحی که ترجمه شده درصورت مراجعه به متخصصین مربوط مثل فارماکولوژیست ها توضیح دلیل درست هریک از چیزهایی که نوشته شده را میتوانید جویا شوید
مثل دلیل تغییر داروهای موجود
دلیل بی اثر شدن داروها
میزان شباهت حیوانات آزمایشگاهی با انسان
و...
اینطور نیست که هرچیزی که انگلیسی نوشته شده باشه درست باشه
یک دانشجوی دیگر دامپزشکی دانشگاه تهران
|
-
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
0
2
دوست عزیز جناب یک دانشجوی دامپزشکی ، بهتره قبل از اظهار فضل های بزرگ بزرگ ، کمی در مورد اهداف رشته ی تحصیلیتون تحقیق کنید . منظورم اهدافی نیست که دائم به گوشتون میرسه مثل تولید شیر یا غذای سالم برای جامعه و ... ! اهداف واقعی این رشته از جمله درمان صحیح و رفتار اخلاقی با حیوانات و رسیدگی به مشکلاتشون ، به نظر من باید به دامپزشکی درست مثل تخصص اطفال در پزشکی نگاه کرد چون ویژگی های مشترک زیادی دارن. بنده با تجربه ای که دارم می تونم به سرعت حدس بزنم که شما از اون دسته دانشجو های دامپزشکی هستی که پزشکی پذیرش نشدن ! یا دندانپزشکی و دارو سازی قبول نشدن ! و ناچار به سراغ دامپزشکی رفتید تا بتونید دکتر بشید !!! اگر واقعا اینچنین باشه باید بگم راهتون رو متاسفانه درست انتخاب نکردید دوست من ... در حال حاضر دامپزشکانی که طرفدار رفتار صحیح با حیوانات نیستند ، به مرور محبوبیتشون رو از دست میدن بین بسیاری از مردم ! این رو به عینه دارم میبینم ! بنابراین به جای مبارزه های کاملا نا آگاهانه و کودکانه ، بهتره به دنبال پشتیبانی از پیشرفت های علمی در زمینه ی جایگزین ها باشید و حمایت کنید از این قضیه ،در ضمن پیشنهاد می کنم کمی هم حقوق حیوانات مطالعه کنید چون دامپزشکی بخشیش هم به این مسئله اختصاص داره که متاسفانه شما ظاهرا اصلا پیگیرش نبودید تا به حال و از یک دانشجوی دامپزشکی کاملا بعیده که چنین چیز هایی رو مطرح کنه ! پس فردا احتمالا با همین علمی که ازش دم میزنید ، راه به راه به محض اینکه کاری برای بیمارتون از دستتون برنمیاد ، فکر کنم دستور یوتنایز صادر می کنید !!! و از این دست دامپزشکان هم متاسفانه داریم تو کشورمون ! بنابراین پیشنهاد می کنم به جای دفاع و تعصبات بیهوده و به جای زندگی در قرون وسطی ، کمی به علم سال 2012 نزدیک بشید و همگام بشید با روش های اخلاقی ، انسانی و جدید . چراکه موفقیت همه ی علوم در همین روش هاست ... علم هم دقیقا به همین خاطر در حال پیشرفت هست که انسان ، به انسانیت و کرامت و اخلاق نزدیک تر بشه، نه اینکه الگو های چند ده سال پیش رو با چشمان کاملا بسته ، دائما تکرار کنه و مدام عامل زجر مخلوقات خدا باشه ! موفق باشید ... -
افسانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
0
2
در تمام این نظرها جالب ترینش نظری بود که چرا دنبال حل مشکلات فانتزی حیوانات هستید و باید بریم مشکلات واقعی حیوانات را حل کنیم! نمیدونم با کلی گویی و برچسب زدن چه جوری میشه بحث عقلانی کرد اما دوست عزیز اگه فکر می کنید حمایتاز حیواناتی که الان داریم و کل کار اینه که بریم برای تمام سگهایی که حتی طبیعی بیمار میشن اشک بریزیم و بمیرم بمیرم کنیم فانتزی و سلیقگی و گونه پرستی نیست پس چیه؟ اونوقت میفرمایید تست حیوانی که بالاترین ابعاد خشونت را براساس امار به خودش اختصاص میده فانتزیه؟ البته حق دارید. وقتی که اسم از دامپروریهای صنعتی و حتی اسیبشون به کل محیط زیست هم میاد میگین فانتزیه... درکل مهمترین بخشهای خشونت علیه حیوانات که درهمه جای دنیا حامیان حیوانات روشون تمرکز می کنن فانتزیه اما حمایت الان ایران واقعیه
شاهین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
0
1
درجواب تمام این نظرها که گفتن اکه تحقیق روی حیوان نباشه دیگه داروی نیست و....بنده عرض میکنم نباشه میخام صدسال سیاه دارو عمل یا هر کاری غیرانسانی که باعث میشه یه مخلوق دیگه خداوند عذاب ودرد رنج ببینه نباشه پیشرفت نباشه مثلا میخای دارو کشف کنیم تا ده سال بیشترعمرکنیم میخام نکنیم کجای این حرف احساسیه شمارحمت ومحبت خداوند همونقدر که شامل انسانه شامل حیوانات هم هست فقط یه انسان میتونه اینههمه قتل وجنایت واسیب به محیط زیست بزنه وبکنه .ازخدابترسید باورکنید انسان تاوان کاراشو پس میده این ظلمی که به مخلوقات خدا میکنن بی جواب نمیمونه شک نکنید اگه شمافرض کنید یه موجودی بود باهوش ترازانسان وبه انسان احاطه کامل داشت وبرتر بود اون هااینکارها وازمایشهای وحشیانه روروروی انسان انجام میدادن بین انسانها نمیگفتیم اینها دارن به ما ظلم میکنن یا بازهمون نظرو داشتین که برای پیشرفت علم و ‌...طول عمر اون موجودات بزار هربلای میخان سر انسان بیارن .مثلا الان که اینهمه پیشرفت کرده بشر کجا روگرفته جزاین شده که بشرامروز افسرده تر وحشی تر شده هرکاری روکه بداخودت میپسندی برا دیگرموجودات هم بپسند
نظر شما
ادامه