کد خبر: ۳۲۹۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری های طیور سازمان دامپزشکی با حضور در گفتگوی 18:30 شبکه خبر گفت: مردم در صورت مشاهده هر گونه لاشه پرندگان، خیلی سریع اطلاع رسانی کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شبکه خبر، «دکتر فرشاد زین العابدین طهرانی» گفت: ما از دهه سوم آبان ماه درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شدیم و استان های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، قم، مرکزی، کرمانشاه و مازندران در معرض ابتلا به این بیماری اند.

او با بیان اینکه به مسئولین استان های گیلان و گلستان هم در این زمینه هشدار داده ایم، گفت: این بیماری از طریق پرندگان مهاجر در مسیر مهاجرت از سیبری به نیمکره جنوبی وارد کشور ما می شود.

تهرانی با بیان اینکه پرندگان مهاجر به این بیماری مقاومند و علائم ظاهری ندارند، گفت: توصیه جدی می شود مردم از شکار و خرید این پرندگان خودداری کنند.

مدیرکل دفتر مبارزه با بیماری های طیور سازمان دامپزشکی با اشاره به دو نوع مراقبت فعال و غیرفعال در این حوزه گفت: مراقبت فعال برنامه ریزی شده است و ما از شهریور امسال به 1800 واحد صنعتی مراجعه کرده ایم و از 35 هزار پرنده نمونه برداری کردیم.

او افزود: در مراقبت غیرفعال نیز اگر مردم با تلفات جمعی پرندگان روبرو شوند به ما اطلاع می دهند و ما با حضور در محل اقدام به نمونه گیری می کنیم.

تهرانی با بیان اینکه اگر یک واحد صنعتی آلوده شود تمام پرندگان آن واحد را معدوم می کنیم، گفت: همچنین در شعاع 3 تا 10 کیلومتر از آن واحد اقدامات پیشگیرانه شدیدی اعمال می کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی نمی تواند با متخلفان برخورد کند گفت: لازم است دستگاه های ذیربط به ما کمک کنند و از عرضه پرندگان مهاجر جلوگیری شود.

او گفت: واکسن این بیماری برای پرندگان وجود دارد، اما چون سیاست جهانی ریشه کنی این بیماری است پرنده ها در واحدهای صنعتی واکسیناسیون نمی شوند و در برخی کشورها هم که واکسیناسیون دارند با شکست روبرو شده است.

«فرشید رضایی» کارشناس مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نیز با بیان اینکه احتمال مبتلا شدن سگ و گربه به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد، گفت: مردم علاوه بر شکار نکردن و مصرف نکردن پرندگان مهاجر، از دادن لاشه آنها به سگ و گربه خودداری کنند.

رضایی با اشاره به اینکه علائم این بیماری تنفسی است و بیمار دچار سرفه، گلودرد و تب می شود، گفت: خوشبختانه در چند سال گذشته این بیماری در انسان مشاهده نشده است، اما با توجه به تغییر ژنتیک در این نوع ویروس احتمال ابتلا وجود دارد.

او تاکید کرد: واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هنوز برای انسان تولید نشده است، اما درمان این بیماری راحت است و برای درمان آن مشکلی نداریم.

رضایی گفت: مقابله با این بیماری نیاز به همکاری دستگاه های مختلف دارد و وزارت بهداشت نیز در ابعاد پیش بینی، پیشگیری و درمان اقدام می کند.

کارشناس مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه برای مردم راحت ترین راه شناسایی این بیماری، از بین ر فتن تعدادی پرنده در مکانی خاص است، گفت: از مردم می خواهیم این موارد را سریع به مرکز بهداشت محل خود اطلاع دهند.

او در پایان گفت: هیچ نگرانی در خصوص مرغ و تخم مرغ های مورد تایید وزارت بهداشت دربازار وجود ندارد، اما مردم این محصولات را کاملا مغزپخت کنند و هنگام دست زدن به مرغ از دستکش استفاده کنند.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۳
0
0
سلام
(استان های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، قم، مرکزی، کرمانشاه و مازندران در معرض ابتلا به این بیماری اند) یکی نیست بگه دکتر اینا درگیر بیماری هستند نه در معرض ابتلا
نظر شما
ادامه