کد خبر: ۳۲۸۸۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

رئیس شبکه دامپزشکی راز و جرگلان یک مورد ابتلای اسب به Guttural pouch tympany را در این شهرستان گزارش کرد.

«دکتر ولی عابدی» گفت: شیپور استاش (Eustachian tube ) که گوش میانی را به حلق متصل می کند، در اسب سانان دارای اتساع است و جیب حلقی (Guttural pouch) نام دارد و در واقع، اسب دارای بزرگترین جیب حلقی در میان تمام گونه هاست.

وی افزود: تیمپانی جیب حلقی، یکی از متداول ترین بیماری های این عضو به حساب می آید که در اثر تجمع گاز در این محل ایجاد می شود و عبارت است از اتساع یک یا (به ندرت) هر دو جیب حلقی به وسیله گاز که در اسبان جوان (کمتر از یک سال) اتفاق می افتد. وی اضافه کرد: عامل بیماری ناشناخته بوده ولی حتی نقص ژنتیکی نیز دخیل است. علائم آن هم بسیار متفاوت بوده و از حالت تورم در پشت فک (بدون علایم بالینی) تا ترشحات بینی و سختی در نفس کشیدن متغیر است. وی ادامه داد: درمان معمول در این موارد شامل تجویز ضدالتهاب غیراستروئیدی به همراه آنتی بیوتیک است که در اغلب موارد موجب بهبودی می شود ولی موارد عدم درمان به جراحی نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: در اسب ارجاع شده به شبکه دامپزشکی و در معاینه بالینی علایم حیاتی شامل درجه حرارت، تعداد ضربان قلب و حرکات تنفسی طبیعی، ولی ناحیه پاروتید و عقب فک در هر دو سمت متورم بود.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
0
0
با سلام
اين چه خبر خاصی است؟
در طول سال بارها و بارها به چنین مواردی همکاران محترم بنده برخورد می کنند.
خیلی خنده دار است این موضوع را خبر قرار دهیم!
موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۸
0
0
با سلام
اولا همچنان که همکارمان فرمودند این خبر خاصی نیست.
دوما تیمپانی جیب حلقی درمانی جز جراحی ندارد.
سوما بعید است این تصویر تیمپانی جیب حلقی باشد.
نظر شما
ادامه