کد خبر: ۳۴۳۹

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان غربی ، میبد و اردبیل

 

مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان غربی:
واگذاری تمام خدمات دارویی دامپزشکی آذربایجان غربی به بخش خصوصی


مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: 100 درصد خدمات دارویی دامپزشکی آذربایجان غربی به بخش خصوصی واگذار شد.

دکتر شهرام دیلمقانی اظهار داشت: اجرای اصل 44 قانون اساسی پس از مطالعه راه‌های اجرای این قانون به مرحله شناخت راه‌های واگذاری رسید که در این زمینه نیز مطالعات لازم انجام گرفت که بر این اساس صد درصد امور درمانی در قالب مطب و درمانگاه، 60 درصد امورات مبارزه با بیماری دامی، 100 درصد بیماری طیور به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در زمینه واگذاری خدمات دارویی به بخش خصوصی از پیشگام‌ترین ادارات بود، تصریح کرد: صد درصد خدمات دارویی، صد درصد امورات دام و درمان به بخش خصوصی واگذار شده است.
مدیر‌کل دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه 50 درصد خدمات آزمایشگاهی به بخش غیردولتی واگذار شده، افزود: 100 درصد پست‌های خانه‌های بهداشت به دامپزشکان بخش غیردولتی واگذار شده است.
دیلمقانی با بیان اینکه این خانه‌های بهداشت امکانات بلااستفاده دولت بودند، خاطرنشان کرد: این اقدام دامپزشکی آذربایجان غربی جسارت و شجاعت سازمان دولتی را در زمینه اجرای اصل 44 قانون اساسی نشان می‌دهد.
وی اعلام کرد: مطالعه واگذاری امورات پشتیبانی به بخش غیردولتی از دیگر اقدامات در راستای اجرای این اصل از قانون بود که در این راستا نیز به منظور کاهش تصدی‌گری دولت تغییر در جذب نیروی انسانی وجود داشت و برای تحقق هر چه بیشتر اصل 44 قانون اساسی در این بخش، جذب نیروی انسانی به کندی پیش می‌رود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: با توجه به کاهش جذب نیروی انسانی و وجود بازنشستگی در این اداره، تعداد نیروی انسانی در هفت سال گذشته 402 نفر نیروی دولتی بود که این تعداد در سال گذشته به 334 نفر رسید و در این زمینه شاهد 16.92 درصد کاهش بودیم.

 

-----------------------------------------

 

توسط شبکه دامپزشکی؛
بیش از 1700 کیلوگرم مرغ آلوده در میبد معدوم شد


سرپرست شبکه دامپزشکی میبد از معدوم‌سازی بیش از یک‌هزار و 700 کیلوگرم مرغ آلوده در این شهرستان خبر داد.

علی زینلی اظهار داشت: در راستای حفظ سلامت مردم، هزار و 723 کیلوگرم مرغ آلوده توسط شبکه دامپزشکی شهرستان میبد در این شهرستان کشف و معدوم شد.
وی افزود: یکی از وظایف ذاتی دامپزشکی، حفظ سلامت مردم و حلیت غذاست که دامپزشکی در این زمینه با اعمال نظارت بر زنجیره تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی، تلاش می‌کند تا این وظیفه خطیر را به نحوی شایسته انجام دهد.
زینلی خاطرنشان کرد: در همین زمینه بازرسان شبکه دامپزشکی شهرستان میبد در بازرسی از مراکز تولید فرآورده‌های خام دامی این شهرستان موفق به کشف هزار و 723 کیلوگرم گوشت مرغ مشکوک شدند.
وی بیان داشت: بازرسان این شبکه پس از نمونه‌برداری و محرز شدن آلودگی سالمونلایی، ضمن هماهنگی با مراجع قضایی و انتظامی نسبت به معدوم‌سازی گوشت‌های آلوده اقدام کردند.
زینلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت بازرسی از واحدهای عرضه مواد خام دامی عنوان کرد: این بازرسی‌ها در طول سال به طور گسترده انجام می‌شود اما در مواقعی نظیر ماه مبارک رمضان که میزان مصرف فرآورده‌های خام دامی افزایش می‌یابد، میزان بازرسی‌ها نیز افزایش ویژه‌ای می‌یابد.
زینلی خاطرنشان کرد: پس از پایان ماه مبارک رمضان نیز، فعالیت‌های بازرسان شبکه دامپزشکی در راستای حفظ و تامین سلامت مردم با جدیت دنبال می‌شود که معدوم‌سازی این میزان گوشت آلوده مرغ، نشان از همین جدیت‌ دارد.
وی مشارکت مردم در حفظ سلامت جامعه بسیار موثر خواند و از همکاری خوب آنها با دامپزشکی شهرستان میبد تقدیر کرد.
زینلی از عموم مردم به ویژه مردم شهرستان میبد درخواست کرد؛ به منظور حفظ سلامت افراد جامعه در صورت مشاهده هرگونه تخطی، از موازین بهداشتی در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی،‌ مراتب را در سریع‌ترین زمان ممکن به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

 

-------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل:
سلامت جامعه در گرو تولید بهداشتی فرآورده‌های دامی است

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت: بدون تردید سلامت مردم و آحاد جامعه در گرو تولید و عرضه بهداشتی فرآورده‌های خام دامی است.

سبحانعلی علوی در نشست مشترک با بازرسان بهداشتی مرکز بهداشت و دامپزشکی استان اردبیل اظهار داشت: مبارزه با صدها بیماری قابل انتقال بین انسان و حیوان از برنامه‌های حساس و قابل اهمیت دامپزشکی است چرا که این مجموعه نقش تعیین کننده‌ای در سلامت انسان و جامعه دارد.
وی افزود: جامعه ما مدیون پیشتازان مبارزه با بیماری‌های مشترک و تامین پروتئین حیوانی و غذایی سالم به ویژه نیروهای توانمند دامپزشکی در اقصی نقاط کشور است.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل تصریح کرد: اگر این حرکت‌ها انجام نشود آلودگی انسان به این بیماری‌ها بسیار خطرناک و غیر قابل مهار خواهد بود.
وی افزود: اگر می‌خواهیم مردمی سالم داشته باشیم باید دام سالم داشته باشیم تا از فرآورده‌های سالم استفاده مطلوب صورت گیرد چرا که هرگونه کوتاهی در تامین فرآورده‌های سالم خود بزرگترین تهدید در جامعه است.
علوی نظارت مرکز بهداشت و دامپزشکی را به تولید و عرضه‌کنندگان مواد خام دامی و لبنی یادآور شد و اظهار داشت: دامپزشکی در حوزه فعالیت خود مبارزه با بیماری‌هایی چون تب مالت، سل، هاری و تب برفکی را به جد دنبال می‌کند و نسبت به پیشگیری آنها نیز اقدامات مایه‌کوبی را انجام می‌دهد.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل با یادآوری اینکه با همکاری و نظارت دقیق مراکز دامپزشکی و بهداشتی سالانه هزاران کیلوگرم فرآورده دام آلوده و غیر بهداشتی از چرخه مصرف خارج می‌شود، افزود: ما هیچ مماشاتی را با متخلفان حوزه تامین سلامت غذایی جامعه نداریم و به شدت نیز با آنها برخورد می‌کنیم.
علوی گفت: سالانه بیش از 90 هزار مورد بازدید و بازرسی بهداشتی در سطح استان اردبیل انجام می‌شود و در کنار معدوم‌سازی فرآورده‌های آلوده متخلفان را نیز به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: با ضبط فرآورده‌های خام دامی اقدام به پرداخت غرامت به صاحبان لاشه‌های بیمار در کشتارگاه‌ها می‌کنیم.
این مقام مسئول افزود: هم‌اکنون نیز قسمت عمده ارزش واقعی دام‌های آلوده که در کشتارگاه توسط ناظران بهداشتی دامپزشکی ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج می‌شود به صاحبان لاشه پرداخت می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل در پایان اظهار داشت: در همین ارتباط در یک سال گذشته بیش از 800 میلیون ریال به صاحبان لاشه‌های ضبطی در استان اردبیل پرداخت شده است.

نظر شما
ادامه