کد خبر: ۳۵۷۷۱
اخبار بین‌الملل «حکیم مهر»:
در این بخش جدید خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می‌رسانیم ...
 

حکیم مهر - در این بخش خبری، اخبار مرتبط با حوزه دامپزشکی در سراسر جهان را بصورت هفتگی به اطلاع بینندگان محترم می رسانیم.

سومین بخش «در جهان دامپزشکی چه خبر است؟» را تقدیم شما می کنیم:

 

 

استفاده از مواد شوینده خانگی و ایجاد نقص عضو در جنین موش های آزمایشگاهی (EurekAlert (press release) )

مطالعات صورت گرفته در کالج دامپزشکی ویرجینیا-مریلند نشان داده است که استفاده از شوینده های معمول در منزل، می تواند باعث ایجاد نقایص مادرزادی در بدو تولد گردد.

مواد شیمیایی که اغلب تحت عنوان ترکیبات چهارتایی آمونیوم خوانده می‌شوند، در مواد‌ضدعفونی‌کننده، شوینده‌ها، پودر و مایع لباسشویی و نرم‌کننده‌هاکاربرد دارد. تحقیق فوق حاکی از آن است که این ترکیبات در هر دو نوع موش کوچک آزمایشگاهی و موش رت باعث ایجاد نقص لوله عصبی خواهد شد.

مطالعات قبلی نیز نشان داد، این ترکیبات شیمیایی منجر به کاهش تولید مثل در موشها شده، بطوریکه باعث کاهش تعداد اسپرم در موش‌های نر و کاهشتخمک گذاری در موشهای مادهمی شود. دانشمندان معتقدند که این مواد شیمیایی باعث افزایش ناباروری در انسان خواهد شد.

 

 

ادامه اخبار آنفلوانزا در سگ‌ها در ایالات متحده: سگ‌های خود را از ابتلا به آنفلوانزا محافظت نمایید (courierjournal)

اگر شما در مکانی که زندگی می‌کنید آنفلوانزای سگها شیوع پیدا کرده است، مراقبت های لازم جهت جلوگیری از انتقال بیماری فوق به حیوانتان را بایستی جدی بگیرید.

آنفلوانزای سگها تقریبا یک ویروس جدید در این حیوانات می‌باشد، اما جهت مقابله با این بیماری واکسن موجود است. این واکسن از ابتلا و انتشار ویروس جلوگیری نمی‌نماید، اما در صورت ابتلا به بیماری از علایم آن می‌کاهد. بهترین پیشگیری عدم تماس با سگهای دیگر می‌باشد.

در صورت ابتلای حیوانتان دامپزشک یکسری از درمان‌های حمایتی و دارویی برای سگ بیمار در نظر می‌گیرد تا حیوان حال عمومی بهتری داشته باشد.

 

 

خطر شیوع آنفلوانزای طیور و حذف ۳۴۰۰۰ قطعه مرغ در شهر تاینان در تایوان

اداره بازرسی و حفاظت از حیوانات روز یکشنبه اعلان داشت، مزرعه‌ای در منطقه Xiaying  در شهر تاینان، به ویروس فوق حاد سویه H5N2 آنفلوانزای طیور آلوده شده و به همین دلیل ۳۴۰۷۲ قطعه پرنده حذف شدند.

این چهاردهمین مزرعه پرورش طیور دراین شهر است که در طی یک سال اخیر درگیر سویه H5 آنفلوانزای طیور گردیده است.

در این اثنا، جهت پیشگیری از انتشار بیماری فوق، مناطق اطراف مزرعه کاملا ضدعفونی شده است.

از ابتدای سال تا روز یکشنبه، در مجموع ۱۴۱۷۴۲۹ قطعه پرنده در ۱۴۴ مزرعه پرورش طیور آلوده به ویروس آنفلوانزای فوق حاد طیور در تایوان معدوم شده اند.

 

 

تخصیص بودجه در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تنسی در ایالات متحده جهت کمک به درمان سرطان حیوانات خانگی (Knoxville News Sentinel)

سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر در حیوانات خانگی پیر می‌باشد. در حدود نیمی از سگ‌ها و یک سوم از گربه‌های مسن‌تر از ده سال در اثر سرطان از بین می‌روند. اما برخی از این سرطان‌ها قابل درمان می‌باشند. هر هفته حدود ۴۰ قلاده سگ و گربه در بخش سرطان بیمارستان دامپزشکی دانشگاه تنسی تحت درمان قرار می‌گیرند و حدود ۱۲ مورد نیز رادیوتراپی می‌شوند.

قبل از اعطای این کمک هزینه، بیشتر حیوانات، از بیمارستان دامپزشکی به منزل منتقل می‌شدندو جهت راحتی حیوان، فقط دارو استفاده می کردند. زیرا صاحبان آنها قادر به پرداخت هزینه‌های سنگین شیمی‌درمانی و پرتو‌درمانی نبودند.

هر دوره شیمی‌درمانی به صورت آزاد ۴۰۰۰ دلار و هر دوره پرتو‌درمانی ۵۵۰۰۰ دلار است. با این حال برخی از صاحبان حیوانات با پرداخت صدها و هزاران دلار جهت درمان حیوان خود تلاش می‌کردند. دکتر مارتین اظهار داشت: اما هم‌اکنون با تخصیص این بودجه در دانشگاه ما قادر به کمک رسانی به بسیاری از حیوانات بیمار هستیم. معمولا صاحبان حیوانات فقط ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار جهت تشخیص و ارزیابی وضعیت حیوان خود می‌پردازند.

 

 

کشف جهش‌های ژنتیکی ویروس سویه H7N9  آنفلوانزای پرندگان و قابلیت انتقال آن به انسان (News-Medical.net )

سویه H7N9 از ویروس آنفلوانزا فقط  در پرندگان ایجاد بیماری می نمود. اما در سال 2013 در پی شیوع آنفلوانزا در انسان ها مشاهده شد که منشاء این همه گیری از سویه فوق موجود در بازار فروش پرندگان بوده است. این امر حاکی از آن بود که ویروس H7N9 با بدن انسان نیز سازش پیدا کرده است.

پروتئین سطحی موجود در ویروس آنفلوانزاهماگلوتینین (H) نامیده می شود و این پروتئین اجازه اتصال ویروس را به سلول های میزبان می دهد. به طور معمول فقط ویروسهای حاوی  H1 ، H2  وH3  باعث عفونت در انسان می شوند. لذا سویه H7  که مختص پرندگان بوده است با جهش های ایجاد شده در مولکول دی ان ای کد کننده H7 قابلیت باند شدن با سلولهای انسانی را کسب کرده و ساختاری مشابه  H1 ، H2  و H3تولید شده است. بدین ترتیب این ویروس نیز قابلیت انتقال بین انسانها را کسب نمود. دانشمندان جهش های فوق را در رده های سلولی آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار دادند.         

 

 

نقش گوزن ها در انتشار بیماری لایم در آمریکا (presspubs.com)

آیا تعداد گوزن‌ها بر وقوع بیشتر بیماری لایم موثر خواهد بود؟

بیماری لایم یک بیماری قابل انتقال از کنه‌ها به انسان می‌باشد و که توسط باکتری «بورگدورفرای» از طریق گزش کنه باعث آلودگی حیواناتی نظیر گوزن و موش و نیز انسان  خواهد شد.

بر طبق گزارشات وزارت بهداشت مینه‌سوتا از سال ۲۰۰۴، هر ساله بیش از ۹۰۰ مورد از این بیماری گزارش شده است در سال ۲۰۱۰ نیز ۱۲۹۳ مورد تایید شده است.

برخی از مسئولین و اساتید تعداد بالای جمعیت گوزن‌ها را عامل انتشار بیماری فوق می‌دانند و معتقدند که ریشه شیوع بیماری لایم گوزن‌ها هستند و بدین‌ترتیب سلامت و بهداشت عمومی را به خطر می‌اندازند.

البته تحقیقات دیگر حاکی از آن است که کنه‌ها، باکتری عامل بیماری را از بدن پستانداران کوچکی نظیر موش‌ها و سنجابها برداشت می‌کنند. در حالیکه گوزن ها خود بیمار نمی‌شوند و حامل باکتری فوق نیستند و فقط امکان جفتگیری و تغذیه از خون خود را برای کنه‌ها فراهم می‌سازند. یکی از اقدامات پیشگیرانه جهت کنترل این بیماری، درمان بیماری لایم در پستانداران کوچک می‌باشد.

 

 

گزارش موارد جدید سویه H7N9  بیماری آنفلوانزای طیور در چین (Outbreak News Today)

کمیسیون برنامه‌ریزی بهداشت و خانواده در چین، از تاریخ ۹ تا ۱۵ ژوئن، ۵ مورد انسانی ابتلا به سویهH7N9  بیماری آنفلوانزای طیور نوع A، که شامل یک مرگ نیز بوده است را گزارش نمود.

در اواسط ماه می نیز مقامات بهداشت چین طی ملاقاتی در کشور هنگ کنگ راجع به همکاریهای لازم جهت پیشگیری و کنترل آنفلوانزای مرغی جلساتی برگزار نمودند. اقدامات بهداشتی مورد بحث در این جلسات شامل، نظارت بر بیماری فوق، نظارت بر عملکرد آزمایشگاه های مربوطه، تشخیص بالینی، آموزش عمومی،کنترل واردات مرغ و نظارت بر بازار های عمده فروشی و خرده فروشی پرندگان بوده است.

در جریان موج پنجم ابتلای انسانها به سویه H7N9 آنفلوانزای طیور، از ماه اکتبر سال 2016، بیش از 700 مورد انسانی در 25 استان و مناطق مختلف چین گزارش شده است.

 

 

منشاء شیوع بیماری لکه سفید میگو در استرالیا (ABC Online )

گروهی از محققان آبزی میگویند سکانس دی ان ای حاکی از آن است که منشاء ویروس بیماری لکه سفید میگو در استرالیا مربوط به میگوهای وارداتی می باشد.اما وزارت کشاورزی فدرال اعلام نموده است که علی رغم گفته دانشمندان، هنوز علت شیوع این بیماری کاملا شناخته شده نیست و تحقیقات ادامه دارد.

بیماری لکه سفید میگو بسیار واگیردار است که علاوه بر تلفات بالا باعث کاهش بیش از 40 درصد تولید مزرعه پرورش میگو خواهد شد اما خطری برای سلامت انسانها ندارد.

این بیماری اولین بار در ماه دسامبر در مزارع مجاور رودخانه «لوگان» واقع در جنوب «بریسبن» مشاهده شده است و حدود 25 میلیون دلار به صنعت پرورش میگو در استرالیا خسارت وارد آورده است.

 

 

نظر شما
ادامه