کد خبر: ۳۲۱۲۷
 

مهم ترین راه کنترل بیماری های  VHS و  IHN در مراکز تکثیر و پرورش ماهیان قزل آلا ارتقاء امنیت زیستی و برقراری نظام پایش و مراقبت از این بیماری ها می باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر امرالله قاجاری» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه بازدید از مرکز پرورش ماهی سد حوضیان در شهرستان الیگودرز با اعلام این خبر افزود: بیماری VHS  و IHN  جزء بیماری های مهم ماهیان قزل آلای کشور می باشد و سالانه باعث بروز خسارت هائی به صنعت تکثیر و پرورش ماهیات قزل آلای کشور می گردد.

دکتر قاجاری ادامه داد: از آنجایی که این بیماری های ویروسی فاقد واکسن موثر و مفیدی هستند، مهم ترین راه کنترل این بیماری های ارتقاء امنیت زیستی و برقراری نظام پایش و مراقبت از این بیماری ها می باشد.

وی تصریح کرد: بدین منظور سازمان دامپزشکی طرح ملی مراقبت از بیماری های VHS  و IHN را سالانه تدوین و در دو فاز زمستانه و بهاره اجرا می نماید در فاز زمستانه تاکید بر مراقبت از مراکز تکثیر داخلی و نمونه برداری از مولدین نر و ماده و انجام آزمایشات کشت ویروس و مولکولی جهت ردیابی ویروس های فوق و اطمینان از سلامت مولدین می باشد.

گفتنی است در سال گذشته در مجموع دو فاز عملیات اجرایی تعداد 35 مرکز تکثیر 164 مرکز تفریخ و پرورش (حد واسط) و 3266 مزرعه پرورش ماهی قزل آلا تعداد 50734 نمونه اخذ و در آزمایشگاه ملی تشخیص و آزمایشگاههای معین استانی تعداد 9463 آزمایش صورت گرفت و با موارد مثبت حسب دستورالعمل های ابلاغی برخورد لازم صورت گرفت. در سال جاری نیز همزمان با آغاز فصل تکثیر داخلی ماهیان قزل الای کشور برنامه مورد بازنگری قرار گرفته و به زودی ابلاغ می گردد.

 
 
نظر شما
ادامه