کد خبر: ۳۲۶۷۰
 

مسوول اداره دامپزشکی شهرستان منوجان از بررسی دقیق حادثه حمله روباه در روستای حسین آباد نودژ خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان، «محمد رهبان» با اعلام این خبر افزود: شامگاه روز شنبه 15/8/95 طی تماس تلفنی دهیار مبنی بر حمله یک روباه به  اهالی روستای حسین آباد نودژ بخش اسمینون گزارش شد، با توجه به اینکه، تعدد حملات این روباه به تعداد زیادی انسان و دام، احتمال هار بودن آن وجود داشت، نمونه برداری از مغز روباه تلف شده جهت انجام آزمایش های تکمیلی انجام شد، همچنین واکسیناسیون سگ های صاحبدار در اسرع وقت صورت گرفت .

وی تصریح کرد: در صورت گزش توسط ناقلین بالقوه هاری بایستی فرض را بر هار بودن حیوان گرفت، لذا ضروری است فرد مورد نظر در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کند، که در مورد حادثه مذکور مسوولین مرکز بهداشت شهرستان سریع وارد عمل شده و واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی لازم انجام شد.

وی با بیان اینکه بیماری هاری یکی از خطرناک ترین بیماریهای ویروسی مشترک بین انسان وحیوان می باشد و سالانه تعداد زیادی از حیوانات اهلی و وحشی و حتی انسانها در اثر این بیماری در جهان جان خود را از دست می دهند، اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشترین میزان حیوان گزیدگی و هارگزیدگی توسط مخازن بیماری نظیر سگ، گرگ، شغال و روباه می باشد، لذا شناخت دقیق رفتارهای طبیعی آنها می تواند به برخورد مناسب و شناسایی حیوان هار و یا مشکوک به هاری کمک نماید. در این زمینه شناخت علایم بالینی بیماری هاری در حیوانات وحشی نیز از اهمیّت زیادی برخوردار است .

وی عمده علائم بالینی این بیماری را  تغییر صدای حیوان بطوریکه خشن، خشک و گرفته احساس می شود، گاز زدن به هر چیز و تمایل به خوردن اجسام سخت و غیر خوراکی،  تب، لرزش و تشنج، متسع شدن مردمک چشم، رفتار غیر قابل پیش بینی، نگرانی، عدم توانایی در بلع، ترس از آب و مشاهده حیوانات شب فعال در روز عنوان کرد .

رییس دامپزشکی منوجان در پایان از مردم شهرستان بویژه روستائیان خواست در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک در این زمینه مراتب را سریعتر به اداره دامپزشکی شهرستان با شماره تلفن 03443309600اطلاع دهند.

 
 
نظر شما
ادامه