کد خبر: ۳۷۳۰۵
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مهدی خلج» افزود: این مسأله که خانواده دامپزشکی خود را با خانواده پزشکی مقایسه می‌کنند، باید به فال نیک گرفت ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: «آنچه امروز در دانشگاه‌های دامپزشکی گم شده است، این است که دانشجویی را پرورش ندهیم که فقط مغز انباشته داشته باشد و زمانی که به بازار کار ورود می‌کند،‌ گویا با اهداف بازار کار بیگانه است.»

به گزارش حکیم مهر، «دکتر مهدی خلج» در اولین همایش بین‌المللی انجمن علمی بیماری‌های داخلی دام‌های بزرگ و بزرگداشت مقام شامخ پروفسور محمد نوری، ضمن انتقاد از اینکه اساتید، سازمان دامپزشکی را منشاء تمام مشکلات موجود در حوزه دامپزشکی می‌دانند، تصریح کرد: «ما باید مشکلات را تحلیل کنیم و در همه سطوح حرکت متوازن داشته باشیم تا بتوانیم مشکلات را کاهش دهیم. همه می‌دانیم که تعداد مراکز آموزشی زیاد و تعداد فارغ‌التحصیلان هم زیاد است. در کنار این ها گله داریم از اینکه محتوای اموزشی ما اساسا متناسب با آنچه می‌خواهیم نیست.»

وی افزود: «مجموعه‌ای از مشکلات را داریم اما دوستان دانشگاه در تحلیل‌هایی که ارائه می‌کنند، نسخه‌ای می‌نویسند مبنی‌بر اینکه اگر بخواهیم مشکلات حل شود، سازمان باید این بشود و آن شود. ازطرفی کارشناسان سازمانی هم می‌گویند باید دانشگاه این تغییرات را در خود ایجاد کند. اما من می‌گویم باید یک تحلیل همه جانبه از کل وضعیت دامپزشکی داشته باشیم.»

رئیس سازمان دامپزشکی کشور این مساله را که خانواده دامپزشکی خود را با خانواده پزشکی مقایسه می‌کنند، به فال نیک گرفت و ادامه داد: «در این چند سال حرکت‌های خوبی صورت گرفته که فارغ‌التحصیلان پزشکی هم به دامپزشکی علاقه‌مند شدند. اینکه بخواهیم دامپزشکی را رشد دهیم خیلی خوب است اما باید مسیر را پیدا و مشکلات را احصا کنیم.»

وی ضمن اشاره به فرمایش امام (ره) مبنی‌بر اینکه همه چیز از دانشگاه شروع می‌شود، خاطرنشان کرد: «اگر کل خانواده دامپزشکی از موضع دکتر پیغمبری و جمعی که در حال برنامه‌ریزی هستند حمایت کنند و وزارت علوم و دانشگاه آزاد را موظف کنند که تعداد دانشکده‌های ما باید این مقدار و تعداد فارغ‌التحصیلان این اندازه باشد، مشکلات حل خواهد شد. اگر همه ما روی تصمیم‌گیری برای آموزش عالی متمرکز شویم، ‌این مقدمه تغییر و تحول بعدی است. اگر دانشجوی زیاد فارغ‌التحصیل شود نمی‌توانیم مشکلات را آنگونه که هست حل کنیم. البته این به این معنا نیست که سازمان دامپزشکی منتظر بماند که مراکز آموزش عالی کار کنند. باید فکر و ارزش‌گذاری کنیم که اگر قرار است تغییر و تحول صورت گیرد، ببینیم که وزن دانشگاه به عنوان ریشه، چقدر است و از چه زمانی شروع کنیم؟»

خلج با بیان اینکه ما دوست داریم سازمان دامپزشکی می‌توانست همه دیدگاه‌های بخش را پیگیری و اصلاح کند و یک روند تکاملی را رقم بزند، افزود: «اما تا مراکز و فارغ‌التحصیل را تعدیل نکنیم، خیلی نمی‌توانیم موفق باشیم. فارغ‌التحصیل وارد بازار کار می‌شود اما بازار کار، فرد کارآفرین می‌خواهد.»

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی سهم خود را می‌پذیرد، گفت: «سازمان کارهایی کرده که شاید صدای آن در مقابل هجوم مطالبات گم شود. از جمله اینکه یک آیین‌نامه اجرایی در سازمان دامپزشکی داشتیم که برای تمام مراکز تحت نظارت، یک مسئول فنی نیاز داشت. این اولین گام بود. در این چند سال خیلی تلاش می‌کنند که این را حذف کنند. اما سازمان این قانون را در مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که این یک گام بزرگ بود.»

خلج ادامه داد: «قانون دیگر در مورد ممیزی مراکز تولید واکسن و مواد بیولوژیک بوده و آن این است که ممیزی این اماکن باید توسط شرکت‌های دامپزشکی انجام شود. این ۲ قانون در سال ۹۵ برای بخش غیر دولتی دامپزشکی تصویب شده است.»

رئیس سازمان دامپزشکی کشور حضور خود در مراسم افتتاحیه اولین همایش بین‌المللی انجمن علمی بیماری‌های داخلی دام‌های بزرگ را ادای احترام به مقام پروفسور نوری عنوان کرد و گفت: «سخن من نمی‌تواند بیان شخصیت علمی و برجسته ایشان باشد. اما به هرحال بنده در جلساتی که قرار است عرض ادب به بزرگان باشد، تلاش می‌کنم که حضور داشته باشم.»

وی با بیان اینکه دکتر نوری استادی هستند که توانسته‌اند جنبه‌های تئوریک و عملی را تلفیق کنند، تصریح کرد: «ایشان با تمرکز و با همه وجود به کارها ورود می‌کنند. کمااینکه با عشق و علاقه وارد کار شدند و روحیه پویایی دارند که دائما در طلب دانستن هستند.»

در ادامه، «دکتر مهدی سخا» رئیس هیات مدیره انجمن علمی بیماری‌های دام‌های بزرگ با بیان اینکه تلاش ما در تمام سطوح علمی و اجرایی انجمن برای رسیدن به اهداف علمی است، گفت: «این انجمن در سال ۹۲ به َعنوان دومین انجمن از وزارت علوم مجوز دریافت کرد.»

وی ادامه داد: «انجام تحقیقات علمی در سطح ملی و بین‌المللی، همکاری با نهادهای اجرایی، ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی، همکاری با سایر نهادهای اجرایی در زمینه اجرای پروژه‌های تحقیقاتی، ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، فنی و برگزاری بزرگداشت صاحب‌نظران و .... را عهده‌دار می‌باشد.»

دکتر سخا با اشاره به اینکه اولین اقدام عملکردی انجمن جمع‌آوری انبوه مقالات اما به صورت پراکنده و برحسب گرایش‌های متفاوت بود که مورد استقبال دانشجویان قرار گرفت، تصریح کرد: «با مشخص شدن وضعیت بیماری‌ها در ایران نقشه راه‌ اینده تحقق می‌یابد که یکی از اهم فعالیت ‌های بانک اطلاعاتی می‌باشد.»

 
 
 
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
0
1
با سلام و خسته نباشید به سایت حکیم مهر،
واقعا آیا لازمه که در سطح کشور این تعداد کنگره و همایش در مورد دامپزشکی داشته باشیم و ایا این تعداد کنگره مشکلی از مشکلات جامعه دامپزشکی حل کرده، هرچه که بیشتر به سمت جلو حرکت می کنیم کیفیت علمی این کنگره ها کم و کمتر میشه و این موضوع رو شما در مورد مقالات پذیرفته شده در اکثر کنگره ها می تونید ببینید.ای کاش حداقل یک کنگره بطور اختصاصی به مشکلات سیستم آموزش دامپزشکی و یا اشتغال و یا الحاق این رشته به وزارت بهداشت برگزار می شد و مخالفان و موافقان نظراتشون می دادن و در انتها به یک نتیجه گیری و برنامه ریزی برای بهتر شدن دامپرشکی می رسیدن.به امید آن روز....
دامپزشک
|
United States of America
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
0
2
وزارت بهداشت یکی از مهمترین دستاوردهایش تعدیل تعداد دانشجویان دانشکده های وابسته به این وزارت میباشد. کیفیت تدریس و اموزش هم که در دانشکده های انها کاربردی و متناسب با نیاز است. براساس گفته وزیر بهداشت در دولت دوازدهم اولویت با پیشگیری است تا درمان. سازمان دامپزشکی به عنوان خط مقدم پیشگیری از بودجه طرح تحول سلامت بی بهره است.
بیشتر از هر زمان دیگری نیاز انتقال سازمان و اموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت احساس می شود.بی توجهی به خواسته اکثرییت جامعه دامپزشکی( ارجاع به رای بالای90درصدی در نظرسنجی حکیم مهر جهت انتقال دامپزشکی) بی انصافی در حق انهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
تا زمانیکه مدیران بندگان خدا محکم به میز و صندلی خود چسبیده اند، هرگز اجازه الحاق به وزارت بهداشت را نخواهند داد!.
معتقد به خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
0
2
صحبتهاي آقاي دكتر خلج كاملا منطقي است اما حداقل انتظار بر اين است كه دامپزشكاني كه در بخش خصوصي و تحت نظر سازمان هستند حمايت گردند.بهتر است اول مشكلات شاغلين حل گردد بعد به فكر بيكاران باشيد.
طوري نباشد كه يك مسوول فني از صبح تا شب نگران حقوق و بيمه اش باشد.بالاخره اينها زندگي خصوصي هم دارند،زن دارند بچه دارند و در كل انسان هستند.قرار نيست كه بخش عظيمي از دامپزشكان تا موقع پيري تمام انرژي خود را صرف قرارداد و حقوق و بيمه باشد.مگر حل كردن مشكلات اين قشر چقدر دشوار است؟
اگر بخش دولتي حقوقش كم است و بعضي افراد از اين وضعيت سود مي برند آيا بهتر نيست بعد از شناسايي،اين افراد را به بخش خصوصي منتقل كنيد؟
كار بجايي رسيده است كه نيروهاي دولتي ..................، حالا بماند كه چه ارتباطی ....... با بخش كارفرمايي دارند.
آيا زشت نيست كه:١) نيروي دولتي به كارفرما اعلام كند كه فلاني مشكل روحي رواني دارد و وي را استخدام نكنيد در حاليكه كارفرما خواهان وي است و ته مسير را رديابي مي كني متوجه مي شوي كه آقاي زيرابزن داره اونجا بيزينس مي كنه.
٢) به كارفرما نيرو معرفي شود و گفته شود كه هفته اي دو روز بيايد و ١٥٠٠ بهش حقوق بديد!! و دو تومن مابقي حقوق مسوول فني هم بدهند به يك عده ....... در سيستم دولتي.
٣)كارگاه بدون مسوول فني چند ماه فعاليت كند و حقوق آن چندماه به جيب ........... برود.
اين افراد كه اكثرا جوان هم هستند نيروي انساني يك كشور هستند كه دارند له مي شوند.برگ چغندر نيستند.همه هم خسته هستند و ديگه بي خيال بهداشت مواد غذايي شده اند.
از رييس محترم سازمان تقاضا داريم جماعت فاسدي كه درون سيستم دارند با زندگي جوانان مملكت بازي مي كنند حداقل نصيحت كنند چون برخوردي وجود ندارد
پاسخ ها
انجمن دامپزشکی تهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
محتویات این یادداشت نا خودآگاه ذهن را به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام حج سال ۱۳۹۳ معطوف می کند که خطاب به فعالان دلسوز جهان اسلام به بیان تفاوت‌های اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی پرداختند. ایشان در بخشی از این پیام، اسلام ناب محمدی را اسلام دیانت، اسلام اخلاق و فضیلت و اسلامِ پرهیزکاری بر شمردند و در مقابل اسلام آمریکایی را اسلام بی‌بندوباری آلوده شدن به انواع فساد اخلاقی و کنار آمدن با فساد حاکمان ظالم نام بردند.

به نظر شما آیا با داشتن بهترین قوانین، مشابه قوانین اتحادیه اروپا و یا آمریکا با وجود چنین رفتارها و عملکری هرگز خواهیم توانست شاهد ارتقای سطح بهداشت سفره خانوار که رسالت اصلی خانواده دامپزشکی است، باشیم؟
التماس اندکی تفکر ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
0
2
دکتر نوری مانند کوه ایستاد تا دامپزشکی زنده بماند او هرگز وارد بازی های بیهوده و پر از فساد مدیریتی نشد او تنها ایستاد و بسیار موفق شد. من شاگرد حقیر ایشان بودم. خدا حفظش کند.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
0
1
......................... بی تفاوتی در سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت نهادینه شده است
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
0
1
دکتر جان وقتی ............... با ماشین اداره میاید کارگاه و مرغ و گوشت میگیرد بدون دادن وجهی ایا برای مسول فنی ارج و قربی میماند چه رسد به اجرای ماده 19 یا 18 - این افراد باعث ابطال تمام مواد میشوند
شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
0
0
ایا اون کسی که برای دویست سیصد تومن پول گوشت ومرغ شرفش را می گذارد انسان مسلمان است اقای ناشناس ویقینا سرشناس عزیز
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۵
0
1
ریاست محترم سازمان دامپزشکی اگر چه سازمان تحت مدیریت شما منشا تمامی مشکلات نیست ولی در حیطه مسءو لیت خودش سر آغاز تداوم بسیاری از مشکلات خودساخته است.متاسفانه یا جنابعالی اشرافی بر مدیران کل تان ندارید یا اغلب مدیران از شما حرف شنوی ندارند و یا جسارتا دچار خلاف واقع گویی هستید.در حالی از تاکیدها بر اجرای ماده 19 در جلسه مرداد امسال با مدیران کل صحبت می کنید که به تایید اکثر دوستان هم صنف در بسیاری از استانها یا مدیران کل کمیته هماهنگی را پس از گذشت نیمی از سال تشکیل نداده اند و یا پس از تشکیل بصورت کاملا خودمختار کار را به اصطلاح خوابانده اندیا معدود جلسات تشکیل شده خروجی مطلوب به قول خودتان تفویض وظایف حاکمیتی را نداشته است تا جایی که بیم آن میرود در روند اجرا اخلال همچنان ادامه یابد .....................
ایران و کوتاهی های مسئولین
|
United States of America
|
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
0
0
از ازدیاد سرطان گونه فارغ التحصیلان دامپزشکی در درجه اول،باید جلوگیری شود،بعد از آن وزارت کار رفاه و دولت هم باید از مسئولیت مهم اشتغال شانه خالی نکنند.والا من موندم کشور این همه مجلس و دولت و کارشناس و غیره داره و هنوز مشکل و معضل بیکاری در کشور بیداد می کنه!!! کسی هم نیست که زورش به اینها برسه.کوتاهی می کنن به راحتی توجیه میارن.کشور جاسم نیاز داره نه 8 نفر ناظر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۹
0
0
تفكرات بعضي ها فراتر از اسلام آمريكايي ........ است ......................
اندكي صبر سحر خيلي نزديك است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
0
آقای دکتر خلج دائما می فرمایند که اساتید دانشگاه،

سازمان را مقصر می دانند انجا که:

" اساتید، سازمان دامپزشکی را منشاء تمام مشکلات موجود در حوزه دامپزشکی می‌دانند، "

چه زمانی اساتید این کار را کرده اند؟

کدام استاد در چه زمانی؟
دامپزشک اسبق
|
China
|
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
0
حقیقتا سازمان دامپزشکی ............ و ناکارامدترین افراد جامعه رو شامل میشه. این رشته و ما یتعلق هیچ نفعی برای جامعه ندارد. تعطیلی سازمان و نفی فعالیت آن به سود همه است
نظر شما
ادامه