کد خبر: ۳۵۳۵

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی چهارمحال و بختیاری و اصفهان

 

هشت آزمایشگاه دامپزشکی در چهارمحال و بختیاری فعال است


مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر هشت آزمایشگاه دامپزشکی در سطح این استان فعال است.
حمید مهری  با بیان اینکه آزمایشگاه زمانی که توجیه اقتصادی نداشته باشد به طور طبیعی رغبت برای احداث آن نیز کم می‌شود، افزود: آزمایشگاه‌های فعال در بخش خصوصی استان به دلیل عدم توجیح اقتصادی با مشکلات متععد و فراوانی روبرو هستند که نیازمند حمایتهای جدی بخش خصوص است.

مهری تصریح کرد: دامپزشکی در اجرای وظایف حاکمیتی خود و به عنوان متولی بهداشت دام و طیور و تامین ‌کننده بخش مهمی از بهداشت عمومی باید توان پاسخگویی به نیازهای جامعه را در این حوزه داشته باشد و لازم است تا در انجام این وظایف خطیر حمایتهای ویژه از این بخش به عمل آید.

وی سطح کیفی آزمایشگاه‌های دامی استان را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: همچنین تمامی متخصص شاغل در آزمایشگاه‌های استان از سطح علمی بسیار خوبی برخوردار هستند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تمامی فرآورده‌های خام دامی که تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی استحصال و توزیع می‌شود از سلامت کامل برخوردار است.

وی تعداد نیروهای بومی فارغ‌التحصیل در این رشته را افزون بر ظرفیت دامی استان دانست و افزود: عدم تعادل بین نیروهای فارغ‌التحصیل و ظرفیت دامی استان موجبات بیکاری قشر تحصیل کرده استان را فراهم کرده که نیازمند اتخاذ تمهیدات لازم است.

مهری عدم بیمه دامپزشکان را از بزرگترین مشکلات فراروی قشر دامپزشک استان اعلام کرد و گفت: باتوجه به عدم امنیت شغلی لازم است تا دامپزشکان تحت حمایتهای بیمه ‌ای قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی در دنیا به خوبی معرفی شده و جایگاه خود را پیدا کرده است، اظهار کرد: بخش دامپزشکی در کشور جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده و خدمات آن مخفی و دور از اذهان مانده است.

مهری تصریح کرد: اشتباه یک پزشک تنها جان یک نفر را به خطر می‌اندازد در صورتی که اشتباه یک دامپزشک در یک مجتمع غذایی و تولیدی می‌تواند جان بسیاری از افراد را به مخاطره بیاندازد.
 

-----------------------------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان در جمع خبرنگاران:
فاز دوم طرح سراسری هم زمان واکسیناسیون بیماری تب برفکی اجرا شد

 

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان اصفهان گفت: فاز دوم طرح سراسری هم‌زمان واکسیناسیون بیماری تب برفکی سال 89 آغاز و به مدت یک ماه تا بیست و چهارم مهر ماه ادامه خواهد داشت.

عبدالرضا مرادی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بیماری تب برفکی بیماری فوق العاده مسری و ویروسی است، اظهار داشت: این بیماری موجب تلف شدن دام های جوان مانند بره و گوساله و کاهش تولید شیر و گوشت در دام‌های بزرگسال و سقط جنین در دام‌های باردار می‌شود.

وی با بیان اینکه شبکه دامپزشکی شهرستان برای کنترل بیماری تب برفکی از هفت سال پیش تا کنون برنامه ریزی کرده است، خاطرنشان کرد: هر 4 ماه یکبار طرح سراسری واکسیناسیون دام در سطح کشور برگزار می شود که آخرین طرح نیز در اردیبهشت ماه سال جاری انجام شد.

مرادی افزود: در فاز اول اجرای این طرح در سال جاری 88 هزار و 734 راس گاو و گوساله و 109 هزار راس گوسفند و بز در سطح شهر واکسیانسیون شدند.

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان با بیان اینکه تا کنون بیست و یک طرح واکسیناسیون توسط دامپزشکی شهرستان اجرا شده، گفت: متاسفانه از ابتدای سال تا کنون 2 هزار راس بره و بزغاله در شهر ستان به علت ابتلا به بیماری تب برفکی تلف شدند.

وی تصریح کرد: برای اجرای فاز دوم طرح واکسیانسیون دام از 35 اکیپ استفاده می شود که در پایین طرح می بایست 90 هزار راس گاو و گوساله و حدود 50 هزار راس گوسفند و بز در شهر اصفهان واکسیناسیون شده باشند.

 

نظر شما
ادامه