کد خبر: ۳۳۳۷

حکیم مهر -  خبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی و قزوین

 

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان شمالی:
کشتار62 درصد دام زنده استان در کشتارگاه‌های دیگر استان‌ها انجام می‌شود

 

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 62 درصد از دام‌های زنده آماده کشتار استان در کشتارگاه‌های دیگر استانها کشتار می‌شود.

دکتر علی‌اکبر دلیرصحرایی  با اشاره به این که اکنون هفت کشتارگاه سنتی و یک کشتارگاه صنعتی دام در استان فعال است، افزود: کشتارگاه صنعتی بجنورد ظرفیت کشتار 500 راس دام سبک و 50 راس دام سنگین در یک شیفت کاری را دارد که از قابلیت افزایش به دو شیفت کار برخوردار است، این در حالیست که این کشتارگاه با تمام ظرفیت فعالیت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت کشتار دام در این کشتارگاه در پنج ماه نخست سال جاری 62 هزار راس بوده است ادامه داد: این در حالیست که طی این مدت 29 هزار راس دام در این کشتارگاه کشتار شده و 46 هزار و 200 راس دام زنده نیز جهت کشتار به استانهای دیگر صادر شده است.

دلیرصحرایی گفت: دامپزشکی در خصوص رعایت مسایل بهداشتی و قرنطینه‌ای یکی از موافقان اصلی کشتار دام در نزدیکترین کشتارگاه و صادرات آن به سایر استانها و همچنین جلوگیری از حمل و نقل دام برای کشتار به دیگر استانها است که لازمه آن مجهز شدن کشتارگاه صنعتی بجنورد به تجهیزات بسته‌بندی گوشت است.

به گفته وی، خراسان شمالی قابلیت صادرات گوشت قرمز به استانهای دیگر را دارد بطوریکه در پنج ماه نخست سال جاری 124 هزار و 600 کیلوگرم لاشه گوشت به دیگر استانها صادر شده که این مقدار نسبت به سالهای گذشته رشد داشته است.

وی با ذکر اینکه تا کنون فاز تبدیل ضایعات دامی به مواد قابل مصرف از قبیل پودر گوشت خوراک دام و یا کود گیاهی این کشتارگاه به بهره‌برداری نرسیده است تصریح کرد: روزانه حدود یک تا دو تن از ضایعات دامی به علت تکمیل نبودن این فاز معدوم می‌شود.

وی بیان کرد: اکنون تجهیزات لازم برای فاز تبدیل ضایعات دامی خریداری شده که لازم است جهت نصب تجهیزات و راه‌اندازی آن سریع اقدام شود.

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان شمالی در خصوص اینکه استان نیازمند احداث کشتارگاه صنعتی دیگری است گفت: در صورت تجهیز کشتارگاه صنعتی بجنورد، این کشتارگاه علاوه براینکه قابلیت خدمات‌دهی به تمامی شهروندان استان را دارد از توانایی کشتار دام و صادرات گوشت به سایر استانها نیز برخوردار است.

وی تاکید کرد: در این راستا اولویت کار با تجهیز این کشتارگاه و بهره‌برداری کامل از آن است.

دلیر صحرایی در خصوص کشتارگاه‌های سنتی موجود در استان توضیح داد: کمیته‌ای تحت عنوان کمیته ساماندهی کشتارگاه‌ها با مشارکت علوم پزشکی، دامپزشکی، جهاد کشاورزی، محیط زیست و معاون عمرانی استانداری تشکیل شد که در این راستا در سال 87 کشتارگاه سنتی شیروان به بخش خصوصی به منظور رفع تعدادی از نواقص و ارتقای آن به کشتار گاه صنعتی واگذار شد.

وی تصریح کرد: به علت میزان اندک کشتار در این محل، بخش خصوصی تمایلی به صنعتی کردن کشتارگاه ار خود نشان نداده و این محل دوباره به شهرداری واگذار شد.

این مسوول افزود: در آن مدت خط کشتار گوسفند، محل استراحت دام و محل نگهداری پوست توسط بخش خصوصی در کشتارگاه سنتی شیروان ساخته شد.

وی با ذکر اینکه در تمامی کشتارگاههای استان یک دامپزشک و کاردان بر دام‌های کشتار شده از لحاظ بهداشتی نظارت دارند و تمامی گوشت توزیع شده از این مکانها بهداشتی است ادامه داد: معدوم سازی 9 هزار و 840 کیلوگرم گوشت قرمز غیربهداشتی وغیرقابل مصرف است که تایید کننده این امر است.

دلیر صحرایی با اشاره به اینکه بحث ارتقای کیفیت بهداشتی کشتارگاه‌ها برای این اداره کل حائز اهمیت است، گفت: بنابراین ارتقای کشتارگاه‌های سنتی به صنعتی بسیار مهم است و موجب افزایش بهبود و تسهیل در امر نظارت بهداشت خواهد شد.

--------------------------------------

 

کسب رتبه اول توسط اداره کل دامپزشکی استان قزوین در ارزیابی عملکرد دستگاه های عمومی

 

پایگاه اطلاع رسانی اداره کل دامپزشکی قزوین : اداره کل دامپزشکی قزوین در سال 88 نیز همانند سال 87 در ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی که هر ساله توسط استانداری قزوین انجام میگیرد حائز رتبه اول در بین دستگاه های اجرایی گروه عمومی گردید.

 این موفقیت مرهون تلاش پرسنل زحمتکش مجموعه دامپزشکی استان در راستای ارتقاء کمی و کیفی خدمات دامپزشکی، ارتقاء شاخص های اختصاصی و عمومی عملکرد اداره کل و شبکه های تابعه در سال   88 بوده است.

لازم بذکر است اداره کل دامپزشکی استان قزوین ،بعنوان یکی از دستگاههای تأثیرگذار استان در دو سال پیاپی (87 و 88) به ترتیب با کسب امتیازهای 1838 و 1937 (از حداکثر2000 امتیاز) توانسته است حائز این رتبه گردد.

 *اقدات شاخص دامپزشکی در سال 88

- توسعه سیستم مراقبت از بیماریهای دامی در راستای پیشگیری و مبارزه با بیماریها

- افزایش نظارت های بهداشتی بر مراکز تولید و عرضه فراورده های خام دامی

- توسعه سیستم  GIS  در  واحدهای دامی

- توسعه بخش خصوصی استان با واگذاری بیشتر امور تصدی گری

- اصلاح سیستم حمل و توزیع دام و فراورده های خام ذامی

-  توسعه طرح جامع بهداشت شیر در استان

- برگزاری دوره های آموزشی و ترویجی برای بهره برداران بخش خصوصی

- بکارگیری خدمات نوین اطلاع رسانی از طریق سایت اطلاع رسانی اداره کل، سیستم پیام کوتاه و ارائه خدمات غیر حضوری به ارباب رجوع که منجر به کسب عنوان روابط عمومی برتر در بین ادارات کل دامپزشکی کشور گردید .

- اجرای طرح حای تحقیقاتی با مشارکت بخش خصوصی

- بکارگیری سیستم مدیریت مشارکتی ادره کل با توسعه نظام پذیرش و بررسی پیشنهادات در جهت بهبود فرایندها 

- تفویض اختیار بیشتر به شبکه ها ی دامپزشکی شهرستان بمنظور تسریع در امور ارباب رجوع

- تمدید امتیاز گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت

- آموزش و بهسازی نیروی انسانی

- استقرار نظام مدیریت عملکرد

- توسعه جایگاه اینترنتی اداره کل

نظر شما
ادامه