کد خبر: ۳۵۱۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی رودبار، خوی، خوزستان، مرکزی و قزوین

 

رئیس دامپزشکی رودبار خبر داد:
واکسیناسیون 74 هزار رأس دام در رودبار


رئیس دامپزشکی رودبار از واکسیناسیون 73 هزار و 913 دام در مقابله با بیماری تب برفکی در این شهرستان خبر داد.

احمد توکل‌نیا بیماری تب برفکی را با نام محلی « دهان‌درد و سم‌درد» نامید که نوعی بیماری ویروسی گاو، گوسفند و بز است.
وی اظهار داشت: این بیماری پس از بروز علایم تب و ایجاد تاول‌های دهانی و سم در دام‌ها پدید می‌آید که در نتیجه عدم تمایل به تغذیه و تحرک در دام موجب از دست دادن شدید وزن دام و تولیدات دامی می‌شود.
رئیس دامپزشکی رودبار با بیان اینکه تب برفکی در دام‌های بالغ حدود دو هفته باقی می‌ماند، افزود: مرگ و میر این بیماری در گوساله، بره و بزغاله شدیدتر است.
به گفته وی به دلیل واگیری شدید بیماری و ضایعات اقتصادی ناشی از آن، بیماری تب برفکی یکی از مهلک‌ترین بیماری‌های دامی در دنیا محسوب می‌شود.
توکل‌نیا با اشاره به اینکه این بیماری در انسان علایمی ندارد، تصریح کرد: تب برفکی بیماری مشترک بین انسان و دام نیست.
وی نقش انسان، ابزار شخصی و وسایل نقلیه آلوده را در انتشار این بیماری از یک نقطه به نقطه دیگر مهم دانست.
رئیس دامپزشکی رودبار به راه‌های انتقال بیماری تب برفکی اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین راه انتقال بیماری از یک دام به دام دیگر، تماس مستقیم دام‌ها با یکدیگر است.
وی بیان داشت: در سیستم‌های سنتی و روستایی که دام‌ها چرای آزاد داشته و در مراتع و جنگل جمع می‌شوند انتقال این بیماری شدت بیشتری می‌یابد.
به گفته توکل‌نیا انتقال دام‌های ییلاقی به روستاها در اواخر تابستان و پاییز موجب ایجاد کانون‌های جدیدی از بیماری تب برفکی می‌شود.
وی از دامداران خواست تا در مناطق روستایی با رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه و گزارش کردن به‌موقع بیماری از انتشار آن جلوگیری کنند.
توکل‌نیا با تاکید بر پیشگیری از این بیماری خاطرنشان کرد: در سیستم‌های صنعتی و به دلیل ارتباط کمتر دام‌ها با محیط آلوده، امکان به‌کارگیری اصول بهداشت، قرنطینه بیماری قابل کنترل بوده و پیشگیری آن آسان‌تر است.
وی از واکسیناسیون بیش از 70 هزار دام برای مقابله با بیماری تب برفکی خبر داد و افزود: در شش ماهه نخست امسال واکسیناسیون تعداد 73 هزار و 913 رٱس دام سنگین و سبک در اطراف کانون‌های بیماری، برای کنترل بیماری تب برفکی انجام گرفته است.
توکل‌نیا از دامداران خواست تا برای کنترل بیماری با ماموران دامپزشکی رودبار همکارهای لازم را داشته باشند.

 

----------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی خوی خبر داد:
امحای بیش از 780 کیلوگرم فرآورده‌های دامی غیرمجاز


رئیس شبکه دامپزشکی خوی از امحای بیش از 780 کیلوگرم فرآورده دامی غیرمجاز در شهرستان خوی خبر داد.

میرحسین حسن‌زاده اظهار داشت: در ماه مبارک رمضان 240 مورد بازرسی با 10 اکیپ نظارتی صورت گرفت که طی آن بیش از 780 کیلو فرآورده کشف و ضبط شد.
وی همچنین از هشت مورد بازرسی از مراکز بسته‌بندی و 36 مورد نظارت بر تالارها و رستوران‌ها خبر داد و افزود: در مجموع شش واحد متخلف شناسایی و به مراجع قضایی معرفی و یک واحد عرضه با حکم دادستانی پلمپ شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه شبکه دامپزشکی خوی سال 1389 را با رویکرد تشدید نظارت بربهداشت عمومی آغاز کرد، گفت: اجرای طرح بانک اطلاعاتی مراکز عرضه، طرح تشدید نظارت بر جمع‌آوری شیر، طرح تشدید نظارت بر کشتارگاه طیور و تشکیل کلاس‌های آموزشی برای متصدیان مربوطه از جمله فعالیت‌های این شبکه بوده است.
وی ادامه داد: نتایج اجرای بانک اطلاعاتی مراکز عرضه شامل 65 مورد نصب یخچال‌های ویترینی، 15 مورد تعویض تنه‌ی چوبی، 32 مورد نصب حشره‌کش برقی، 36 مورد استفاده از فریزر به منظور عرضه گوشت منجمد، خودداری از عرضه گوشت خارج از واحد و 117 مورد اقدام به دریافت کارت سلامتی متصدیان بوده است.
حسن‌زاده در زمینه طرح تشدید بر مراکز جمع‌آوری شیر گفت: در این طرح، ساختار فیزیکی مراکز و ناوگان حمل و نقل از طریق حذف تانکرهای تک جداره و جایگزینی تانکرهای دو جداره و مجهز به CIP انجام شد، همچنین حذف بیدون‌های پلاستیکی، جایگزینی بیدون‌های آلومینیومی و برگزاری کارگاه آموزشی برای مسئولان فنی و مدیران مراکز جمع‌آوری شیر و کارخانه‌های فرآوری از دیگر اقدامات اجرای این طرح است.
این مقام مسئول از آغار به کار آزمایشی کشتارگاه صنعتی دام در خوی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با بهره‌برداری کامل از این کشتارگاه در راستای سیاست‌های سازمان دامپزشکی مبنی بر حذف کشتارگاه‌های سنتی و جایگزینی کشتارگاه‌های صنعتی امکان خدمات‌رسانی به شهرهای شمال استان آذربایجان غربی مهیا می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی خوی ارایه بیشترین خدمات رایگان به دامداران و زنبورداران منطقه را از جمله اقدامات این شبکه طی یک سال اخیر عنوان کرد و افزود: ارتقای رتبه فنی شهرستان در قالب نرم‌افزار GIS از آخرین رتبه استانی به جایگاه نخست و کسب رتبه‌ی برتر در عرصه روابط عمومی و اطلاع‌رسانی از دیگر توفیقات این شبکه بوده است.

 

-------------------------------------

 

برای نخستین بار در کشور؛ خرید کیتهای تشخیص بیماری ماهیان گرمابی در استان‌های خوزستان و گیلان


کارگاه آموزشی دو روزه راه‌اندازی و SETUP  دستگاه PCR  به منظور استفاده از کیتهای تشخیص بیماریهای ویروسی در ماهیان KHV (کویی هرپس ویروس) و SVCV (وایرمی بهاره کپور ماهیان) به میزبانی استان خوزستان برگزار گردید.
دکتر سیدمحمد مکی‌نیا رئیس اداره مبارزه با بیماریهای آبزیان اعلام کرد: برای اولین بار در کشور با توجه به ضرورت تشخیص بیماریهای ویروسی در ماهیان پرورش و اهمیت استانهای خوزستان و گیلان در زمینه ماهیان گرمابی در سطح کشور، کیتهای تشخیص دو بیماری SVCV  ،KHV توسط سازمان دامپزشکی کشور خریداری گردید و تحویل این دو استان شد.
این کارگاه آموزشی با حضور دکتر قاجاری معاون دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریها آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، دکتر حقیقی مسئول گروه ماهیان گرمابی سازمان دامپزشکی کشور، خانم دکتر صیدی بعنوان مدرس و مسئول آزمایشگاه PCR  دامپزشکی بوشهر، دکتر صمتی مسئول آزمایشگاه دامپزشکی استان گیلان و پرسنل آزمایشگاه استان خوزستان در محل مرکز تشخیص بیماریهای آبزیان برگزار گردید و شایان ذکر است از مرکز تشخیص بیماریهای آبزیان استان خوزستان بعنوان آزمایشگاه رفرانس بیماریهای ویروسی ماهیان پرورش جنوب کشور انتخاب گردیده است.

 

-------------------------------------

 

با اجرای طرح مایه‌کوبی تب برفکی؛180 هزار راس دام استان مرکزی علیه تب‌برفکی ایمن می‌شوند
 
سیدسعید حسینی اظهار داشت: واکسیناسیون تب برفکی از 22 شهریور ماه سال جاری به مدت 30 روز کاری و همزمان با سایر استان‌ها در استان مرکزی آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح 180 هزار راس گاو و گوساله علیه این بیماری واکسینه شود.
وی تصریح کرد: این طرح با همکاری 18 اکیپ بخش دولتی و 25 اکیپ بخش خصوصی با هزینه‌ای قریب به یک میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان دامپزشکی کشور به اجرا در می‌آید که تمام هزینه‌های آن برای دامداران به صورت رایگان است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی از جمله عوارض مسری بین دام‌ها است که به واسطه تردد دام در استان نیز جمعیت دامی را تهدید می‌کند، بیان داشت: در شیوع بیماری تب برفکی که در ابتدای سال جاری رخ داد جمعیت گسترده‌ای از دام‌های منطقه‌ مورد هجوم ویروس قرار گرفتند که ایجاد ایمنی به واسطه واکسیناسیون به طور موثری می‌تواند سبب پیشگیری از شیوع مجدد بیماری شود.
حسینی گفت: بیماری در دام‌ها با علائم بی‌اشتهایی، تب، ایجاد زخم‌های دهانی، لنگش و مرگ در دام‌های جوان ظاهر شده و بدین سبب دامدار را متوجه ضررهای اقتصادی می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه پیشگیری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از اولویت‌های دامپزشکی استان است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر اقدامات مناسبی برای مقابله با بیماری‌های مشترک به ویژه تب مالت صورت گرفته است که نقش موثری در کاهش ابتلا به این بیماری‌ها در بین جمعیت دام و انسان‌ها داشته است.
وی با اشاره به اینکه بیماری تب مالت از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از طریق مصرف فرآورده‌های خام دامی آلوده به جمعیت انسانی منتقل می‌شود، گفت: با عنایت به اینکه میزان کنترل بیماری‌های مشترک در جمعیت دامی ارتباط مستقیمی با میزان مبتلایان انسانی دارد، افزایش اقدامات کنترلی و پوشش واکسیناسیون بیماری‌های مشترک در جمعیت دامی استان در دو سال اخیر سبب کاهش 40 درصدی میزان مبتلایان انسانی در سال گذشته شده است.
به گفته وی در سال گذشته با تلاش همکاران بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی، 4 میلیون نوبت سر واکسیناسیون علیه انواع بیماری‌های دامی از جمله هاری، تب مالت شارن و ... در جمعیت دامی استان صورت گرفته است.

-------------------------------------

 

جلوگیری از ورود 6851 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیر قابل مصرف به چرخه غذایی شهروندان، حاصل نظارتهای اداره کل دامپزشکی استان قزوین در ماه مبارک رمضان بود

 

اداره کل دامپزشکی استان قزوین با تجهیز 30اکیپ گشت نظارتی در سطح استان در 2نوبت صبح وبعداز ظهر در ماه مبارک رمضان، نسبت به تشدید نظارت برعرضه بهداشتی مواد خام دامی (گوشت قرمز،مرغ وماهی...) اقدام نمود.

در همین راستا روابط عمومی  اداره کل دامپزشکی نسبت به اطلاع رسانی گسترده به کلیه هم استانیهای محترم  از طریق خبرگزاریها،صدا وسیما ،نشریات ، نصب بنر در سطح کلیه شهرهای استان ،ارسال پیامک واعلام شماره های تماس مردمی،چاپ پوستر،تبلیغات از طریق اتوبوسهای شهری و...اقدام نمود، که خوشبختانه همشهریان محترم از این طرح استقبال نموده وبا تماسهای خویش نسبت به ارائه گزارش تخلفات بهداشتی اقدام نمودند.

لازم به ذکراست که اداره کل دامپزشکی استان وشبکه های دامپزشکی تابعه بصورت دائمی بر امر عرضه بهداشتی مواد خام دامی نظارتهای لازم را دارند ولیکن در ایام خاص مانند ماه مبارک رمضان ،عید نوروز ،ایام محرم و... این نظارتها تشدید می گردد.

نظر شما
ادامه