کد خبر: ۳۷۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی کشور از تشکیل صندوق پرداخت خسارات شیر آلوده دامداران در آینده نزدیک خبر داد.

دکتر سیدمحسن دستور در نشست خبری در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با تشکیل صندوق پرداخت خسارت و اجرای طرح بیمه خسارات شیر آلوده دامداران که به احتمال استفاده از داروها و یا وقوع برخی بیماری‌ها اتفاق می‌افتد را پرداخت می‌نماید.
دستور با تأکید نظارت بیشتر بر شیر داخل کشور گفت: مصارف دارویی، سموم و برخی بیماری‌ها موجب باقیمانده در شیر و بار میکروبی می‌شود که وظیفه کنترل آن از دامداری‌ها تا رساندن شیر به کارخانه‌ها به عهده سازمان دامپزشکی و بعد از آن به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.
وی همچنین گفت:‌ نظارت بر تولیدات سنتی به دلیل پراکنش آنها مشکل بوده اما نظارت‌های دامپزشکی برای همه دام‌ها و تولیدکننده‌هایی که به صورت سنتی و یا صنعتی تولید می‌کنند را شامل می‌شود.
دستور گفت: اگر کارخانجات شیر به وظایف خودشان به خوبی عمل کنند ضریب اطمینان شیر بالا می‌رود.
وی همچنین تأکید کرد: کارخانه‌هایی که شیر دامداران را تحویل می‌گیرند باید در مورد شیرهای آلوده فکر جدی کنند زیرا مشاهده می‌شود شیرهای آلوده بدون معدوم‌سازی برگشت خورده و دوباره وارد چرخه مصرف می‌شود.
دستور همچنین افزود: اهمیت پرداختن به باقیمانده‌های دارویی در شیر کمتر از بار میکروبی نیست زیرا اثرات این داروها با پاستوریزه و یا هموژنیزه کردن هم از بین نمی‌رود.
وی تأکید کرد: نظارت بر شیرها باید به نحوی صورت گیرد که باقیمانده داروها از حد مجاز بالاتر نرود.
دستور افزود: در این خصوص سازمان دامپزشکی آزمایشگاههایی را راه‌اندازی می‌کند تا از نظر بار میکروبی و باقیمانده‌های دارویی کمترین مورد در شیر مشاهده شود.
وی گفت: نمونه‌برداری سال گذشته نشان داد که سموم کولره و آفلاتوکسین در شیرها در حد مجاز بود و در مورد دیگر باقیمانده‌ها هم کار در مرحله اجرایی است که هنوز نتایج آن مشخص نشده است.
وی گفت: بررسی باقیمانده‌های دارویی در فرآورده‌های دیگری مانند گوشت و عسل هم پیگیر می‌شود تا به مرحله اجرایی درآید.
دستور با انتقاد از نحوه نظارت بر فرآوردهای لبنی گفت: هنوز در مورد نظارت بر شیر باید کارهای زیادی صورت گیرد.

 

خبر مرتبط :

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
-
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۴
0
0
بالاخره اعتراف کرد
نظر شما
ادامه