کد خبر: ۳۶۹۰۰


کارشناس پدافند زیستی اظهار داشت: دام به علت اینکه ماهیت جانوری دارد و بیماری های مشترکی را بین انسان و دام ایجاد می کند، زمینه تهدید سلامت انسان از حوزه دام و دامپزشکی زیاد است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه گفت و گوی علمی با موضوع تهدیدات نوین زیستی در حوزه دام و با حضور «دکتر خالدی» کارشناس پدافند زیستی و عضو هیئت علمی دانشگاه روانه آنتن شد.

دکتر خالدی در آغاز درباره مفهوم تهدید گفت: تهدید، هر عنصر یا وضعیتی است که موجودیت منافع، امنیت ملی و یا ارزش‌های حیاتی کشور را به خطر بیاندازد.اگر حوزه تهدید، در بخش زیستی باشد، به عنوان تهدید زیستی شناخته می‌شود یعنی سرمایه زیستی کشور را به خطر بیاندازد.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین سرمایه زیستی یک جامعه حیات و سلامت انسان است. برای اینکه سلامت انسان تامین شود، علاوه بر مباحث بهداشتی، باید عوامل موثر به عنوان حلقه‌های واسطه در حیات انسان را نیز در نظر داشته باشیم. با این رویکرد حوزه‌های کشاورزی و دام و فرآورده‌های دامی، همچنین آب شرب، غذا و دارو و حتی منابع طبیعی، می‌توانند بستر تهدیدات زیستی را ایجاد کنند.

این کارشناس پدافند زیستی با بیان اینکه حوزه دام و دامپزشکی یکی از بخش‌هایی است که سناریوهای تهدیدات زیستی می‌تواند از دل آن بیرون بیاد، عنوان داشت: دام به علت اینکه نقش مهمی در سبد غذایی انسان دارد، فرآورده های متعددی تولید می‌کند که در زندگی انسان نقش آفرینی می‌کند و همچنین به خاطر اینکه ماهیت جانوری دارد و بیماری های مشترکی را بین انسان و دام ایجاد می‌کند، زمینه تهدید سلامت انسان از حوزه دام و دامپزشکی زیاد است.

وی ادامه داد: بیماری مشترک بین انسان و دام امروزه بسیار زیاد شده است به طوری که بیش از ۷۰ درصد از بیماری‌های نوپدید با رویکرد زئونوز است یعنی خواستگاه حیوانی دارد و به انسان نیز منتقل می‌شود. آلودگی مواد غذایی که منشاء دامی دارد، آلودگی خوراک دام که می‌تواند به نوعی در فرآورده‌ها و محصولات دامی ماندگاری داشته باشد و منتقل شود، آلودگی که از طریق واکسن‌های دامی می‌تواند منتقل شود و باقی مانده سموم و مواد شیمیایی که می‌تواند در دام و فرآورده های دامی قرار بگیرد و به انسان منتقل شود، زمینه‌های متعددی را ایجاد کرده که حوزه دامپزشکی را برای کنترل سلامت جامعه بسیار مهم کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه عموما دانشکده‌های دامپزشکی جزو قدیمی ترین دانشکده‌های کشورهای مختلف است، اظهار داشت: این نقش و اهمیت حوزه دام و دامپزشکی را در سلامت جامعه نشان می‌دهد و امروزه نیز این موضوع بیش از پیش اهمیت دارد زیرا تهدیدات زیستی نوینی در حوزه دام وجود دارد.


نظر شما
ادامه