کد خبر: ۳۱۹۶۷
 
 

رئیس حفاظت محیط زیست جوین گفت: تأخیر در تحویل بره آهو های مکشوفه منجر به حذف آنان از چرخه زیستی می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «محمدحسین شم آبادی» با اعلام اینکه امسال چهار راس بره آهوی ناتوان توسط چوپانان محلی از مرگ حتمی نجات یافته و به این اداره تحویل شده است، افزود: بره های یاد شده عموماً در معرض حمله سگهای گله واقع شده و با حمایت بی درنگ چوپانان نجات یافته اند.

وی ادامه داد: علی رغم تلاش ماموران جهت بازگرداندن وحوش تحویلی به طبیعت، بواسطه فوت وقت و تاخیر در تحویل، یکی از بره ها عملا از چرخه زیستی و حیات طبیعی شهرستان حذف و به مراکز پرورش و تکثیر در اسارت تحویل شد .

رئیس حفاظت محیط زیست جوین ضمن اشاره به اینکه عاقبت بره های کوچکتر و تازه متولد شده تیره و تار بوده و ممکن است این غفلت به مرگ آنها منجر شود، گفت: برای بره های تازه متولد شده مصرف آغوز که علاوه بر مواد مغذی دارای آنتی کور و گلوبولین های مورد نیاز است، اهمیت حیاتی دارد و حتی با وجود مراقبت و تغذیه با شیر جایگزین، سلامت حیوان نگران کننده خواهد بود .

شم آبادی همچنین گفت: درعین حال سه راس از بره ها بعد از رفع خطر و ایجاد شرایط امن، به زیستگاه خود عودت یافته و توسط آهوی مادر پذیرفته شدند و یکی از بره ها که در مجاورت اداره نگهداری و تیمار شد، متاسفانه هنگام نگهداری، دچار سانحه و منجر به ترومای استخوان از ناحیه ران شد .

وی در ادامه افزود: شکسته بند محلی با نظارت مربی و استاد با تجربه کمک های اولیه شهرستان اقدام به مداوای حیوان کردند و از محل شکستگی، تصویر رادیولوژی تهیه شدکه با مشاهده اندکی انحراف در قسمت ترمیم شده و مشورت با متخصصین ارتوپد شهرستان سبزوار اعلام شد که با توجه سن حیوان، انحراف جزئی استخوان در عملکرد و فعالیت طبیعی اختلال ایجاد نخواهد کرد .

رئیس حفاظت محیط زیست جوین گفت: هرچند بیش از چهار و نیم ماه طول کشید تا بره کاملاً بزرگ و از شیر گرفته شود ولی نهایتاً جهت نگهداری در سایت تکثیر و پرورش آهو به شهرستان مه ولات انتقال یافت .

شم آبادی در خاتمه از متخصصین ارتوپد، رادیولوژیست، دامپزشک، متصدی داروخانه و شکسته بند محلی که بدون چشمداشت در مداوای حیوان تلاش کردند و مالکی که با وجود ایراد خسارات فراوان به باغ انگور و تخریب کامل صیفی جاتش قریب به پنج ماه بره را در بهترین شرایط نگهداری کرده است تقدیر کرد.

 
 
نظر شما
ادامه