کد خبر: ۳۲۷۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
دانشنامه
 

آخرین جلد مجموعه «تاریخ پزشکی؛ داروسازی، دندان‌پزشکی و دامپزشکی» توسط بنیاد دانش‌نامه‌نگاری ایران منتشر شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، جلد هشتم کتاب «تاریخ پزشکی؛ داروسازی، دندان‌پزشکی و دامپزشکی» توسط مرتضی ثاقب‌فر، سولماز مدرس و فرحناز خسروی  زیر نظر  گروه علوم پزشکی بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران ترجمه شده است. این کتاب در ۴۹۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار تومان در بازار نشر عرضه شده است .

در ابتدای کتاب به قلم «منوچهر اکبری» رئیس بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران می‌خوانیم:

تاریخ پزشکی آینه تمام‌نمای تلاش آدمی در طول تاریخ است. شاید در هزاره سوم با توجه به تخصص‌گرایی، عجیب به نظر می‌رسد که یک پزشک هم جراحی کند، هم به درمان امراض داخلی و بیماری‌های مختلف اندام‌ها بپردازد. اما با نگاه به هزاره‌های گذشته درمی‌یابیم که چنین امری متداول و بدیهی بوده است و پزشکان با توجه به اینکه با جان و اسرار مردم سروکار داشته‌اند، از دیرباز از قداست و احترام خاصی برخوردار بوده‌اند و به‌همین‌منظور سوگندنامه‌های پزشکی به‌مثابه اولین منشورهای اخلاقی حرفه‌ای شکل گرفتند.

مجموعه حاضر با عنوان تاریخ پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و دامپزشکی به پیشینه تاریخی علم پزشکی در قرن‌ها و تمدن‌های مختلف تا زمان تألیف کتاب می‌پردازد. ترجمه این مجموعه هشت‌جلدی را که به زبان فرانسوی است، شادروان استاد فرزانه احمد بیرشک در بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران (بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی سابق) آغاز کردند که پس از وقفه‌ای چندساله با توجه به اهمیت موضوع و جای خالی آن در کتابخانه‌های پزشکی کار مجدداً ادامه یافت و پس از چاپ هفت جلد از این مجموعه، اینک جلد هشتم آن در سایه تلاش جمعی از فرهیختگان و پزشکان برای بهره‌برداری عموم علاقه‌مندان و دانشجویان پزشکی، به‌ویژه دانشجویان دوره‌های تخصصی طب سنتی آماده شده است.

بنیاد دانشنامه‌نگاری ایران بر سر آن است که در ادامه راه روشنی که آن عالم فرزانه، روانشاد استاد احمد بیرشک، فرا راهمان ترسیم کرده است، با تألیف، تدوین و ترجمه آثار مرجع و دانشنامه‌های گوناگون در جهت فربهی و افزونی پیکره علوم در کشور نقشی ایفا کند. قرار هم نیست که این بنیاد تنها متولی تدوین و تألیف و ترجمه این آثار باشد، اینک با عزم راسخ محققان و استادان فاضل و سترگی که در زمانه خود سراغ داریم و با یاری حضرت حق (سبحانه تعالی) با چاپ آخرین مجلد از این اثر ارزشمند، دوره کامل ۸ جلدی تاریخ پزشکی به‌عنوان یکی از آثار مرجع و معتبر در اختیار اصحاب تحقیق و ارباب دانش قرار می‌گیرد .
 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۰
0
1
علم مرز ندارد. مخصوصا بین اطبا از حوزه های مختلف. ما نیاز به همکاری های مشترک و گروه های کاری جهت اولویت بندی همگن در نظام سلامت داریم. بخشی از مفهوم سلامت واحد
نظر شما
ادامه