کد خبر: ۳۵۴۵

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی، قم، چابهار، نجف‎آباد و خراسان جنوبی

 

دامپزشکی خراسان شمالی برای یک پروژه دور دوم سفر استانی اعتبار گرفت
 
مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: برای عملیاتی شدن پروژه احداث و تجهیز ساختمان آزمایشگاه تخصصی این اداره کل از محل مصوبات دور دوم سفر استانی اعتبار اختصاص یافت.  دکتر ' مجید روحانی نژاد ' روز یکشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: اعتبار تخصیصی برای اجرای این پروژه به مبلغ پنج میلیارد ریال است که اخیرا از سوی معاونت فنی استانداری به این اداره ابلاغ شده است. وی گفت: عملیات اجرایی ساخت این پروژه که از نیازهای ضروری دامپزشکی در استان به شمار می رود طی آیینی ویژه در 14 مهر سالجاری روز ملی دامپزشکی آغاز خواهد شد.
او افزود: حدود دو هزار مترمربع برای احداث ساختمان آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی خراسان شمالی در شهر بجنورد طی سال قبل با رایزنی این اداره کل از سوی سازمان مسکن و شهرسازی استان تامین شده است. دکتر روحانی نژاد گفت: در حال حاضر آزمایشگاه تخصصی این اداره کل با کمبود فضا برای انجام فعالیت مواجه است که با اجرایی شدن این پروژه کمبود ها در این بخش رفع خواهد شد. در استان خراسان شمالی واقع در شمالشرق کشور دو میلیون راس دام سبک و 80 هزار راس دام سنگین نگهداری می شود.

----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان قم خبر داد: اجرای 30 هزار مورد تست سل در قم
 
مهدی رفیعی با اشاره به اقدامات انجام گرفته به منظور مقابله با بیماری‌های مشترک انسان و دام اظهار داشت: در طول شش ماه نخست سال جاری 30 هزار و 550 مورد تست سل انجام شده است.
وی با بیان اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد رشد نشان می‌دهد، اضافه کرد: در طول شش ماه سال گذشته این میزان 29 هزار و 955 مورد بوده است.
مدیرکل دامپزشکی استان قم تعداد تست بروسلوز انجام شده در شش ماه نخست سال جاری از سوی این اداره‌کل را 19هزار و 980 مورد ذکر کرد و گفت: این میزان در شش ماه نخست سال جاری 18 هزار و 277 مورد بوده است که با این حساب عملکرد سال جاری نسبت به سال گذشته 9 درصد رشد نشان می‌دهد.
وی با اشاره به مایه‌کوبی دام سبک، دام سنگین و مایه‌کوبی هاری در استان تصریح کرد: در شش ماه نخست سال جاری 760 هزار و 200 مورد مایه‌کوبی دام سبک انجام شده است که این رقم در سال گذشته 743 هزار و 773 مورد بوده است و با این حساب میزان مایه‌کوبی دام سبک در سال جاری نسبت به سال گذشته با 2.2 رشد مواجه بوده است.
رفیعی همچنین میزان مایه‌کوبی دام سنگین در استان قم در شش ماه نخست سال جاری و سال گذشته را به ترتیب 275 هزار و 125 مورد و 260 هزار و 813 مورد ذکر کرد و یادآور شد: مایه‌کوبی دام سنگین در سال جاری نسبت به سال گذشته با 5.5 درصد رشد همراه بوده است.
وی تعداد مایه‌کوبی هاری در شش ماه نخست سال جاری را نیز 2 هزار و 512 مورد عنوان کرد و ادامه داد: این میزان نسبت به 2 هزار و 372 مورد مایه‌کوبی هاری در شش ماه نخست سال گذشته با شش درصد رشد همراه بوده است.
مدیرکل دامپزشکی استان قم از انجام 345 مورد بازدید از کانون‌های بیماری دامی در شش ماه نخست جاری خبر داد و گفت: این در حالی این است که تعداد بازدید در شش ماه نخست سال گذشته 292 مورد بوده است و میزان بازدید در سال جاری با 18 درصد رشد همراه است.
وی میزان بازدید از کانون‌های بیماری طیور و آبزیان در شش ماه نخست سال جاری را 2 هزار و 655 مورد دانست و افزود: در شش ماه اول سال گذشته این رقم 2هزار و 461 مورد بوده است که میزان بازدیدها با هشت درصد رشد همراه بوده است.

 

------------------------------------

 

مرکز قرنطینه و کشتار دام در چابهار ایجاد می‌شود


این مرکز صنعتی دارای دو خط کشتار گاو و گوسفند و فراوری بسته بندی گوشت بوده و ظرفیت روزانه آن به طور متوسط حدود هزار راس است.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ضمن بازدید از شرکت صنعتی ماکیان منطقه آزاد چابهار در جریان پیشرفت عملیات اجرایی بزرگترین مرکز قرنطینه و کشتار دام و تولید فرآوردهای دامی که در محدوده منطقه آزاد تجاری، ‌صنعتی چابهار توسط بخش خصوصی در حال احداث است قرار گرفت و دستورات لازم را برای تامین نیازهای شرکت مذکور از طریق واحدهای ذیربط در سازمان صادر کرد.
رحیمی افزود: این مرکز صنعتی دارای دو خط کشتار گاو و گوسفند و فراوری بسته بندی گوشت بوده و ظرفیت روزانه آن به طور متوسط حدود هزار راس است.
وی اظهار کرد: با تامین برق و راه دسترسی شرکت از طریق سازمان به زودی شاهد افتتاح و بهره برداری از آن خواهیم بود.
بر اساس دستور کار ابلاغی از سوی دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، منطقه آزاد چابهار موظف شده تا در خصوص تامین گوشت و فرآورده های دامی کشور نقش آفرینی و تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاران فراهم کنند.

-----------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نجف‌آباد خبر داد:
آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی در نجف‌آباد


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نجف‌آباد از آغاز طرح واکسیناسیون تب برفکی دام‌های سبک و سنگین در شهرستان نجف‌آباد خبر داد.

محمد مسعود مامن‌پور اظهار داشت: اجرای واکسیناسیون رایگان تب برفکی به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری در بین دام‌ها از این هفته آغاز شده و به مدت 25 روز کاری در شهرستان نجف‌آباد انجام می‌شود.
وی افزود: این طرح توسط بخش‌های دولتی و غیردولتی و با به کارگیری تمامی توان و امکانات و به صورت رایگان انجام می‌گیرد که با اجرای این طرح پیش‌بینی می‌شود 18 هزار دام سنگین و 30 هزار دام سبک در شهرستان نجف‌آباد واکسینه شوند.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نجف آباد از دامداران این شهرستان خواست برای هماهنگی بیشتر، با واحد مبارزه شبکه دامپزشکی شهرستان تماس بگیرند و همچنین با این واحد در اجرای طرح همکاری کنند.
وی در این راستا همکاری تمامی اتحادیه‌های دامداران، واحدهای دامداری صنعتی و همچنین شوراهای اسلامی روستاها به منظور اجرای درست و بهینه این طرح را خواستار شد.
مامن‌پور یادآور شد: دامداران از نقل و انتقال هر گونه دام در مدت زمان اجرای طرح جلوگیری کنند تا طرح به خوبی و با نتیجه مطلوب اجرا شود.
وی همچنین اضافه کرد: به دامداران توصیه می‌شود از خرید و انتقال دام‌های فاقد سابقه بهداشتی مشخص به واحدهای دامپروری خود نه تنها برای جلوگیری از وقوع بیماری تب برفکی بلکه برای جلوگیری از سایر بیماری‌های مشترک مسری دام و انسان خودداری کنند.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان نجف آباد در خصوص بیماری تب برفکی گفت: تب برفکی از جمله بیماری‌های ویروسی است که به دلیل میزان واگیری بالا در دام، باعث کاهش تولید شیر و گوشت شده و از طریق مرگ و میر دام، خسارت‌های زیادی به دامداران وارد می‌کند.

 

--------------------------------------

 

هشدار دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص بیماری شایع شده تب کریمه کنگو


معاون فنی دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص بیماری شایع شده کنگو در شرق کشور هشدار داد. 
قربانزاده، با بیان اینکه شهروندان از خرید گوشت از مراکز غیرمجاز و فاقد پروانه بهداشتی خودداری کنند،افزود:گوشت مورد نظر را از قصابی و کشتارگاه های ذبح خریداری کنند و از ذبح دام در منازل خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان در مناطق مرزی باید از حمل و نقل غیر مجاز خودداری کنند، ادامه داد: در صورت مشاهده کنه ناقل بیماری کنگو به دامپزشکی محل خود مراجعه کنند.

قربانزاده با اشاره به اینکه به همین منظور اکیپ هایی در سطح استان مستقر است، یادآور شد:سم پاشی محل دام ها بهترین راهکار مقابله با این بیماری در دام ها و انتقال آن به انسان است.
 

 

نظر شما
ادامه