کد خبر: ۳۷۱۱۶
اخبار بین‌الملل «حکیم مهر»:
در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می‌رسانیم ...

حکیم مهر - در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می رسانیم.

به گزارش گروه بین‌الملل حکیم مهر، پانزدهمین بخش «در جهان دامپزشکی چه خبر است؟» را تقدیم شما می کنیم:


نگهداری از خوکچه‌هندی و تهدید سلامتی انسان‌ها

بر اساس تحقیقات دانشمندان هلندی، جوندگان حامل اجرامی هستند که باعث ایجاد پنومونی در انسان می‌شود. باکتری کلامیدیا کاویه به طور معمول باعث ایجاد قرمزی چشم در خوکچه هندی می‌گردد.

در هلند سه نفر در اثر تماس مستقیم با این حیوان، دچار پنومونی و در بیمارستان بستری شدند. دو نفر از این افراد در مراقبت‌های ویژه ICU بسر می‌برند. این باکتری در خرگوش، سگ‌ها و اسبها نیز وجود دارد. دامپزشکان بایستی توجه کافی به این مطلب داشته باشند و به صاحبان این حیوان خانگی هشدار لازم داده شود. افراد بایستی بعد از تماس با خوکچه هندی دست‌های خود را شسته و در افراد با ایمنی ضعیف از تماس با این حیوانات خودداری شود.

در صورت نگهداری از این حیوان، دامپزشک بایستی خوکچه هندی را معاینه کرده بویژه در صورت مشاهده علایمی نظیر قرمزی چشم.

منبع:  medicalxpress


 

درمان‌های جایگزین راهکاری جهت درمان بیماری سر‌سیاه بوقلمون

هم‌اکنون تنها راهکار پیشگیری از بیماری سر سیاه بوقلمون‌ها اعمال مقررات امنیت زیستی در مزارع پرورش بوقلمون می‌باشد. عامل این بیماری، پروتوزوآی هیستوموناس مله اگریدیس بوده که باعث ایجاد تلفاتی ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی در گله خواهد شد. آخرین داروی مورد استفاده در بازار، تحت عنوان نیترازون نیز در سال ۲۰۱۵ از بازار خارج شد.

هیچگونه آمار رسمی از تعداد بوقلمون‌های تلف شده از این بیماری موجود نمی‌باشد. در سال ۲۰۱۵ این بیماری خساراتی مشابه زمان درگیری بوقمونها با بیماری آنفلوانزای طیور وارد آورد.

هم‌اکنون آزمایشگاه‌های مختلف با استفاده از ترکیباتی نظیر افزودنی‌های مختلف خوراک، روغن‌های ضروری و عصاره‌های ترکیبات گیاهی درصدد ساخت ماده‌ای می‌باشند که خاصیت ضد هیستومونال داشته باشد تا بتوان با استفاده ازآن با این بیماری مبارزه نمود.

منبع: The Poultry Site


 

کوبا: نجات دولفین‌ها از طوفان ایرما توسط هلیکوپتر

ساعت‌ها قبل از شروع طوفان ایرما، شش دولفین که در آکواریمی در ساحل شمالی کوبا نگهداری می‌شدند و در مسیر این طوفان قرار داشتند، توسط هلیکوپتر به مکانی امن در جنوب کشور منتقل شدند.

این حیوانات در پارچه‌هایی خیس و روی تشک‌ به همراه دو دامپزشک و دو مربی با هلیکوپتر جابجا شدند. تمام علایم حیاتی و استرس در این حیوانات تحت کنترل بود. کوبا در مسیر این طوفان قرار داشته و دچار خسارات بسیار شده است.

منبع: Live Science

 

ویروس آنفلوانزای سگها در سال ۲۰۱۷

ویروس آنفلوانزای سگ‌ها (CIV) اولین بار در سال ۲۰۱۵ در ایالت شیکاگو ظهور یافت. اما در اواخر ماه می سال جاری نیز این بیماری دوباره به آمریکا بازگشت.

ویروس  H3N2 در حال حاضر در فلوریدا، جورجیا، کنتاکی، میسوری، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، تنسی و تگزاس شیوع پیدا کرده است. بیش از ۳۰۰ قلاده سگ به این بیماری دچار شده‌اند و چندین مورد مرگ و میر گزارش شده است.

دامپزشکان معتقدند منشا این بیماری از دو نمایشگاه برگزار شده در این ایالت‌ها می‌باشد. در ابتدا آنها مشکوک به بیماری سرفه سگدانی بودند، اما بیماری سگ‌ها سنگین تر از آن بود. هیچگونه ایمنی در مقابل این ویروس وجود ندارد و همین امر خود باعث می‌شود که تمام سگ‌ها در معرض ابتلا قرار گیرند.

منبع: Veterinary Practice News


 

چین: مرگ پیرترین پاندای جهان

روز چهارشنبه، 13 اوت، «بازی» پیرترین پاندای جهان در سن 37 سالگی به علت بیماری سیروز کبدی و نارسایی کلیه جان خود را در چین از دست داد.

بازی به معنای زیبا بود. وی در حیات وحش متولد شده بود و اولین تماسش با انسان‌ها در سال 1984 رخ داد. پاندای 4 ساله را یک کشاورز در حالیکه در یک رودخانه یخ زده در استان سیچوان غوطه ور بود،نجات داد.

منبع: Live Science 

 

 

مانهاتان: راکون‌ها تهدید جدی برای سلامتی سگ‌ها

مرکز دامپزشکی دانشگاه ایالتی کانزاس، طی بیانیه‌ای به صاحبان حیوانات منجمله سگها هشدار داد که مراقب راکون‌های آزاد در شهر باشند. بویژه مواردی از آنها که در روز مشاهده می‌شوند.

زیرا به تازگی موارد بسیار زیادی از این حیوان که مبتلا به دیستمپر سگ‌ها بوده‌اند در کلینیک باغ وحش مشاهده شده است. این راکون‌های بیمار اغلب در ساعات روز با علایمی نظیر رفتار‌های غیر طبیعی همانند ناهماهنگی در حرکات و دشواری در راه رفتن و سرگردانی دیده می‌شوند. گاهی نیز امکان دارد رفتارهای تهاجمی داشته باشند.

این بیماری ویروسی در حیوانات خانگی معمول نیست و با واکسیناسیون به موقع حیوانات میتوان از ابتلا به این بیماری در امان باشند. بایستی توجه داشت که توله سگ‌ها نسبت به این بیماری بسیار حساس‌تر هستند.

منبع: parsonssun.com


 

هشدار CDC: توله سگ‌ها عامل بیماری عفونی افراد در چند ایالت

 CDC هشدار داد که منبع شیوع عفونت کمپیلوباکتر در انسان، که در هفت ایالت آمریکا به تازگی شایع شده است، مربوط به توله سگ‌های بیمار می‌باشد.

این توله سگ ها در یک فروشگاه معروف تحت عنوان Pet Land به افراد فروخته شده‌اند. بیماری فوق در 39 نفر از  سن یک سال تا 64 سال و همراه با علایم کمپیلوباکتر تایید شده است. این بیماری در اثر تماس با مدفوع حیوان بیمار به انسان منتقل می گردد و اغلب از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود. علائم معمولا در عرض 2 تا 5 روز پس از ابتلا ظاهر خواهد شد و شامل اسهال، حالت تهوع، درد شکمی و استفراغ می‌باشد. تحقیقات بیشتر در این زمینه توسط این ارگان در حال انجام است.

منبع: Pet Product News


 

ابداع روشی جدید در درمان مشکلات قلبی اسب

دامپزشکان متخصص قلب و عروق دانشگاه کرنل در آمریکا با استفاده از روشی جدید، توانستند بیماری فیبریلاسیون دهلیزی را در اسب درمان کنند.

این دانشمندان با قرار دادن الکترودهایی در قلب و عبور جریان الکتریکی توسط آنها توانستند ریتم قلب را تنظیم نمایند. درمان سنتی استفاده از داروی کینیدین بود که باعث تنظیم ضربان قلب در 85 در صد از اسب‌های بیمار می‌شده است. البته این دارو اثرات جانبی متعددی داشته است و هم اکنون با استفاده از این روش جدید می‌توان حیواناتی که به این درمان پاسخ نداده و دچار فیبریلاسیون دهلیزی می‌باشند را مداوا کرد.

این سیم‌های الکتریکی از طریق ورید جگولار در گردن اسب وارد بدن حیوان شده و با استفاده از سونوگرافی قلبی، اطمینان حاصل می‌کنند که الکترودها وارد دهلیز راست شده است. قبل از وارد آوردن شوک اسب بیهوش می‌گردد. امید می‌رود این روش درمانی در درمان بیماری فوق در انسان نیز به کار رود.

منبع: vettimes.co.uk


نظر شما
ادامه