کد خبر: ۳۳۲۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
گفت‌وگو با مدیران و مسئولین سازمان دامپزشکی کشور (1):
اجرای مطلوب ماده 19 در گرو روابط حسنه و تعامل سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی است/ تا یک ماه آینده قطعاً ساختمان اداره کل به دامپزشکی عودت داده می‌شود/ باغ‌وحش خرم‌آباد بزودی به شهرداری واگذار می‌شود ...



حکیم مهر – محسن طاهرمیرزایی: دکتر غلامرضا توکلی، مدیرکل دامپزشکی استان لرستان و یکی از مدیران باتجربه در حوزه دامپزشکی است که معتقد است ماده 19 آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی باید هرچه سریع‌تر اجرایی شود و اجرای مطلوب آن را در گرو روابط حسنه و تعامل سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی می‌داند. وی از واگذاری ساختمان دامپزشکی لرستان به اداره میراث فرهنگی، به‌عنوان یک «اشتباه» یاد می‌کند و معتقد است که اگرچه خیلی‌ها معتقدند که این تصمیم اشتباه نبوده، اما بوده است. دکتر توکلی از واگذاری باغ‌وحش خرم‌آباد به شهرداری و شرکت‌های وابسته به شهرداری در آینده‌ای نزدیک خبر داده و تعامل سازنده با مدیران ارشد استان را در دستور کار خویش قرار داده است. وی از پایگاه خبری تحلیلی «حکیم مهر» به عنوان یکی از افتخارات جامعه دامپزشکی کشور یاد می‌کند. گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر غلامرضا توکلی» مدیرکل دامپزشکی استان لرستان را در ادامه می‌خوانید:

حکیم مهر: آقای دکتر، روز گذشته خبر ضبط 473 کیلوگرم مرغ بدون بسته‌بندی و تاریخ گذشته از یک کشتارگاه در استان لرستان منتشر شد. البته این موضوع نشان از سرعت عمل و دقت نیروهای نظارتی و کارشناسان سازمان دامپزشکی دارد، اما فارغ از این اتفاق و با توجه به قوانین فعلی، به نظر می‌رسد علیرغم حضور مسئولین فنی در اغلب مراکز تولید فرآوردههای خام دامی، آنها قدرت لازم را برای اجرای دستورات بهداشتی ندارند، چراکه به‌هرحال حقوق‌بگیر کارفرما هستند و ممکن است منجر به بروز چنین تخلفاتی گردد. نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا مسئولین فنی باید حقوق‌بگیر مالک باشند؟ به اعتقاد شما ماده 19 آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی را چطور می‌توان عملیاتی کرد؟

بحث‌های زیادی پیرامون این مسئله وجود دارد. بنده با توجه به اینکه عضو شورای نظام دامپزشکی استان اصفهان بوده و هنوز هم هستم، روی این موضوع خیلی متمرکز بودم و کار کرده‌ام و گویا خوشبختانه در حاضر حاضر به نتایجی رسیده‌اند. اینکه اصلاً نباید هیچ‌گونه رابطه مالی میان کارفرما و مسئول فنی وجود داشته باشد، از بیست و چند سال پیش دغدغه فکری ما بود. در اصفهان از طریق نظام دامپزشکی و انجمن‌های صنفی‌ای که وجود داشت، برخی قدم‌ها برداشته شد، اما متأسفانه به نتیجه‌ای نرسید. در واقع تصمیم نهایی در این زمینه را باید متولیان پایتخت بگیرند. سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی می‌بایست در کنار هم روابط حسنه‌ای داشته باشند، تعامل داشته باشند تا به یک نتیجه مطلوب برسند و این نتیجه به تمام استان‌ها تسری پیدا کرده و اصلاح شود.

حکیم مهر: آقای دکتر، جدا از اینکه شما هم‌اکنون مدیرکل دامپزشکی لرستان هستید، از کارشناسان باتجربه حوزه دامپزشکی نیز به‌حساب می‌آیید. به‌عنوان یک کارشناس و نه به‌عنوان مسئول، آیا موافق هرچه زودتر اجرایی شدن این قانون هستید یا نه؟

قطعاً باید اجرایی شود. اما مسئله اینجاست که برخی مشکلات اداری در آن به وجود می‌آید. به‌عنوان‌مثال وقتی خود حاکمیت وارد میدان شود، سؤال اینجاست که پول به‌حساب کجا ریخته شود؟ پیش‌ازاین خود نظام وارد میدان شده بود و نظام سبز سلامت تشکیل دادند. یک سری دغدغه‌ها و مشکلات به وجود آمد. از طرفی اداره دارایی وارد میدان شد و می‌گفت که باید مالیات پرداخت شود، درصورتی‌که هیچ‌کس، نه حاکمیت و نه نظام دامپزشکی، هیچ سودی در این قضایا نبرده است. برخی مشکلات این‌چنینی وجود دارد که در کل کشور مشکل‌ساز شده است. اگر در این مسیر مشکلات دارایی، مالیات و ... برچیده شود، این معضل خیلی راحت‌تر قابل‌حل و فصل خواهد بود. الآن فکر کنم مطابق آنچه صحبت شد، بانک‌های عاملی پیش‌بینی‌شده است که حالت تضامنی دارد و ضمانت‌هایی به کارفرما می‌دهد. در واقع این بانک عامل بین مسئول فنی و کارفرما حالت یک رابط را پیدا می‌کند. به‌هرحال این دغدغه فکری ما بوده و هست و امیدوار هستیم که به‌زودی برطرف شود و کار هر چه سریع‌تر روند صحیح و اصولی خود را داشته باشد.

حکیم مهر: گویا ساختمان اداره کل دامپزشکی استان لرستان از چند سال پیش در اختیار اداره میراث فرهنگی استان قرار گرفته است. دقیقاً از چه زمانی این اتفاق افتاد و چرا این واگذاری صورت گرفت؟ با توجه به اینکه ساختمان فعلی فرسوده شده است، چه زمانی قرار است ساختمان واگذار شده پس گرفته شود؟ گویا مسئولین استانی هم در این زمینه قول‌هایی داده‌اند.

ما پیگیر این مسئله هستیم و قبلاً خدمت آقای استاندار و آقای مهندس چگینی معاون ایشان که رئیس سازمان برنامه و بودجه هم هستند، برای پیگیری موضوع رسیده‌ایم. البته قبل از هر چیز و در غیاب آن‌ها، از همه آن‌ها تقدیر و تشکر می‌کنم که کمال همکاری را با ما داشتند. یک اشتباهی چند سال پیش نباید انجام می‌شد که شد. البته خیلی‌ها معتقدند که این تصمیم، اشتباه نبوده اما ازنظر بنده بوده است. به این دلیل که در ارتباط با قوانین کشوری دستور صریح وجود دارد که چنانچه اداره‌ای مسکن اضافه داشته باشد، استاندار می‌تواند آن مسکن را از اداره مذکور گرفته و به اداره دیگری که فاقد مسکن است، تحویل دهد. همه ما از این قانون استقبال می‌کنیم. اما متأسفانه چنین اتفاقی نیفتاده است. دامپزشکی استان ساختمان اضافه‌ای نداشته است. ما یک اداره کل دامپزشکی داریم و یک شبکه دامپزشکی که هردوی آن‌ها در شهرستان خرم‌آباد هستند. الآن ساختمان شبکه دامپزشکی خرم‌آباد امانت و متعلق به جهاد است. یعنی ما ساختمان اضافه نداشتیم. لذا به عقیده بنده اشتباهی بوده که صورت گرفته است. به‌هرحال این اتفاق افتاده و از ابتدا صحبت بر سر این بود که مدت واگذاری آن دو سال باشد. الآن 5 سال از آن زمان گذشته است. وقتی خدمت آقای استاندار رسیدیم، ایشان از ما سند مالکیت خواستند، سند را بلافاصله به ایشان ارائه کردیم. ایشان هم پرونده را خدمت مهندس چگینی، معاون خود فرستادند. اکنون نیز دستور صریح است که در اسرع وقت جلسه‌ای برگزار و ساختمان به دامپزشکی بازگردانده شود. مطابق جلساتی که تاکنون برگزار شده، قول صد درصد آقای استاندار این است که تا یک ماه آینده قطعاً این ساختمان به دامپزشکی عودت داده شود.

حکیم مهر: درخصوص استخدام نیروهای جدید در اداره کل دامپزشکی استان نیز توضیح میفرمایید؟

فراخوان استخدام به‌صورت کشوری انجام گرفت، متقاضیان امتحان دادند و فکر می‌کنم که جواب قبولی‌ها را هم زده‌اند. شرایط جذب آن‌ها هم به یاری خدا در حال انجام است.

حکیم مهر: آقای دکتر خیلی وقت است که باغ‌وحش خرم‌آباد در صدر اخبار رسانه‌ها قرارگرفته است. این باغ‌وحش قرار بود به شهرداری واگذار شود. به کجا رسید؟

متأسفانه این هم یکی از اشتباهاتی است که در این استان انجام می‌شده و شده است. قانون با صراحت، اگر اشتباه نکنم در ماده 55 گفته متولی اصلی باغ‌وحش، شهرداری و شرکت‌های وابسته به آن است که شامل شرکت‌های بخش خصوصی که زیر نظر شهرداری هستند، می‌شود. ما نیز جلساتی با شخص آقای استاندار داشتیم. ایشان زحمت کشیدند حدود 2 ماه پیش، حضوراً از باغ‌وحش بازدید داشتند. دستور صریح و شفاهی ایشان این بود که باغ‌وحش واگذار شود. پرونده آن را هم برای یکی از معاونین خود فرستادند. جلساتی با شهردار، شورای شهر، مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست برگزار و نتیجه نهایی این شد که یک تفاهم‌نامه بین دامپزشکی و شهرداری انجام شود که این تفاهم‌نامه انجام‌شده است. با توجه به قوانین و صورت‌جلساتی که نوشته شده و جلساتی که زیر نظر معاونت عمرانی استانداری به‌صورت صد درصد قانونی تشکیل شده، به‌زودی زود مقررشده است که باغ‌وحش به شهرداری و شرکت‌های وابسته به شهرداری واگذار شود.

حکیم مهر: گاهی اوقات شبهاتی درخصوص نوع تعامل میان مدیران ارشد استانی دیده می‌شود، به عنوان مثال چندی پیش شاهد انتقاداتی از سوی استاندار لرستان نسبت به اداره کل بودیم که یکی از موارد آن به بحث تعامل برای صدور ماهی به کشور قطر بود و ایشان اعتقاد داشتند که دامپزشکی استان باید موانع پیش روی سرمایه‌گذارها را مرتفع کند. البته به اعتقاد حکیم مهر این انتقادات غیرمنصفانه بوده و ما نیز با این هدف که خدای نکرده زحمات همکاران خدوم دامپزشکی زیر سؤال نرود، این مسائل را منتشر نکردیم. حال می‌خواهیم از زبان جنابعالی بشنویم که داستان چه بوده است؟

این مسئله را نباید کتمان کرد که استاندار لرستان یکی از استانداران خوب، مجرب و بسیار فهمیده هستند که کمال همکاری را با ما داشته‌اند. ایشان، مهندس چگینی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با قضیه تب برفکی که چالش‌های زیادی داشت، کمال همکاری را با ما داشتند. نظر ما این بود که این استان برخلاف سایر استان‌ها، مثل تهران، اصفهان و شیراز که دامداری آن‌ها بالای 90 درصد به شکل صنعتی است، بالای 90 درصد سنتی، روستایی و عشایری است و مردم بضاعت مالی پرداخت هزینه واکسن را ندارند. با همکاری این عزیزان بود که جزو چند استانی بودیم که توانستیم واکسیناسیون تب برفکی را به‌صورت رایگان در استان انجام دهیم که این مهم جای تشکر دارد. در ارتباط با موضوع صادرات ماهی نیز آقای استاندار هیچ‌گاه از ما نخواستند که تخلفی صورت بگیرد، بلکه خواسته ایشان این بوده که در چارچوب قانون کمال همکاری را داشته باشیم. ما هم امیدواریم در زمره استان‌هایی باشیم که در ارتباط با صادرات حرف اول یا دوم را در کشور بزنیم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از زحمات پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر تقدیر و تشکر می‌کنم. شما خیلی زحمت می‌کشید و جزء افتخارات صنف دامپزشکی هستید.

حکیم مهر: ممنون از لطف شما و ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار ما گذاشتید.
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
0
0
با سلام. دکتر توکلی از مدیران توانا و خوش سابقه دامپزشکی هستند.
نظر شما
ادامه