کد خبر: ۳۴۲۶

حکیم مهر -  رئیس دامپزشکی نهاوند گفت: بیماری مربوط به دام در این شهرستان وجود ندارد ولی به دلیل توجه نکردن شهروندان به ممنوعیت جابه‌جایی دام‌های غیرمجاز در سطح استان و کشور، گاه شیوع پیدا می‌کند.

مجید اسدبیگی اظهار داشت: شبکه دامپزشکی نهاوند با دارا بودن نیروهای متعهد و متخصص توانست طبق جدول زمانبندی شده، فاز 21 واکسیناسیون تب برفکی را با موفقیت به اتمام برساند و این بیماری را در نطفه خفه کند.
وی افزود: فاز 21 طرح واکسیناسیون تب برفکی از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و در خرداد ماه به اتمام رسید که با توجه به اصل 44 قانون اساسی مبنی بر حفظ و حراست از سرمایه‌های ملی بخش خصوصی و به منظور عهده‌دار شدن حجم خاصی از عملیات در 169 روستای شهرستان نهاوند، توانستیم اجرای این طرح را به صورت صد درصد به اتمام برسانیم.
رئیس دامپزشکی شهرستان نهاوند گفت: هم‌اکنون نیز واحدهای بررسی اداره دامپزشکی بر روستاها و دامداری‌های صنعتی نظارت کامل دارند و در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری در دام‌ها فوراً کانون‌های بیماری شناسایی شده و تا شعاع سه کیلومتر دام‌ها واکسینه می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیماری مربوط به دام در شهرستان نهاوند وجود ندارد ولی به دلیل عدم توجه شهروندان به ممنوعیت جابه‌جایی دام‌های غیرمجاز در سطح استان و کشور، گاه مشاهده شده که برخی بیماری‌های دامی از طریق دام‌های غیرمجاز از استان‌ها و شهرستان‌های دیگر در این شهرستان شیوع پیدا می‌کند.
اسدبیگی تصریح کرد: در زمان شروع واکسیناسیون دام‌ها، ابتدا دامداری‌های صنعتی به علت تجمعی بودن و سپس روستاها واکسینه می‌شوند و بخش خصوصی نیز به نظارت، کنترل و درمان بیماری‌های دامی پرداخته و گزارش کار خود را به همراه تعداد تلفات مشخص شده به اداره کل دامپزشکی استان همدان ارسال می‌کند که در بیماری تب برفکی بیشترین تلفات مربوط به بره‌ها بوده است.
وی گفت: طی تفاهمنامه‌ای که بین سازمان دامپزشکی و صندوق بیمه کشاورزی انجام گرفته است، تمام دامداران بدون اقدام شخصی برای بیمه شدن زیر پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته‌اند و تاکنون برای دریافت خسارت ناشی از تلفات تب برفکی 68 دامدار به این صندوق معرفی شده‌اند که این افراد برای دریافت خسارت مربوط به دام، ابتدا باید حق بیمه خود را پرداخت کنند.
اسدبیگی در پایان خاطرشان کرد: 19 نقطه صعب‌العبور عشایری با 205 هزار گوسفند زیر پوشش اداره دامپزشکی شهرستان نهاوند است که به همراه 400 هزار رأس گوسفند و بز سالانه بین پنج تا شش بار واکسیناسیون می‌شوند.

 

نظر شما
ادامه