کد خبر: ۳۲۰۵۱
به مناسبت روز ملی دامپزشکی:
«پایگاه خبری تحلیلی فردیسان» به مناسبت فرا رسیدن روز ملی دامپزشکی به گفتگو با «دکتر محمد مهدی راهنورد» رئیس جوان اداره دامپزشکی شهرستان فردیس پرداخت ...
 

حکیم مهر - «پایگاه خبری تحلیلی فردیسان» به مناسبت فرا رسیدن روز ملی دامپزشکی به گفتگو با «دکتر محمد مهدی راهنورد» رئیس جوان اداره دامپزشکی شهرستان فردیس پرداخت:

دامپزشکی دانشی کهن در تاریخچه ایران زمین است، اگر تا دیروز اغلب دامپزشکان فقط به درمان بیماری‌های گاو و گوسفند و مرغ می‌پرداختند، امروز پای عقاب هم جراحی می‌کنند، شکم لاک پشت را می‌شکافند تا از مرگ نجاتش دهند و نگهداری از حیوانات خانگی از سگ و گربه گرفته تا مار و خارپشت، امروز کار دامپزشک‌ها را حساس‌تر کرده است .

همزمان با ۱۴ مهر ماه روز ملی دامپزشکی گفتگویی خواندنی با رئیس ۳۱ ساله اداره دامپزشکی شهرستان فردیس داشته ایم که در ادامه میخوانید.

خودتان را به طور مختصر معرفی کنید ؟

محمد مهدی راهنورد هستم  و در سال ۱۳۶۴ در شهر نفت خیز گچساران از توابع کهکیلویه و بویر احمد متولد شده ام، دانش آموخته ی دکترای دامپزشکی از دانشگاه آزاد کرج  و دانشجوی دکترای تخصصی در رشته آبزیان هستم.

چطور شد که این قدر زود به سمت مدیریت منصوب شدید؟

مدیریت در سنین جوانی دارای محاسنی می باشد، از جمله این که انرژی، انگیزه و ابتکار برای مدیریت در جوانان وجود دارد و از طرفی زمانی که به دوره میانسالی قدم می گذاری کوله باری از تجربه را با خود همراه داری.

چطور شد که رشته ی دامپزشکی را برای تحصیل انتخاب کردید؟

جالب است بدانید تا سن ۷ سالگی از تمام حیوانات  و حتی حشرات می ترسیدم، اما یکی از دوستانم در یک اتفاق غیرمنتظره یک خرگوش به من هدیه کرد؛ نگهداری از این حیوان شروعی بود برای علاقه ی من به حیوانات تا جایی که در دوران راهنمایی و دبیرستان موضوع تحقیقات و مطالعات من درباره ی حیوانات بود تا این که در دانشگاه رشته ی دامپزشکی را انتخاب کردم و هرگز از این انتخاب پشیمان نشدم.

تعریف شما از دامپزشکی چیست؟ دامپزشکی در عصر حاضر با گذشته چه تفاوتی کرده است ؟

به نظر من دامپزشکی اقیانوسی عمیق است که هر دامپزشکی تنها می تواند بخش کوچکی از این اقیانوس را طی کند؛ در گذشته یک دامپزشک فعالیت گسترده ای در حوزه ی چارپایان، پرندگان و خزندگان و… داشت، اما امروز هر حوزه ای تخصص خود را دارد، به عنوان مثال کسی که متخصص طیور است نمی تواند در حوزه چارپایان صاحب نظر باشد و این یک اتفاق مهم است، زیرا هر چه حوزه های تخصصی تر شوند، میزان احاطه بیشتر می شود.

متاسفانه مردم هنوز تصورمی کنند که دامپزشکی محدود به معالجه گاو و گوسفند می شود. به نظر شما مردم چقدر دامپزشکی را می شناسند ؟

دامپزشکان نقش بسیار مهمی در زندگی  و سلامت جامعه دارند، به عبارتی دامپزشکی در سفره های غذایی مردم نقش بسیار مهمی دارد؛ شعار جهانی "از مزرعه تا سفره" به معنی این است که دامپزشکی از ابتدا تا انتها بسیاری از مواد غذایی حضور دارد، اما متاسفانه فرهنگ دامپزشکی هنوز در بین مردم نهادینه نشده است و این نیازمند آموزش و فرهنگ سازی در این زمینه است.

از دردسرهای یک دامپزشک بگویید؟

به نظر من دامپزشکی به مراتب سخت تر از پزشکی است زیرا در دامپزشکی بیمار شما یک حیوان است که قدرت بیان ندارد و این دامپزشک است که به واسطه ی مهارت و  دانش خود باید تشخیص دهد که حیوان در کدام بخش از بدن دچار ناراحتی است؛ از طرفی برای درمان بسیاری از حیوانات نیاز است که به روستاهای دورافتاده که حتی امکان رفت و آمد ماشین وجود ندارد، مراجعه کرد 

یکی دیگر از دردسرهای کارشناسان دامپزشکی مشغول در ادارت بهداشت این است که وقتی برای پلمپ و یا معدوم کردن بسته بندی های غیربهداشتی مراجعه می کند، مسلماً با برخورد خشن و حتی  فحاشی نیز روبرو می شود و این ها تنها بخشی از مشکلات یک دامپزشک است.

آیا شما از حیوان خانگی نگهداری می کنید؟ نظرتان را در این مورد بگویید ؟

من حیوان خانگی ندارم و با توجه به زندگی در آپارتمان های کوچک و پرتراکم آن را توصیه نمی کنم، زیرا علاوه بر این که بیماریها و آلودگی ها در فضای کوچک سریعتر به انسان انتقال می یابد، حقوق حیوانات نیز پایمال می شود، اما اگر امکانات و فضای لازم برای نگهداری حیوانات وجود داشته باشد، موافق نگهداری حیوانات خانگی هستم.

چند کلینیک دامپزشکی در شهرستان فردیس وجود دارد؟ حضور این کلینیک ها چه تاثیری در زندگی مردم دارد؟

در حال حاضر ۸ کلینیک دامپزشکی در شهرستان فردیس وجود دارد. با توجه به جمعیت شهرستان این تعداد ظرفیت متوازنی ایجاد کرده است، اما این کلینیک ها نیاز به نوسازی و به روز شدن دارند. حضور این کلینیک ارتباط مستقیم با سلامت دارد؛ اگر حیوانی که با شما زندگی می‌کند سلامت باشد، شما سلامت هستید، در غیر این صورت باید هر دو راه مطب دکتر را پیش گیرید.

چه مشکلاتی در اداره دامپزشکی شهرستان وجود دارد؟

با مستقل شدن اداره دامپزشکی شهرستان فردیس، امکان نظارت بیشتر و مستمر بر ۵۰۰ واحد عرضه کننده فراورده های خام دامی در شهرستان فراهم شد و با توجه به این که مدت زیادی از استقرار این اداره در شهرستان فردیس نمی گذرد، مشکلات و کمبودهایی وجود دارد ازجمله کمبود خودرویی، تجهیزات اداری و نیروی متخصص بخشی از مهم ترین مشکلات این اداره است.

حرف آخر؟

از مردم می خواهم تا در کنار اداره دامپزشکی باشند، زیرا این اداره ارتباط مستقیم با سبد غذایی روزانه مردم دارد، بنابراین همکاری مردم در گزارش تخلفات می تواند این اداره را در تامین سلامت مردم یاری کند .

 
نظر شما
ادامه