کد خبر: ۳۶۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: نکات بهداشتی و مراقبت‌های ضروری در زمینه نگهداری حیوانات خانگی رعایت نمی‌شود.

بهرام حاجی کریم درباره شرایط نگهداری حیوانات خانگی گفت: با توجه به اینکه در جامعه امکانات مساعدی جهت نگهداری از حیوانات خانگی و رعایت اصول علمی در این خصوص وجود ندارد، حتی‌الامکان باید از این امر خودداری شود.

وی نگهداری از حیوانات خانگی را نیازمند مراقبت‌های دوره‌ای ویژه دانست و تصریح کرد: مراقبت‌هایی نظیر تأمین فضای مناسب، غذا، دارو و واکسن مخصوص حیوانات مختلف به طور معمول هزینه بر است لذا این گونه موارد بهداشتی در اکثر خانواده‌ها رعایت نمی‌شود. در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی ممکن است بسیاری از بیماری‌های موجود در بدن حیوانات به صورت ناشناخته باقی بماند و به اطرافیان منتقل شود.

حاجی کریم بر لزوم خریداری حیوانات خانگی از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکان تأکید کرد و یادآورشد: مراحل مختلف رشد حیوانات باید از نظر علمی و بهداشتی کاملاً تحت نظارت دامپزشک باشد و سلامت حیوان مورد تأیید کامل قرار گیرد تا از احتمال انتقال بیماری‌های مختلف که در وضعیت ظاهری حیوانات مشهود نیست، جلوگیری شود.

این پزشک متخصص با بیان اینکه بسیاری از حیوانات خانگی حامل بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان هستند، افزود: آنفلوانزای پرندگان و یا برخی از بیماری‌های تنفسی موجود در پرندگان از جمله بیماری‌هایی است که به راحتی می‌تواند به انسان منتقل شود.

حاجی کریم آلرژی جلدی را یکی از مهم ترین عوارض ممکن در زمینه نگهداری از حیوانات خانگی برشمرد و گفت: تماس با حیوانات خانگی نظیر سگ، گربه و پرندگان می‌تواند موجب بروز آلرژی‌های پوستی به صورت خارش و کهیر شود.

وی توکسو پلاسموز را عامل یکی از خطرناکترین بیماری‌های منتقله از طریق گربه عنوان کرد و متذکر شد: مدفوع گربه می‌تواند موجب انتقال این بیماری شود و خود این امر معضلی بهداشتی است. حتی در زنان باردار این مورد می‌تواند سلامت جنین را به خظر بیندازد، همچنین در افرادی که با ضعف سیستم ایمنی مواجهند مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: سگ و توله آن نیز از جمله حیواناتی است که گاها توسط خانواده‌ها نگهداری می شود و بسیاری از انگل ها نظیر"توکسوکارا" می‌تواند از این طریق به افراد منتقل شود.

حاجی کریم خاطرنشان کرد: گاهی نیز حیوانات حتی اگر اهلی باشند، ممکن است دست صاحب خود را گاز بگیرند که این امر موجب انتقال میکروبها و آلودگی‌های موجود در محیط دهان حیوان به بدن فرد می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه محل نگهداری حیوانات خانگی باید کاملاً جدا و استاندارد باشد، تأکید کرد: در صورت تماس با حیوانات، حتما باید دست‌ها با آب و صابون شسته شوند تا حتی الامکان از احتمال انتقال آلودگی‌های مختلف جلوگیری شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزیدنت
|
-
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۵
0
0
با توجه به گذراندن واحدهای درسی انگل شناسی، قارچ شناسی، ویروس شناسی، باکتری شناسی و ایمنی شناسی ... از بعضی از سخنان این متخصص عفونی انگشت به دهان ماندم......
نظر شما
ادامه