کد خبر: ۳۵۹۳۸


مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: بیماری تب کریمه کنگو به هیچ وجه در دام آلوده قابل تشخیص نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی، «دکتر علیرضا رفیعی پور» اظهار داشت: ویروس تب کریمه کنگو از حدود ۴۰ سال پیش در کشور شناسایی شد و ۱۸ سال است که به عنوان یک میهمان ناخوانده در ۳۱ استان خود را نشان داده است.

وی افزود: از سال ۶۹ تاکنون ۳۱ استان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو آلوده شدند، در سال ۹۱ و ۹۲ در خراسان جنوبی ۲ نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.

مدیرکل دامپزشکی استان بیان کرد: در خراسان جنوبی کنترل و مبارزه با این نوع ویروس به عنوان یک الگوی خوب بهداشتی جواب داد، اکنون چهار سال است که در این زمینه گزارش مثبتی ارایه نشد.

وی ادامه داد: همیشه از اقدام پیشگیری صحبت می‌شود اما در بیماری تب کریمه کنگو سالهاست در فعل مبارزه و کنترل قرار داریم و نمی‌توان از شیوع آن پیشگیری کرد.

رفیعی پور با تاکید به اینکه به جای ایجاد رعب و وحشت بین مردم باید یک عامل کنترل و مبارزه خوب الگو قرار بگیرد، اظهار کرد: دلیل اینکه در پیشگیری این ویروس تاکنون موفق نبوده‌ایم در کنترل و مبارزه با آن است.

وی یادآور شد: این بیماری که توسط کنه به انسان منتقل می‌شود مخصوص حیوانات است اما به خاطر سیر تکاملی بسیار راحت کنه که به پستانداران اهلی و وحشی می‌چسبد، از خون آنها تغذیه و به انسان منتقل می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه کنه توسط مهره‌داران، پرندگان و جوندگان و غیره قابل جا به جایی است، عنوان کرد: جمعیت پستانداران ایران که چند برابر جمعیت انسانی است همه میزبان مخزن این ویروس هستند.

رفیعی پور اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو به هیچ وجه در دام آلوده قابل تشخیص نیست و دام به عنوان ناقل بیماری ویروس را از خود دفع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری، نوعی بیماری انسانی شناخته شده است چون در دام قابل تشخیص نیست، یادآور شد: در انسان، پزشک باید حاذق باشد یا تشخیص قطعی بر اساس شغل فرد مورد نظر باشد و این از خطرهایی است که کار را برای پزشک و دامپزشک سخت می‌کند.

وی افزود: کنه، دام بیمار و دام پس از ذبح (کله پاچه، جگر، پوست و پشم) سه عامل انتقال ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هستند، در دام زنده تنها از طریق کنه چسبیده شده به دام و انتقال آن به انسان قابل انتقال و شیوع خواهد بود.


نظر شما
ادامه