کد خبر: ۳۴۳۰
حکیم مهر«وزیر بازرگانی ممنوعیت واردات اقلام کشاورزی غیرضروری را ابلاغ کرد.» این خبر تنها بخشی از اخباری است که معاون توسعه خارجی وزیر بازرگانی در گفت‌وگوی تفصیلی خود با ایسنا مطرح کرد.

بابک افقهی تعداد کالاهای کشاورزی که ثبت سفارش واردات آن‌ها ممنوع شده است را 20 قلم کالا اعلام کرد و متذکر شد: برای 40 قلم کالای دیگری که وزیر جهاد کشاورزی در نامه خود به وزیر بازرگانی به آن‌ها اشاره کرده است و واردات آن‌ها ممنوع نشده نیز مجوز وارداتشان را وزارت جهاد کشاورزی باید بدهد.

وی که اعتقاد دارد ممنوعیت کالاهای کشاورزی بیش از این هم می‌تواند باشد، تصریح کرد: این ممنوعیت تا اطلاع ثانوی است و در بخش صنعت و معدن نیز 1300 کالای غیرضرور صنعتی توسط دستگاه مربوطه احصاء شده است.

«پیشنهاد افزایش تعرفه 15محصول کشاورزی»، موضوع مطرح شده دیگر در نامه وزیر جهاد کشاورزی به وزیر بازرگانی است که افقهی به آن اشاره و خاطرنشان می‌کند این موضوع باید در دولت تصویب شود.

به گفته معاون وزیر بازرگانی 20 قلم کالایی که واردات آن‌ها ممنوع شده است،‌ نیز عبارتند از: گوشت حیوانات از نوع گاو، تازه یا سرد کرده ـ گوشت حیوانات از نوع گاو، منجمد شده ـ تخم‌مرغ خوراکی ـ تخم‌مرغ پرندگان بدون پوست ـ عسل طبیعی ـ گندم و مخلوط گندم ـ برنج ـ پیاز ـ موسیر و سیر ـ تره‌فرنگی و سایر سبزیجات سیرگونه ـ میوه‌های سخت پوست، تازه یا خشک کرده ـ مرکبات تازه یا خشک کرده ـ انگور تازه یا خشک کرده ـ سیب، گلابی و به ـ زردآلو، گیلاس، آلبالو و هلو ـ کلیه میوه‌های تازه ـ میوه‌های نپخته و پخته شده یعنی انواع کمپوت‌ها ـ میوه‌های محفوظ شده یا کنسروی ـ میوه‌های خشک شده ـ انواع پوست مرکبات یا پوست میوه‌های مختلف.

بابک افقهی، معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه وزیر بازرگانی ممنوعیت واردات اقلام کشاورزی غیرضروری را ابلاغ کرد، گفت: بعد از نخستین جلسه مشترکی که تحت عنوان ضوابط فنی واردات در نهم شهریور با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف در محل سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، وزیر بازرگانی نامه‌ای در یازدهم شهریور ماه به وزرای بهداشت، صنایع و جهاد کشاورزی ارسال کرد که در آن به سه موضوع اشاره شده بود.

وی ادامه داد: در این نامه از این وزرا سه درخواست شده بود؛ اول اینکه نسبت به تعریف شرایط ضوابط فنی اعم از اصلاح و بازنگری برای اعمال مدیریت واردات اقدام کنند. دوم اینکه کالاهای ضروری، زائد و مضر را برای اعمال مدیریت موثر واردات معرفی کنند و سوم اینکه زمان‌بندی‌ که برای اعمال شرایط فنی که مدنظر آن‌هاست به وزارت بازرگانی اعلام شود.

افقهی اضافه کرد: پس از این، در کمتر از 10 روز وزارت جهاد کشاورزی به این درخواست وزارت بازرگانی لبیک گفته و از ظرفیت‌های قانونی که به موجب ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی به آن داده شده، استفاده کرد. وزیر بازرگانی نیز پس از نامه وزیر جهادکشاورزی، بلافاصله دستور اجرا داده و ما هیچ مشکلی با اجرای آن نداریم.

وی در ادامه با بیان اینکه قانون اختیارات بیشتری را به وزارتخانه‌های تخصصی داده است، افزود: ما در جلسه‌ای که در سازمان توسعه تجارت داشتیم از دستگاه‌های مختلف خواسته بودیم نسبت به تعیین راهبرد ضوابط فنی خودشان در کالاهای مختلف اقدام کنند. مطالبه بعدی ما نیز اولا از دستگاه‌هایی است که همچنان لیست کالاهای غیرضروری خود را اعلام نکرده‌اند و ثانیا از دستگاه‌هایی که اعلام کرده‌اند این است که ضوابط جدید فنی واردات کالاها را به ما اعلام کنند. در واقع این گام، گام بلندتر و بزرگ‌تر برای مدیریت واردات است.

معاون وزیر بازرگانی تصریح کرد: همین کالاهایی هم که در حوزه کشاورزی اکنون اجازه واردات دارند، از نظر وزارت بازرگانی باید مجوز واردات از وزارت جهادکشاورزی داشته باشند. این ضوابط فنی است که از ورود کالاهای غیرکیفی به کشور جلوگیری می‌کند و آن بخشی از کالاهایی هم که برای واردات به کشور ضروری است از نظر کیفیت تضمین شده است.

رییس سازمان توسعه تجارت خاطرنشان کرد: با استناد به ماده 5 قانون مقررات صادرات و واردات، وزارتخانه‌های تولیدی باید ضوابط فنی خود را در خصوص شرایط صدور و ورود کالاهای مشابه تولید داخلی با توجه به مقتضیات کشور به وزارت بازرگانی اعلام کنند.

* ثبت سفارش واردات 20 قلم کالا ممنوع شده است

افقهی در ادامه در مورد تعداد کالاهایی کشاورزی که اکنون واردات آن‌ها ممنوع شده است، گفت: براساس نامه وزیر جهاد کشاورزی در واقع ثبت سفارش واردات حدود 20 قلم کالا ممنوع شده و مابقی که چیزی حدود 40 قلم کالا اعلام شده با هماهنگی و اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی، وارد خواهند شد.

وی در مورد تفاوت در تعداد این اقلام با تعدادی که در نامه وزیر جهاد کشاورزی اعلام شده بود، افزود: در متن نامه اشاره شده 41 قلم کالا اما مجموعا بیش از 60 قلم کالاست. یعنی مثلا می‌گویند ردیف‌های تعرفه چند کالا که هرکدام از آن‌ها کالاهای مختلفی است. مثلا کلیه تعرفه‌های برنج خودش چند قلم محسوب می‌شود یا مثلا کنسانتره‌های میوه‌های مختلف. با همه این‌ها به طور کل ثبت سفارش 20 قلم کالا از اولین روز کاری که فردا است ممنوع شده است و بقیه کالا هم به استناد ماده 16 قانون افزایش بهره‌وری با اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی وارد خواهند شد.

* ممنوعیت کالاهای کشاورزی بیش از این هم می‌تواند باشد

وی در ادامه در مورد ممنوع شدن واردات برخی از کالاهای کشاورزی متذکر شد: مطالعات ما این را نشان می‌دهد که در همین گروه کالاهای کشاورزی فهرست اقلام غیرضروری بخش محصولات کشاورزی و دامی بیش از این هم می‌تواند باشد. مثلا محصولاتی مانند قهوه، ادویه و انواع ماهی‌های زینتی و اقلام دیگر که امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی هرچه سریعتر بسته‌های تکمیلی خود را اعلام کند.

رییس سازمان توسعه تجارت در همین مورد ادامه داد: ما از طریق سیستم وزارت بازرگانی اعلام ضوابط می‌کنیم و شرط می‌گذاریم که حتما از طریق وزارت جهاد کشاورزی باید این موضوع را پیگیری کنند تا بتواند کالاهای خود را ترخیص کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مگر برای واردات بقیه‌ کالاهای کشاوری هم به مانند این چند قلم کالای اعلام شده نباید از وزارت جهادکشاورزی مجوز دریافت شود؟ اظهار کرد: در راستای اجرای قانون ما اعلام کرده‌ایم که واردات کلیه اقلام محصولات وارداتی، ردیف‌های مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی که حدود 700 ردیف تعرفه‌ای می‌شوند نیازمند اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی است. ما این را در سیستم خودمان به واردکنندگان اعلام کرده‌ایم اما برخی از این‌ها را که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده ثبت سفارش آن‌ها ممنوع شود که این گونه شده است و بقیه هم همچنان باید مجوز واردات را از وزارت جهاد کشاورزی بگیرند.

افقهی خاطرنشان کرد: در لیست وزارت جهاد کشاورزی صرفا برای این تعداد کالاها نوشته شده که باید مجوز دریافت کنند اما ما برای همه کالاهای وارداتی محصولات کشاورزی اعلام کرده‌ایم که مجوز وزارت جهاد کشاورزی را باید دریافت کنند. چون احساس می‌کنیم این لیستی که وزارت جهاد کشاورزی فرستاده، لیست اولیه‌ است و از لفظ برخی استفاده شده است که نشان می‌دهد همه کالاها را دوستان برنامه‌ریزی می‌کنند که به ما اعلام کنند.

* ممنوعیت تا اطلاع ثانوی است

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مدت زمانی برای این ممنوعیت اعلام شده است؟ افزود: در فهرست وزارت جهاد کشاورزی تا اطلاع ثانونی ثبت سفارش‌ آن‌ها ممنوع شده است. در ضمن در این نامه حقوق ورودی برخی از کالاها هم اعلام شده است.

معاون وزیر بازرگانی در ادامه اظهار کرد: این‌ها ظرفیت های جدید قانونی است که مجلس در پاسخ به مطالبات مردم و مقام معظم رهبری این ظرفیت را ایجاد کرده است تا جلوی واردات برخی کالاهای غیرضروری گرفته شود و امیدواریم هر ماه یک گزارش از نحوه عملکرد دستگاه‌ها در خصوص مدیریت واردات ارائه کنیم.

*احصاء 1300 کالای غیرضرور صنعتی

وی در پاسخ به این سوال که آیا دستگاه‌های دیگر هم به مانند وزارت جهاد کشاورزی لیست‌هایی را اعلام خواهند کرد؟ گفت: در این مورد با وزارت جهاد کشاورزی کاملا هماهنگ هستیم و انتظار داریم که دو دستگاه بزرگ وزارت‌خانه‌های صنایع و بهداشت نیز این لیست را اعلام کنند.

به گفته او هم‌اکنون شاید بیشترین ردیف تعرفه‌های وارداتی به وزارت صنایع مربوط باشد.

افقهی در همین مورد خاطرنشان کرد: همکاران ما به صورت غیررسمی اعلام کردند که بیش از هزار و 300 قلم کالاهای غیرضروری بخش صنعت و معدن را احصاء کردند که این را رییس موسسه استاندارد به من اعلام کرده است و منتظر دریافت این لیست به صورت رسمی از سوی وزارت صنایع هستیم.

وی ادامه داد: در بخش وزارت بهداشت و درمان هم که بیش از هزار و 325 نوع کالا اعم از تجهیزات پزشکی و مواد خوراکی و بهداشتی تحت پوشش این وزارت‌خانه هستند و شاید بخش عمده‌ای از کالاهایی که غیرضروری و زائد هستند در همین مجموعه باشند. در این مورد هم ما منتظر هستیم که چنانچه این وزارتخانه این فهرست را به ما اعلام کند، ما اقدام می‌کنیم.

افقهی در مورد اعلام ضوابط فنی برای واردات نیز اظهار کرد: بسیاری از وزارتخانه‌ها همچنان ضوابط فنی که سال‌ها قبل به ما اعلام کرده بودند را اعلام کرده‌اند و بعضی از وزارتخانه‌ها هم ضوابط فنی را اساسا اعلام نکردند.

وی در این مورد خاطرنشان کرد: این ضوابط فنی در اعمال مدیریت واردات بسیار راهگشاست. به طور مثال تعرفه کالایی مانند پسته برای ورود به ژاپن در نگاه اول خیلی راحت است اما در عمل شرایط و ضوابط فنی‌ای که گذاشته‌اند از یک تعرفه بیش از 500 درصدی هم سخت‌تر عمل می کند. در واقع این ضوابط فنی اجازه واردات هرکالایی را نمی‌دهد.

* ممنوعیت برای کالاهای غیرضرور است

معاون وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه این ممنوعیت برای کالاهایی است که غیرضروری هستند، افزود: برای بخشی از آن کالاهایی که نیمه ضروری یا ضروری است هم معتقد به تعریف شرایط ضوابط فنی برای آن‌ها هستیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چه تمهیداتی برای کیفیت تولید داخلی شده است، عنوان کرد: سوال تولیدی را از دستگاه‌های تولیدی باید پرسید و ما هم اعتقاد داریم که افزایش کیفیت تولیدات داخلی و نگاه به قیمت برای احقاق حقوق مصرف کننده اصلی است که نباید فراموش شود. یعنی دستگاه‌های تولیدی صرفا به استناد اینکه جلوی واردات کالایی را گرفته‌اند نباید خیاشان راحت باشد. باید حتما نسبت به ارتقای بهره‌وری تولید و کیفیت و کاهش قیمت آن اهتمام کنند وگرنه ممکن است مصرف کننده از این موضوع آسیب ببیند. اما گامی که ما برداشتیم برای کالاهای غیرضرور است.

* پیشنهاد افزایش 15 تعرفه محصولات کشاورزی

رییس سازمان توسه تجارت در مورد حقوق ورودی جدید برخی از اقلامی که وزیر جهاد کشاورزی در نامه خود به آن‌ها اشاره کرده بود، نیز یادآور شد: به استناد تبصره 2 ماده 16 قانون بهره‌وری کشاورزی مبنی بر اینکه مسئولیت انتخاب ابزار تعرفه‌ای، تعیین سهمیه مقداری، زمان و مقدار تعرفه برای ورود کالاهای کشاورزی با وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود، وزارت جهاد کشاورزی در کنار این ممنوعیت کالا، حقوق ورودی جدیدی را برای برخی از کالاها اعلام کرده که این تعرفه‌ها را هم همان‌طور که در قانون آمده دولت باید اعلام کند. ما منتظر ابلاغ آن از سوی دولت هستیم که تعرفه این 15 قلم کالا هم اعلام شود.

وی با تایید اینکه همه این تغییر تعرفه‌ها صعودی بوده است، متذکر شد: این‌ها یک پیشنهاد است و باید سیر دولت را طی کند. در این مورد مصوبه دولت که به ما ابلاغ شد ما هم به گمرک ابلاغ می‌کنیم.

افقهی در پایان اظهار امیدواری کرد که دستگاه‌های دیگر نیز هرچه سریعتر فهرست کالاهای غیرضرور و ضوابط فنی را اعلام کنند.

 

خبر مرتبط :

دکتر خلیلیان در یک نامه خواستار ممنوعیت واردات 49 قلم کالا شد

نظر شما
ادامه