کد خبر: ۳۵۴۸۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
گفت‌وگوی خواندنی مجله بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه:
«دکتر سیدمرتضی علوی شوشتری» متخصص مامایی و بیماری­های تولید مثل از دانشگاه کمبریج و استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه می‌باشند ...
 

حکیم مهر - «دامپزشکان جوان» (مجله علمی- آموزشی بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه) در شماره سوم خود به گفتگو با «دکتر سیدمرتضی علوی شوشتری» متخصص مامایی و بیماری­های تولید مثل و استاد بازنشسته دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه پرداخت:

بشنویم از زبان استاد

 »دانشجویان اگر تلاش کنند و اصول کار را خوب یاد بگیرند، کار دنبال آنها می آید «

مصاحبه کننده: دکتر علیرضا کبیریان

در ایــن شــماره دامپزشــکان جــوان تصمیــم گرفتیــم کــه بــه عنــوان اولیــن نسـخه مجلـه در سـال یـک هـزار و سـیصد و نـود و شـش، اسـتادی را یـاد کنیـم کـه شـاید بـرای اکثـر دانشـجویان حـال حاضـر دانشـکده دامپزشـکی ارومیـه فــردی ناآشــنا امــا پــرآوازه باشــد. اســتادی کــه اگــر کمــی در وصــف حالــش جویــا شــویم چیــزی جــز خوبــی و اخــاق نیــک نمیشــنویم؛ چــرا کــه بنــا بــه عقیــدهاش، ســعی کــرده اســت بــا دانشــجویان بــه عنــوان همــکار آینــده برخــورد کنــد و نــه دانشـجو! تدریـس برایـش بسـیار شـیرین و جـذاب بـوده و یـادم می آیـد کـه پروفسـور باتوانــی میگفــت، اســتاد کل مباحــث کتــاب آرتــور را بــرای دانشــجویان دکتــری عمومـی تدریـس می کردنـد و چنـان بـا شـور و ذوق می گفتنـد کـه اصـلا خسـتگی در چهـره اش راهـی نداشـت. یـا بـه قـول یکـی از همـکاران دانشـکده کـه بـرای سـوالی خدمـت اسـتاد رفتـه بـود، اسـتاد بیـش از یـک سـاعت توضیـح و تحلیـل جـواب را بـه ایشــان داده بــود. استاد مدتــی اســت از شــغل معلمــی بازنشســته شــده اســت امــا هــم چنــان عاشــق علــم و علــم آمــوزی ...

دامپزشــکان جــوان- اگرچه اکثر دانشجویان و همکاران دامپزشـکی بـا جنابعالـی آشـنایی دارنـد امـا بــه رســم آداب مصاحبــه لطفــاً بیوگرافــی مختصــری از خودتــان را بفرماییــد.

مــن ســید مرتضــی علــوی شوشــتری در 14 خــرداد ســال 1325 در شهرسـتان اهـواز متولـد شـدم. تحصیـلات 3 سـال اول ابتدایـی را در اهــواز و 3 ســال دوم ابتدایــی و دوره متوســطه را در تهــران گذرانــدم. در ســال 1344 وارد دانشــکده دامپزشــکی دانشــگاه تهــران شــده و در ســال 1349 فــارغ التحصیــل شــدم.

پــس از گذرانــدن خدمــت ســربازی در ســپاه ترویــج و آبادانــی و یــک ســال خدمــت در اداره دامپزشــکی شهرســتان ممســنی فــارس، در ســال 1352 جــذب دانشــگاه جنــدی شــاپور (شــهید چمــران فعلــی) اهــواز شــدم و پــس از دو ســه بــار ماموریــت در دانشــگاه ارومیـه، در سـال 1368 بـه ایـن دانشـگاه منتقـل شـدم.

همسـرم دبیــر بازنشســته آمــوزش و پــرورش اســت و دو فرزنــد دارم؛ پسـرم مـدرک کارشناسـی ترجمـه زبـان انگلیسـی دارد و دختـرم کارشــناس معــدن و ارشــد مدیریــت اســت.

دامپزشــکان جــوان– آیــا ورود شــما بــه دامپزشــکی از روی علاقــه بــوده اســت؟

بلـه، هنـگام انتخـاب رشـته در دانشـگاه تهـران نمـره قبولـی مـن در حد قبولی های رشــته دندانپزشــکی بــود و ایــن رشــته هــم ظرفیــت بــرای پذیــرش داشــت ولــی مــن دامپزشــکی را انتخــاب کـردم.

دامپزشــکان جــوان- چطــور شــد رشــته مامایــی و بیماری­هــای تولیــد مثــل را انتخــاب کردیــد؟

در دوره دانشــجویی کــه در درمانــگاه کار میکردیــم بــه ایــن رشــته علاقمنــد شــدم و بیشتــر روزهــا بــا اســاتید ایــن بخــش بــه کلینیــک ســیار می رفتــم. بعــد از شــروع بــه کار در دانشــگاه اهــواز، یکــی از همــکاران دامپزشــک پیشکســوت کــه بــا او آشــنا بـودم، ایـن رشـته را بـه مـن پیشـنهاد کـرد و مـن هـم بـرای ادامـه تحصیــل ایــن رشــته را انتخــاب کــردم.

دامپزشــکان جــوان- شــما در کــدام کشــور ادامــه تحصیــل دادیـد و از اسـاتید بزرگتـان اگـر خاطـره ای هسـت بفرماییـد؟

مــن در دانشــگاه کمبریــج انگلســتان ادامــه تحصیــل دادم. اســتاد راهنمـای مـن پروفسـور فیلیپسـون، گاستروآنترولوژیسـت مشـهور بـود کـه چنـد مـاه بعـد از آن کـه برنامـه کار مـرا هماهنـگ کـرد، خبــر آوردنــد شــب قبــل از آن در قطــار لنــدن سـکته کــرده و از دنیــا رفتــه اســت. تــا آقــای ریزاوانــس راهنمایــی مــن را قبــول کنــد و دوبــاره کارم بــه جریــان بیفتــد، ســه چهــار ماهــی طــول کشــید. ممتحــن مــن پروفســور هانــری فــورد، یکــی از اســاتید عالــی رتبــه در تحقیقــات در زمینــه کبــد بــود.

دامپزشــکان جــوان- علــت موفقیــت رشــته دامپزشــکی در کشــورهای اروپایــی را چــه می دانیــد؟

علـت موفقیـت دامپزشـکی در کشـورهای پیشـرفته دنیـا داشـتن برنامــه مشــخص و علاقه منــدی دانشــجویان و دامپزشــکان آنجــا اســت کــه بــا انگیــزه بــالا و تمــام تــوان کار می کننــد. البتــه شــرایط اجتماعــی آنهــا هــم اینطــور می طلبــد.

دامپزشــکان جــوان- طبابــت و کار بــا کــدام حیوانــات برایتــان لــذت بخــش بــوده اســت؟ خاطــره ای از کار طبابــت خــود را برایمــان بگوییــد.

از ابتـدا کار بـا گاو و در مرحلـه بعـد گوسـفند بـرای مـن لذت بخش بــود. البتــه بــه دلیــل حساســیت زیــاد گوســفند بــه دســتکاری مامایــی، کمتــر بــه آن پرداختــم. درمان هایی کــه انجــام داده ام همـه برایـم خاطره انـد و اکثـر آنهـا را هنـگام تدریـس بـه شـکل گزارش_مـورد (کیـس ریپـورت) در هـر مبحـث توضیـح داده ام.

دامپزشـکان جـوان- چـه راهـکاری را پیشـنهاد مـی کنیـد تـا وضعیـت دامپزشـکی در کشـور بهبـود یابـد؟

اگــر دانشــجویان ایــن رشــته بــا علاقــه و انگیــزه وارد دانشــکده شـوند و خـوب کار کننـد و معلومـات اصلـی را خـوب یـاد بگیرنـد، بعـد از وارد شـدن بـه بـازار کار، هـم موفقیـت بیشـتری خواهنـد داشـت و هـم دیـد کلـی دامـدار و جامعـه را تغییـر خواهنـد داد.

دامپزشــکان جــوان- نظــر خیلــی از همــکاران ایــن اســت کــه رشـته دامپزشـکی بـه وزارت بهداشـت و درمـان ملحـق شـود، شـما بـا ایـن نظـر موافـق هسـتید؟

در مجمــوع شــاید خــوب نباشــد. احتمــال دارد از امکانــات و تجهیــزات و اعتبــار اجتماعــی کــه آن وزارتخانــه دارد چیــزی نصیــب دامپزشــکان بشــود کــه در بعضــی مــوارد بعیــد بــه نظــر می رســد و بــا اختیــارات بیشــتری بتواننــد انجــام وظیفــه کننــد. در عــوض، تمــام خدمــات و زحمــات دامپزشــکان بــه نــام وزارت بهداشــت تمــام می شــود.

دامپزشــکان جــوان– بــه عنــوان اســتادی کــه ســال­ها در دانشـگاه مشـغول بـه کار بودیـد و نسـل­های متفاوتـی از قشـر جـوان را از نزدیـک تجربـه کردیـد، چـرا امـروزه دانشـجویان دامپزشـکی نسـبت بـه قدیـم علاقـه کمتـری بـه حرفـه خـود دارنـد؟

بـرای ایـن کـه نسـبت بـه آینده خـود نگـران هسـتند و وقتـی فارغ التحصیلان قبلــی را می بیننــد کــه جــذب بــازار کار نشــده اند، علاقـه خـود را از دسـت می دهنـد. ولـی اگـر تلاش کننـد و اصـول کار را خــوب یــاد بگیرنــد، حتمــاً جــای خــود را در بــازار کار پیــدا کـرده و بـه اصطـاح «کار دنبـال آنهـا می آید».

دامپزشـکان جـوان- نظــر شــما دربــاره تعــدد مراکــز آموزشــی کــه در دامپزشــکی فعــال هســتند و تعــداد فــارغ التحصیــلان زیـاد ایـن مراکـز را بگوییـد .

ایــن مشــکل اصلــی تمــام رشــته ها اســت. بــه دلایلــی غیــر از حــل مشــکل کمبــود نیــروی انســانی لازم، مراکــز آموزشــی بــه میـزان خیلـی بیشـتر از حـد نیـاز تاسـیس و بـه تعـداد زیـاد فـارغ التحصیــل داده انــد کــه منجــر بــه اشــباع خیلــی زیــاد بــازار کار شــده اســت. نتیجــه آن مهاجــرت فــارغ التحصیـلان بــه خــارج از کشــور یــا پرداختــن آنهــا بــه کاری در زمینــه ای غیــر از رشــته تحصیلــی آنهــا شــده اســت.

دامپزشـکان جـوان- پیشـنهاد شـما بـه مسـئولین جهـت بهبـود وضعیـت بیـکاری جوانـان فـارغ التحصیل دامپزشـک چیسـت؟

پیشــنهاد بایــد در حــد اختیــارات و امکانــات مســئولین باشـد. اگــر امــکان انجــام راه حــل وجــود داشــته باشــد، کــه حتمــاً بــه ذهـن مسـئولین هـم می رسـد، نتیجـه آن چنـد سـال بعـد معلـوم می شــود کــه بــرای نســل آینــده مفیــد خواهــد بــود.

دامپزشـکان جـوان- بـا کدامیـک از همـکاران دانشـگاهی ارتباط نزدیک­تر و صمیمانه تری داشــتید؟

مــن بــا همــه همــکاران درمانــگاه رابطــه صمیمانــه داشــتم ولــی علاوه بـر همـکاران بخـش خودمـان، بخصـوص آقـای دکتـر باتوانی کــه بــه ایشــان زحمــت زیــاد داده ام، بــا آقــای دکتــر عصــری رضایـی کـه اغلـب پایـان نامه هـای تخصصـی کـه بـا دانشـجویان گذرانـده ام نتیجـه زحمـات و همـکاری ایشـان بـوده اسـت، رابطـه نزدیکتــری داشــته ام.

دامپزشــکان جــوان- شــیرین تریــن خاطــره شــما از دوران تدریــس و تلــخ تریــن آن چــه بــوده اســت؟

شـیرین تریـن خاطـره مـن در دوران تدریـس زمانـی بوده اسـت که دانشـجویان فـارغ التحصیـل میشـدند و از آن شـیرین تـر زمانـی کـه می شـنیدم در کار خـود موفـق هسـتند؛ چـون احسـاس مـی کـردم کـه کارم بـه نتیجـه رسـیده اسـت. خاطـرات دوران تدریـس مـن همـه شـیرین هسـتند و تلخـی زمانـی بـوده اسـت کـه وسـایل کافـی بـرای ارایـه مطلـب بـه شـکل دلخـواه در اختیـار نداشـته ام .

دامپزشـکان جـوان- کدامیـک از دانشـجویان شـما چـه عمومـی و چــه دانشــجویان دوران تخصصــی در ذهــن شــما باقــی مانده انــد و افــراد موفقــی هســتند؟

عــده آنهــا زیــاد اســت و نــام بــردن همــه ممکــن اســت خســته کننـده باشـد. اغلـب اسـاتید فعلـی دانشـکده و اکثـر دامپزشـکانی کـه در ایـن اسـتان و چنـد اسـتان دیگـر کشـور مشـغول بـه کار هســتند، جــزو دانشــجویانی هســتند کــه مــن در خدمــت آنهــا بــوده ام.

دامپزشـکان جـوان- حــال ایــن روزهــای شــما چگونــه اســت؟ دوران بازنشســتگی چطــور ســپری مــی شــود؟

اغلـب مواقـع بـه انجـام کارهـای روزمـره، گاهـی مطالعـه و کمـی پیــاده روی می گــذرد.

دامپزشــکان جــوان- توصیــه شــما بــه همــکاران جوانــی کــه اکنـون بـه عنـوان هیئـت علمـی مشـغول تدریـس در مراکـز علمــی هســتند چیســت؟

ســعی کننــد بــه آخریــن اطلاعات روز دسترســی داشــته باشــند و بـا دانشـجویان رابطـه نزدیـک و دوسـتانه داشـته باشـند. مـن و همــکاران قدیمی تــرم سـعی می کردیـم بـا دانشــجویان بــه شـکل همــکاران آینــده برخــورد کنیــم نــه دانشــجو و نتیجــه خوبــی گرفتیــم.

دامپزشـکان جـوان- شـما چـه توصیـه ای بـه دانشـجویانی کـه قصـد دارنـد وارد بـازار کار شـوند داریـد؟

تلاش کننـد اصـول کار را خـوب یـاد بگیرنـد تـا جـای خـود را در بـازار کار بـاز کـرده و بـه اصطلاح «کار دنبـال آنهـا بیایـد». اگـر بـا مراجعـه کننـده ارتبـاط خوبـی برقـرار کننـد و هـدف حفـظ منافـع آنهـا باشـد، حتمـاً موفـق خواهنـد شـد.

دامپزشــکان جــوان- جنابعالــی بــه عنــوان فــردی بــا علــم و بــا اخلاق، زبانــزد تمامــی همــکاران و دانشــجویان هســتید. راز موفقیــت شــما چیســت و چطــور می تــوان نامــی نیکــو همچــون جنابعالــی داشــت؟

مـن سـعی مـی کنـم افـراد را همـان طـور کـه هسـتند بپذیـرم و بـه آنهـا و عقایـد آنهـا احتـرام بگـذارم؛ ایـن باعـث مـی شـود مـورد پذیـرش افـراد مختلـف قـرار بگیـرم و البتـه ایـن از لطـف همـکاران و دانشـجویان اسـت کـه مـرا مـورد مرحمـت خـود قـرار می دهنـد. با آرزوی موفقیت و سلامتی برای همه همکاران و دانشجویان.
 
 
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
0
3
درود! دکتر علوی شوشتری بزرگمردی در عالم دامپزشکی است. خدایش سلامت دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
1
1
با دکترای تخصصی دامپزشکی 2 ساله که بیکارم، کار هست، نه اینکه نباشه، کارهایی بهم پیشنهاد شده با حقوق بین 800 تا 1 میلیون تومن
...........................، این همه دانشگاه برای چیه؟ چه بازدهی داشته ..................... کار باشه یا نباشه اصلا برای اساتید قدیمی مهم نیست، .....................
علی حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
0
4
استاد گرانمایه جناب اقای دکتر علوی شوشتری با دانش واخلاق خود همواره برای دانشجویان مایه دلگرمی بوده اند،درود بر ایشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
1
دورد بر دکتر علوی. دانشجوی ایشان بودم.علاوه بر سواد و کفایت علمی بسیار مطلوب از لحلظ اخلاقی هم نمونه بودند.جزو معدود افرادی هستند که کسی نمی تواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد.بسیار ضابطه مند بودند.انشاا... که سالیان سال خوش و سلامت باشند.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
3
در یک جمله بگویم٬ ایشان اسوه علم٬ اخلاق، و عمل هستند. خداوند عمر با عزت عطایشان کند
دکتر سید عبدالباسط پیریونسی از مریوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
0
با سلام بر محضر استاد گرانقدر جناب دکتر علوی شوشتری
و آرزوی سلامتی و طول عمر برای ایشان
ناشناس
|
Australia
|
۰۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
1
یاد کلاسهای استاد به خیر.
من و خیلی دانشجویان قدیم احترام و ارادت ویژه ای نسبت به مقام علمی والا و خصائص نیک اخلاقی ایشان داریم.
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
1
۱-متاسفانه دوران اگر کار بلد باشیم کار به دنبالمان می اید هم تمام شده است.
۲- ایشان مخالف پیوستن به بهداشت هستند چون کار ما به اسم آن ها تمام میشود و در عوض از اعتبار اجتماعی و تجهیزات و امکانات آنها نصیب ما میشود. خوب چه معامله ای از این پرسودتر. الان که کار ما به اسم کشاورز و دامدار تمام میشود
فرشته احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
0
1
دکتر علوی شوشتری حقیقتا فردی بسیار با اخلاق و مهربان و صبور بودند.بی اندازه برایشان احترام قایلم و افتخار می کنم فرصت خوشه چینی ازخرمن علم ودانش ایشون نصیبم شد.در پناه خدا تندرست و سرافراز باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
0
0
انشالله عمر با عزت و طولانی نصیبشون بشه . بسیار با اخلاق اند و مقرراتی .
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
0
1
۱-متاسفانه دوران اگر کار بلد باشیم کار به دنبالمان می اید هم تمام شده است.
۲- ایشان مخالف پیوستن به بهداشت هستند چون کار ما به اسم آن ها تمام میشود و در عوض از اعتبار اجتماعی و تجهیزات و امکانات آنها نصیب ما میشود. خوب چه معامله ای از این پرسودتر. الان که کار ما به اسم کشاورز و دامدار تمام میشود

منظورشان وزرات جداگانه هست ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
0
1
استادبنده بودند یادش بخیر . بسیار افتاده و خوش خلق و یک مدرس واقعی بودند . امیدوارم همواره شاد و تندرست باشند.
دکتر حسن زاده .میاندوآب
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
0
0
نکته ای که در مصاحبه ایشان قابل توجه هست، جناب دکتر شوشتری به شیوه PBL تدریس فرمودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
0
1
ایشان استاد بنده هم بوده اند، در آخرین دیدارمون هم به ایشان گفتم که چقدر شریف و شریف زاده تشریف دارند، یک قانون سربسته برا اعضای هیئت علمی وجود دارد که تا حدی کمک میکند فرزندان آنها در رشته هایی مثل پزشکی و دندان و... پذیرفته شوند و اکثر اساتید از آن بسود فرزندانشان هم استفاده کردند ولی این بزرگ مرد جز تلاش راهی نه خود رفته نه برای اطرافیانش خواسته، تنها راه موفقیت تلاش است نه استفاده از رانت
آرمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
1
با عرض سلام و ادب خدمت استاد بزرگوارم جناب دکتر علوی شوشتری
ایشان به حق انسانی شریف و دلسوز و اسوه اخلاق و ادب هستند.امیدوارم همچنان عمری با عزت توام با سلامتی داشته باشند.
ارادتمندم آرمان یاراحمدی ورودی 87
نظر شما
ادامه