کد خبر: ۳۵۵۷

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی همدان، کردستان و خراسان رضوی

 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان:
شیوع تب مالت در استان کاهش یافته است

مدیرکل دامپزشکی استان همدان روند شیوع تب مالت را در فصل تابستان در این استان کاهشی اعلام کرد.

دکتر احمد کریمی مخصوص بیان داشت: آمارشیوع تب مالت از طرف مرکز بهداشت باید اعلام شود و از ابتدای سال تاکنون آماری اعلام نشده است و با بررسی‌ها، تجزیه و تحلیل‌هایی که صورت می‌گیرد آمار واقعی اعلام می‌شود.

وی هم‌چنین با اشاره به سرد شدن هوا گفت: با فرا رسیدن فصل سرما گوسفند، گوساله و گاو مقاومت خوبی داشته و نوع پوشش بدن آنها باعث سازگاری با سرما شده و توصیه می‌شود که تهویه‌های سالن این دام‌ها آزاد باشد.

وی ادامه داد: با حساسیتی که طیور دارند و در برابر سرما حساسیت نشان می‌دهند باید سالن‌های مرغ داری را گرم نگه داشت هم چنین تهویه های سالن را بست.

مدیرکل دامپزشکی همدان اظهار داشت: بیماری‌های تنفسی به ویژه برونشیت و کوریزا شایع‌ترین بیماری‌های فصل سرما برای طیور است.

دکتر کریمی مخصوص با اشاره به آزمون‌های استخدامی که صورت گرفته و مرحله اول آن اعلام شده و نتایج نهایی بعد از آزمون تخصصی و مصاحبه، اعلام می‌شود 6 نفر دکتر دامپزشک مشغول به کار خواهند شد.

وی ادامه داد: با توجه به این که ظرفیت‌ها تکمیل و بازار کار محدود است توصیه نمی‌شود که فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی در رده‌های زیر دکتری افزایش یابد.

وی بیان داشت: در بخش‌های غیر دولتی فارغ التحصیلان دکترای دامپزشکی 10 نفر نیرو نیاز است اما در مقاطع تحصیلی پایین تر دکترا ظرفیت تکمیل است.

وی اظهار داشت: امسال تاکنون 72 فرصت شغلی جدید در امور دامپزشکی ایجاد شده که در هتل‌ها و رستوران‌های بزرگ حضور دارند.

وی اضافه کرد: نزدیک به 400 نفر در بخش‌های غیر دولتی به ویژه در درمانگاه‌های دامپزشکی و داروخانه‌های دامپزشکی مشغول به فعالیت هستند.

 

--------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کردستان اعلام کرد:
کشف 6400 کیلوگرم فرآورده خام دامی در کردستان


مدیرکل دامپزشکی کردستان از کشف شش هزار و 485 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در استان خبر داد.

ناصر مخدوم اظهار داشت: یکی از وظایف خطیر دامپزشکی تامین سلامت بهداشت دام با هدف تامین امنیت غذایی جامعه انسانی است.
وی افزود: اداره‌کل دامپزشکی کردستان با تجهیز 33 اکیپ ثابت و سیار در ایام ماه مبارک رمضان و بازدید از مراکز عرضه و فروش فرآورده‌های خام دامی، کشتارگاه‌ها و مراکز بسته‌بندی، فروشگاه‌ها و سایر مراکز عرضه این فرآورده‌ها نسبت به کشف مواد دامی غیرقابل مصرف اقدام کردند.
مدیرکل دامپزشکی کردستان اضافه کرد: در سطح استان بیش از یک‌هزار واحد توزیع و فروش فرآورده‌های خام دامی وجود دارد که در این ماه 174 نمونه‌برداری از مواد خام موجود تهیه و بیش از شش هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی را ضبط و معدوم کردند.
مخدوم تصریح کرد: در این راستا افراد متخلف شناسایی و به مراجع قضایی استان معرفی شده‌اند.
وی بیان داشت: شبکه‌های دامپزشکی در سراسر استان با تشکیل ستادهای شهرستانی و اکیپ‌های بازرسی بهداشتی، تهیه و پخش سه هزار پوستر اطلاع‌رسانی بهداشتی، نصب پلاکارد در محل‌های شلوغ و پر رفت و آمد، اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیمای مرکز کردستان در طول ماه مبارک رمضان آمادگی خود را برای کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی از مرحله تولید تا توزیع آن انجام داده است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: در استان کردستان 3 میلیون و 500 هزار رأس دام کوچک و بزرگ وجود دارد که سالانه 23 هزار تن گوشت قرمز و 181 هزار تن شیر در استان تولید می‌شود.
مخدوم افزود: با توجه به اینکه یکی از وظایف دامپزشکی، نظارت بهداشتی بر نحوه کشتار دام و طیور است، کارشناسان و بازرسان مجرب دامپزشکی استان با حساسیت فراوان و در همه مواقع در طول سال این مسئله را مدنظر قرار می‌دهند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مراکز توزیع و عرضه، خودروهای ویژه حمل فرآورده‌های دامی، کشتارگاه‌های دام و طیور، سردخانه‌های نگهداری، کارگاه‌های فرآوری و بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی از جمله مکان‌های مورد نظارت و کنترل اکیپ‌های دامپزشکی استان در این ایام بوده است.

 

---------------------------------------

 

خطر بیماری کریمه-کنگو جدی است؛ شهروندان از مصرف گوشت های غیربهداشتی خودداری کنند

 

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اعلام داشت با توجه به مشاهده بیماری تب خونریزی دهنده  کریمه-کنگو در نقاطی از استان و مشهد شهروندان از مصرف گوشت های بدون مهر دامپزشکی خودداری کنند.

دکتر محمد صفا، کارشناس اداره کل دامپزشکی استان کشتار دام خارج از کشتارگاه را از جمله عوامل اصلی و مخاطره آمیز در انتقال و بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو دانست و افزود: مصرف گوشت و آلایش استحصال شده از دام هایی که خارج از کشتارگاه ذبح شده اند نیز از جمله عوامل مخاطره آمیز در زمینه شیوع بیماری یادشده می باشد.

وی تصریح نمود: علاوه بر موارد فوق، له کردن کنه دام ها با دست، تماس مستقیم با دام آلوده و ترشحات دام های آلوده از دیگر روشهای انتقال بیماری به انسان می باشد.

صفا گفت: بیماری از طریق کنه آلوده به دام هایی نظیر گوسفند و بز، شتر مرغ و گاو انتقال یافته و در اثر عدم رعایت شرایط و ضوابط بهداشتی هنگام تماس با لاشه و آلایش آلوده نظیر؛ گوشت و جگر و یا قطعه کردن گوشت از طریق تماس با ترشحات و خونابه احتمالی انسان را مبتلا می سازد.

وی یادآور شد: سمپاشی دام ها و جایگاه های نگهداری آن ها از جمله مواردی است که  اداره کل دامپزشکی استان در زمینه پیشگیری از بیماری یادشده اقدام به انجام آن نموده است و این عملیات همچنان ادامه دارد.

وی اعلام داشت: رعایت موارد قرنطینه ای و بکارگیری دستورالعمل‌های بهداشتی دامپزشکی عاملی اطمینان بخش در جهت پیشگیری از بروز بیماری است.

دکتر محمد صفا علائم این بیماری در دام را تب خفیف در یک دوره گذاری پنج تا هفت روزه دانست و علایم آن‌را در انسان، شامل؛ تب، خونریزی‌های زیرجلدی و پرخونی ملتحمه چشم و مانند آن ذکر کرد و افزود: لازم است، در صورت بروز این علایم، افراد سریعاَ به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نمایند.

 

 

نظر شما
ادامه