کد خبر: ۳۴۹۳

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی اردبیل، نهاوند و آبادان

 

تعیین شعب ویژه رسیدگی به تخلفات و جرائم بهداشتی دامپزشکی در دادگستری اردبیل


مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از تعیین شعب ویژه رسیدگی به تخلفات و جرائم بهداشتی دامپزشکی در دادگستری اردبیل خبر داد و گفت: طی مذاکرات حضوری و مکاتبات متعدد انجام یافته با دادستان دادسرای عمومی و انقلاب استان و تبیین نقش موثر دامپزشکی در کنترل بهداشت و سلامت جامعه و پیشگیری از بیماریهای مشترک ، شعب ویژه رسیدگی به تخلفات و جرائم بهداشتی دامپزشکی در دادگستری استان معرفی گردید.

دکتر علوی هدف از تعیین این شعب را جلوگیری از اطاله دادرسی و رسیدگی سریع به پرونده های تخلفات بهداشتی دامپزشکی و به دنبال آن کاهش تخلفات بهداشتی عنوان نمود.

وی با بیان اینکه تمامی سعی و تلاش این اداره کل در جهت تأمین سلامت و بهداشت فرآورده های دامی مصرفی مردم است، خاطرنشان کرد با متخلفین حوزه سلامت و امنیت غذایی به شدت برخورد می کنیم و هیچ اغماضی را در این زمینه نخواهیم پذیرفت.

دکتر علوی از مردم استان خواست تا گوشت قرمز- گوشت سفید و آلایش خوراکی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی و لیبل دار تهیه نموده و هرگونه تخلفات بهداشتی در این زمینه را در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش نمایند.

------------------------------------------

 

پس از نفت؛
13 درصد تولید ناخالص داخلی از طریق دامپزشکی تأمین می‌شود


رئیس دامپزشکی شهرستان نهاوند گفت: پس از نفت، 13 درصد تولید ناخالص داخلی از طریق دامپزشکی تامین می‌شود.

مجید اسدبیگی اظهار داشت: اگر تأمین بهداشت و سلامت دام کنترل نشود، ممکن است بیماری‌های خطرناکی در سطح جامعه شیوع پیدا کند و مشکلات فراوانی ایجاد شود.
وی افزود: هر دامی که برای درمان به بخش خصوصی فرستاده شود، در صورت پایین بودن تیتر بیماری و قابل درمان بودن مداوا می‌شود، اما در غیر این‌صورت به کشتارگاه فرستاده شده و گوشت این‌گونه دام‌ها توسط دامپزشک حاضر در کشتارگاه‌ها ضبط می‌شود.
رئیس دامپزشکی شهرستان نهاوند اضافه کرد: برخی از بیماری‌ها مانند تب برفکی به انسان منتقل نمی‌شود، بلکه نحوه انتقال این بیماری از طریق دام به دام صورت می‌گیرد که در این صورت با رعایت بهداشت، قرنطینه، کنترل دام‌ها و جلوگیری از حمل غیر قانونی دام به مکان‌های مختلف می‌توان تا حد زیادی از ایجاد و شیوع این بیماری جلوگیری کرد.
وی گفت: در صورت عدم رعایت بهداشت توسط دامداران، یک دام آلوده در یک گله 100 تایی می‌تواند 90 دام را آلوده کند.
اسدبیگی تصریح کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بسیار زیاد است اما مهم‌ترین بیماری‌هایی که از دام به انسان منتقل می‌شود، شاربن یا سیاه‌زخم، آبله و بروسلوز یا تب‌مالت است که از این سه، بیماری سیاه‌زخم و تب‌مالت از شیوع بیشتری برخوردار است، به خصوص بیماری تب‌مالت که از طریق جنین، ترشحات دام، لبنیات خام و حتی تزریق واکسن نیز قابل انتقال است.
وی از طرح سم‌پاشی پاییزه در 150 هزار متر مربع جایگاه خبرداد و گفت: اجرای این طرح توسط بخش خصوصی و به صورت رایگان انجام می‌گیرد.
رئیس دامپزشکی شهرستان نهاوند تصریح کرد: از ابتدای سال جاری 800 قلاده سگ در برابر بیماری هاری واکسینه شده‌ و 62 هزار گوسفند نیز در مقابل انواع بیماری‌ها واکسینه شده‌اند.
وی بیان داشت: 30 سال بود که در شهرستان نهاوند از نظر دارا بودن کشتارگاه بهداشتی با مشکل مواجه بودیم و کشتار دام‌ها در داخل مکان کوچکی متعلق به شهرداری انجام می‌گرفت، اما در طی هفته دولت توانستیم کشتارگاه صنعتی دام سنگین و سبک را با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون تومان و ظرفیت کشتار 100 راس گاو و 250 راس گوسفند را در هر شیفت کاری افتتاح کنیم.
اسدبیگی افزود: این کشتارگاه با امکان ایجاد اشتغال برای 31 نفر توانسته است معضل بهداشتی موجود در گذشته را برطرف کرده و خواسته‌های شهروندان را برآورده کند.
وی اظهار داشت: دامپزشکی نهاوند توانسته است در سال 88 رتبه نخست استان و رتبه برتر کشور را کسب کرده و در سال جاری نیز رتبه دوم شهرستان را به خود اختصاص دهد.
رئیس دامپزشکی نهاوند در پایان گفت: طرح جابه‌جایی میدان دام شهرستان نهاوند و انتقال آن به اطراف کشتارگاه جدید جزء برنامه‌های این سازمان است که زیرساخت‌ها و برنامه‌های آن در حال انجام است و در صورت انتقال میدان دام به این مکان بسیاری از مشکلات مربوط به بیماری‌های دام حل شده و نظارت بیشتری بر دام‌ها صورت می‌گیرد.

 

---------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی آبادان خبر داد:
صادرات بیش از 500 تن عروس دریایی از آبادان


رئیس شبکه دامپزشکی آبادان گفت: در پنج ماه نخست سال‌ جاری بیش از 500 تن عروس دریایی از آبادان صادر شد.

مصطفی کنارکوهی اظهارداشت: یکی از گونه‌هایی که در سال‌های اخیر شاهد صادرات آن هستیم عروس دریایی است.
وی افزود: بر این اساس امسال و در پنج ماهه نخست بیش از 521 تن عروس دریایی از آبادان صادر شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی آبادان ادامه داد: عمده این محصولات از بنادر تجاری اروندکنار و جوئبده آبادان به خارج از کشور صادر شده است.
کنارکوهی تصریح کرد: کشورهای جنوب شرق آسیا یکی از مهم‌ترین مشتریان این عرس‌های دریایی به‌شمار می‌رود و اغلب این عروس‌های دریایی به کشورهای چین و ویتنام صادر شده است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه این گونه دریایی به دلایل شرعی مصرف داخلی ندارد این نوع گونه فقط کاربرد صادراتی دارد. رئیس شبکه دامپزشکی آبادان در ادامه خاطرنشان‌کرد: در ماه‌های اخیر اقدامات مناسبی در زمینه کشف محموله‌های غیر بهداشتی انجام شده است.
کنارکوهی افزود: در این راستا دو محموله مرغ زنده غیر بهداشتی در این شهرستان توقیف شده است.
وی گفت: این دو محموله در مسیر آبادان به ماهشهر توسط ماموران انتظامی کشف شده است.
رئیس شبکه دامپزشکی آبادان تصریح کرد: این محموله‌ها شامل 2 هزار کیلوگرم مرغ زنده غیربهداشتی است.
کنارکوهی اضافه کرد: این محموله توسط برخی افراد سودجو وارد و قرار بود در بازار آبادان توزیع شود که با هوشیاری ماموران انتظامی شهرستان توقیف شد.
وی خاطرنشان‌کرد: باتوجه به بیماری‌هایی که ممکن است در اثر استفاده از این محصولات غیر بهداشتی در کمین شهروندان باشد نظارت‌های دقیقی از سوی شبکه دامپزشکی در زمینه توزیع مرغ در سطح بازار در حال انجام است.
رئیس شبکه دامپزشکی آبادان در پایان از شهروندان خواست تا درهنگام خرید و مصرف مرغ به نکات بهداشتی توجه کنند.

 

نظر شما
ادامه