کد خبر: ۳۲۸۴

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی ریگان، خراسان رضوی، مرکزی و قزوین

 

رئیس شبکه دامپزشکی ریگان خبر داد:
تامین داروی مورد نیاز برای مبارزه با بیماری‌های خشکسالی در ریگان


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: به منظور مبارزه با معضل خشکسالی در ریگان تهیه داروهای ضدانگلی، آنتی‌بیوتیک و واکسن‌های مورد لزوم برای مبارزه با این بیماری‌ها تامین می‌شود.

حجت‌الله جعفری با اشاره به اهم فعالیت‌های حوزه دامپزشکی در این شهرستان در یک سال اخیر اظهار داشت: واکسیناسیون حدود 18 هزار راس گوسفند و بز علیه بیماری‌های آبله و شارین، 60 راس گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی، 30 هزار راس گوسفند و بز علیه بیماری آنتروتوکسمی نمونه‌ای از عملیات واکسیناسیون در نشخوارکنندگان کوچک است.
وی افزود: همچنین حدود 10 هزار راس گاو علیه بیماری‌های مختلف و حدود 100 راس تک سمی علیه بیماری مهم شارین واکسینه شدند.
جعفری تصریح کرد: سمپاشی حدود 65 هزار و 757 راس گوسفند و بز و 6 هزار و 798 راش گاو در سطح دامداری‌های این شهرستان نمونه‌ای دیگر از طرح‌های عملیاتی این شبکه است.
وی با اشاره به طرح‌های اجرایی برای کنترل و مبارزه با بیماری‌های مشترک میان انسان و دام گفت: برای کنترل و مبارزه با این بیماری‌ها حدود 300 راس گاو به منظور شناسایی دام‌های راکتورسل و بروسلوزتست و تعداد 277 قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند.
جعفری بیان داشت: همچنین به منظور نظارت و کنترل فرآورده‌های خام دامی در مراکز عرضه کننده گوشت مرغ و ماهی و گوشت قرمز با همکاری اکیپ‌های فرمانداری و بهداشت مقدار 108 کیلوگرم گوشت مرغ و 101 کیلوگرم گوشت قرمز غیرقابل مصرف تشخیص داده و ضبط و معدوم شد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان گفت: پیگیری‌های لازم برای اختصاص اعتبارات مطلوب به منظور مبارزه با معضل خشکسالی شهرستان با همکاری اداره کل دامپزشکی استان و فرمانداری شهرستان صورت گرفت و تهیه داروهای ضدانگلی و آنتی‌بیوتیک و واکسن‌های مورد لزوم برای مبارزه با بیماری‌های ناشی از خشکسالی تامین می‌شود.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج با اشاره به اینکه حدود 700 بروشور، تراکت و پوستر برای آموزش و اطلاع‌رسانی به دامداران و کارکنان نهادهای دولتی شهرستان توزیع شده است، خاطرنشان کرد: این اقدام برای کنترل و مراقبت از بیماری‌های دامی و روشن کردن نقش حرفه دامپزشکی در کنترل بیماری‌های مشترک انسان و دام صورت گرفته است.
جعفری افزود: حمایت قاطعانه و اختصاص امکانات لازم به مراکز بخش خصوصی دامپزشکی شهرستان ریگان نمونه‌ای از فعالیت‌های این شبکه در پنج ماه نخست سال جاری است.
وی تصریح کرد: همچنین پیگیری‌های لازم و مساعدت اداره کل دامپزشکی استان کرمان منجر به راه‌اندازی شرکت ممیزی دامپزشکی برای نخستین بار در این شهرستان شد و خدمت‌رسانی به مردم این شهرستان را تسهیل می‌کند.

 

-------------------------------------------

 

رییس اداره طرح و برنامه دامپزشکی خراسان رضوی:
پروژه مرکز بررسی بیماری‌های دامی "گلمکان" تا پایان سال مالی به بهره‎برداری می‏رسد

 

رییس اداره طرح و برنامه اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: پروژه مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان در صورت مواجه نشدن با مشکل تا پایان سال مالی به بهره‌برداری خواهد رسید.

افشاریان با اشاره به مصوبات سفرهای هیات دولت به استان اظهار داشت: مصوبات دور اول سفر رییس جمهوری به استان ‌100 درصد اجرایی شده است که برای مصوبات این دوره اعتبار پنج میلیارد ریال جهت توسعه، تجهیز و قرنطینه دامی استان و مرزی اختصاص یافت که دو میلیارد ریال اعتبار ملی و سه میلیارد ریال از محل اعتبارات سفرهای استانی تامین شد که در مجموع ‌12 پروژه به بهره برداری کامل رسیده است.

وی به مصوبه‌های دور دوم اشاره کرد و افزود: تاکنون این مصوبات ‌50 درصد رشد فیزیکی داشته است.

افشاریان به دو مصوبه دور دوم سفر هیات دولت به استان اشاره کرد و افزود: در مجموع سه میلیارد ریال برای دو مصوبه استانی اختصاص یافته که جهت خرید خودرو و تجهیز شبکه‌هایی دامپزشکی است که به طور مساوی سهم اعتبارات سفرهای استانی و متمرکز ملی هر یک ‌1،5میلیارد ریال است.

رییس اداره طرح و برنامه اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با بیان این‌که تاکنون ‌50 درصد از اعتبارات سفر دوم استانی پرداخت شده است، گفت: تاکنون هیچ یک از پروژه‌ها متوقف نشده و مصوبه‌های دور دوم در حال اجراست.

وی افزود: مصوبه‌های دور دوم سفر هیات دولت به استان تا پایان سال ‌88 باید اجرایی می‌شد که به علت نبود اعتبار، این مصوبه‌ها به تعویق افتاد اما خوشبختانه در سال جاری مشکل تامین اعتبار حل شده است.

رییس اداره طرح و برنامه اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی افزود: مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان یکی از پروژه‌های نیمه تمامی است که بنا بود تا پایان سال ‌88 به بهره برداری برسد و علت عقب افتادگی این پروژه عدم واردات بسیاری از تاسیسات و تجهیزات این مرکز است، هر چند همچنان این پروژه در حال اجراست و تاکنون این پروژه ‌87 درصد رشد فیزیکی داشته است.

 

-----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خبر داد:
صادرات 828 هزار کیلوگرم فرآورده‌ خام دامی از استان مرکزی


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از صادرات 828 هزار کیلوگرم فرآورده‌ خام دامی از استان مرکزی به کشورهای مختلف خاورمیانه از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد.

سیدسعید حسینی اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور بر اساس رسالت خود در حفظ و ارتقای سلامت جامعه با هدف جلوگیری از انتقال و سرایت بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های واگیر و مسری مشترک بین انسان و دام، اقدام به ایجاد قرنطینه دامپزشکی در تمام ابعاد متناسب و همسو با مقررات و قوانین مدون و مصوب بین‌المللی کرده و بدین منظور بر تمام امور مربوطه به جابه‌جایی و حمل و نقل دام و فرآورده‌های خام دامی در تمام مبادی ورودی و خروجی کشور، استان‌ها، ‌شهرستان‌ها و حتی روستاها نظارت کاملی به شکل محسوس و غیرمحسوس دارد.
وی تصریح کرد: در راستای ضابطه‌مند کردن نقل و انتقال دام‌ها، نهاده‌ها و فرآورده‌های خام دامی علاوه بر اعمال ضوابط و مقررات و قرنطینه‌ای، طرح جدید شبکه یکپارچه قرنطینه برای ارتباط همزمان و آنلاین دفتر قرنطینه و امور بین‌الملل سازمان دامپزشکی کشور با تمام ادارات و شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها برای نظارت دقیق و کنترل تردد دام و فرآورده‌های دامی در سطح کشور و استان مرکزی راه‌اندازی و در حال اجرا است.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با تاکید بر اجرای صحیح این سامانه در اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی افزود: این سیستم ردیابی محموله‌های فرآورده‌های خام دامی صادراتی و وارداتی به استان را به صورت ثبت شده نشان داده و در هر زمان، اطلاعات کامل محموله‌ها در سیستم آنلاین قابل دسترسی کارشناسان این اداره است.
حسینی همچنین به صادرات انواع فرآورده‌ خام دامی استان به خارج از کشور به میزان 828 هزار کیلوگرم شامل عسل،‌ ماهیان زینتی، سالامبور، پا و پنجه مرغ و ... در پنج ماه ابتدای امسال اشاره کرد که ارزش ریالی این صادرات بالغ بر هفت میلیارد ریال تخمین زده می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از کسب رتبه دوم اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی در ارزیابی عملکرد شاخص‌های تخصصی دستگاه‌های اجرایی خبر داد و بیان داشت: اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی بر اساس اعلام استانداری استان، مقام دوم استانی در ارزیابی عملکرد شاخص‌های تخصصی دستگاه‌های اجرایی طی سال گذشته را کسب کرد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان داشت: در سال 88 عملکرد در بخش فنی، ‌تخصصی نسبت به سال‌های قبل از رشد چشمگیری برخوردار بوده و این اداره‌کل با همکاری کارشناسان خود توانسته رتبه دوم استانی را کسب کند.
وی همچنین افزود: امسال نیز با یاری خداوند متعال و تلاش مضاعف قصد داریم در ارتقای شاخص‌های عمومی نیز گام‌های موثری را طی کنیم تا شاهد خدمات‌رسانی بهتر به بهره‌برداران باشیم.

-------------------------------------------

 

بازدید مشترک کارشناسان دامپزشکی قزوین وتعزیرات حکومتی در ماه مبارک رمضان

 

بازدید مشترک کارشناسان واحد نظارت بر عرضه فرآورده های خام دامی شبکه دامپزشکی شهرستان قزوین وکارشناس اداره کل تعزیرات حکومتی استان قزوین، از مراکز توزیع فرآورده های خام دامی در شهر قزوین، هفته گذشته انجام پذیرفت.

طی این بازدید، به علت عدم رعایت اصول بهداشتی توسط برخی مراکز بازدید شده ،تعداد 80بسته آلایش خوراکی طیور و12کیلوگرم آلایش خوراکی دامی غیر قابل مصرف  ضبط ومعدوم گردید ودر حضور کارشناسان تعزیرات حکومتی، صورتجلسات مربوطه تنظیم ومقرر گردید نسبت به رسیدگی خارج از نوبت آن در مراجع قضایی اقدام بعمل آید.

 

کنترل کشتار غیر مجاز دام در مناطق تابعه شهرستان بوئین زهرا

 

به منظور برخورداری شهروندان شهرهای شال ،ارداق ودانسفهان وروستاهای تابعه از گوشت قرمز سالم ،بهداشتی ومورد تایید دامپزشکی وبا پیگیریهای شبکه دامپزشکی بوئین زهرا در برخورد با موارد کشتار غیر مجاز در این مناطق ،در حال حاضرتامین گوشت مورد نیاز آنان از طریق کشتارگاه مجاز وصنعتی شهرستان، صورت پذیرفته ودر مراکز عرضه توزیع می گردد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بوئین زهرا با اعلام این خبر از کلیه شهروندان مناطق مذکور درخواست نمود در صورت مشاهده موارد احتمالی کشتار وعرضه غیر مجاز گوشت قرمز را به آن شبکه گزارش نمایند.

دکتر اکبر شاهی همچنین افزود: توسعه نظارتهای بهداشتی در سایر شهرهای تابعه بوئین زهرا نیز در دستور کار آن شبکه قرار دارد.

 

 

نظر شما
ادامه