کد خبر: ۳۳۷۴

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی آذربایجان غربی ، سمنان و لرستان

 

مدیر‌کل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:

بازدید از تالاب‌های آذربایجان غربی برای شناسایی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان

دکتر شهرام دیلمقانی اظهار داشت: به منظور شناسایی بیماری‌های طیور در سه ماه نخست سال جاری 15 مورد بازدید از تالاب‌های استان آذربایجان غربی توسط اداره کل دامپزشکی این استان انجام گرفته است که در این زمینه موردی مبنی بر وجود آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.
وی تصریح کرد: علاوه بر این 660 مورد بازدید از طیور بومی، 2هزار و 100 مورد بازدید از طیور صنعتی به عمل آمده است که از این میزان، یک‌هزار و 141 مورد نمونه و 2‌هزار و 200 مورد آزمایش به عمل آمده است.
مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی با بیان اینکه در این بازدیدها موردی مبنی بر وجود آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان دیده نشده است، افزود: دامپزشکی آذربایجان غربی در راستای شناسایی موارد مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان فعالیت مطلوبی دارد و در این زمینه کارشناسان این اداره کل به صورت مستمر در فعالیت هستند.
دیلمقانی با بیان اینکه اقدامات پیشگیری از بروز و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان دنبال می‌شود، خاطرنشان کرد: این اقدام در راستای جلوگیری از شیوع بیماری‌ آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان انجام می‌شود.
وی با اشاره به راه‌اندازی اکیپ‌های بازرسی در استان توسط دامپزشکی آذربایجان غربی اعلام کرد: این اکیپ‌ها متشکل از پزشکان و متخصصان دامپزشکی آذربایجان غربی است.
مدیرکل اداره دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در این زمینه پایگاه‌های دیده ور نیز ایجاد شده است که در این پایگاه‌ها نمونه‌برداری از پرندگان انجام می‌شود.
دیلمقانی اظهار داشت: در حال حاضر هیچ موردی از پرندگان مزارع، طیور صنعتی، پرندگان مهاجر در تالاب‌ها مبنی بر ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.

---------------------------------------------

 

هشدار به دامداران و رانندگان فا قد گواهی حمل بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی و پروانه اشتغال به حمل
 
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان با بیان این مطلب که هرگونه حمل  ونقل دام می بایستی بر اساس ضوابط و دستور العمل های سازمان دامپزشکی کشور صورت گیرد و عاملین فعال در عرضه حمل ونقل دام علاوه بر اخذ پروانه بهداشتی اشتغال می بایستی برای محموله خود (اعم از دام سبک و سنگین) گواهی حمل بهداشتی قرنطینه ای دامپزشکی را نیز به همراه داشته باشند.

دکتر علی جاوید پور افزود: تاکنون با حاملین 2129 راس دام سبک و 74 راس دام سنگین فاقد گواهی حمل بهداشتی – قرنطینه ای در دامپزشکی شهرستان سمنان برخورد قانونی شده صاحبان وسایط نقلیه توقیف شده به مراجع محترم قضایی معرفی و پرونده قضایی برای رانندگان متخلف تشکیل گردیده است و همچنین دامهای توقیفی در کشتارگاه سمنان کشتار گردیده اند.

دکتر علی جاوید پور در ادامه خبر خواستار اطلاع رسانی لازم از طریق پایانه های حمل و نقل به کلیه رانندگان محترم فعال شده و یاد آوری نمود شستشو و ضدعفونی کامیون های حمل دام قبل از بارگیری ضروری می باشد.

---------------------------------------------

 

نخستین کشتارگاه صنعتی استان لرستان آغاز به کار کرد
 
 مدیر کل دامپزشکی استان لرستان در این رابطه اظهار داشت: این کشتارگاه مجهز به سالنهای قرنطینه قبل از کشتار دام است.
دکتر جواد گودرزی با بیان اینکه این سالنها به منظور تشخیص بیماری های دام قبل از کشتار پیش بینی شده است، خاطر نشان کرد: همچنین ایجاد این کشتارگاه صنعتی باعث افزایش کیفیت گوشت استان نیز خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این کشتارگاه مجهز به سیستم ریل و خط کشتار است، عنوان کرد: این سیستم باعث می شود که لاشه دام هیچ گونه تماسی با زمین نداشته باشد و از نظر بهداشتی نیز مشکلی در این مورد به وجود نیاید.
مدیر کل دامپزشکی استان لرستان با بیان اینکه با افتتاح این کشتارگاه نظارت بهداشتی بهتر و دقیق تری از ابتدای خط تا انتهای خط کشتار وجود دارد، بیان داشت: این نظارت توسط ناظرین بهداشتی دامپزشکی صورت می گیرد.
گودرزی همچنین به ظرفیت کشتار این کشتارگاه اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر ظرفیت این کشتارگاه برای کشتار گوسفند، هزار راس در روز است.
وی خاطر نشان کرد: همچنین ظرفیت کشتار گاو و گوساله در این کشتارگاه حدود 200 راس در روز می باشد.

 

 

نظر شما
ادامه