کد خبر: ۳۱۸۸

حکیم مهر -  دبیر انجمن صنایع طیور ایران با بیان اینکه کشور ما از لحاظ تولید گوشت مرغ و به لحاظ سطح کیفیت کار در این بخش جزو 10 کشور اول دنیاست، افزود: در واحدهای تولید مرغ گوشتی و واحدهای مرغ تخم‌گذار ظرفیت‌های تولید بیشتر از نیاز کشور است بنابراین همیشه این خلاء وجود دارد که زیرساخت‌های صنعت و حجم تولید آن متناسب با یکدیگر نیستند و 60 درصد تولیدات این صنعت براساس سیستم‌های سنتی انجام می‌شود.

دکتر سید مهدی میرسلیمی در اولین نشست خبری "انجمن صنایع طیور ایران" با بیان اینکه ما همواره به دنبال هماهنگ کردن بخش‌های مختلف دخیل در این صنعت بوده‌ایم، افزود: متاسفانه در کشور ما حرفه طیور بیشترین دخالت دولتی را به لحاظ قیمت گذاری و برنامه‌های تولیدی و ...، در کار خود دارد و بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های اساسی و در برنامه‌ریزی‌های تولیدی نقشی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ما در این انجمن بدنبال ایجاد مرکزی برای تصمیم گیری و سیاست‌گذاری در این صنعت نیستیم، تصریح کرد: دوست داریم دراین انجمن صدایمان شنیده شده و به تصمیم گیری‌های مرتبط با این صنعت کمک کنیم.

میرسلیمی با اشاره به اینکه دربخش صادرات صنعت طیور کشورمان در حد صفر هستیم، افزود: اگر صادراتی هم در این بخش باشد به دلیل اضافه‌ تولیدات است و برنامه‌ای برای صادرات نداریم و تاکنون دراین صنعت به هیچ عنوان نظامی برای صادرات نداشته‌ایم به همین دلیل هر کسی با هر کیفیتی که خواسته صادرات را انجام داده و به همین دلیل لطمه‌های بسیاری به این صنعت وارد شده است در حالی که برخی تولیدات ما در حد استانداردهای جهانی و یا حتی بالاتر از استاندارد جهانی است ولی متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم در زمینه صادرات به کشورهای همسایه که با بحران مواجه هستند مطلوب عمل کنیم.

او ادامه داد: تشکل‌های این بخش وابسته به یکی از وزارتخانه‌ها هستند ولی این تشکل‌ وابسته به اتاق بازرگانی است بنابراین این جنبه نیز می‌تواند باعث تقویت کار ما شود ضمن اینکه دراتاق بازرگانی تشکل‌های بخش کشاورزی حضور پررنگی ندارند که امیدواریم ازاین جهت نیز بتوانیم به پررنگ شدن نقش این تشکل‌ها کمک کنیم.

دبیر انجمن صنایع طیور ایران با یادآوری اینکه انتخابات این انجمن سال گذشته با حضور 100 نفر انجام شد، افزود: ثبت رسمی این انجمن در 25 اسفند 88 انجام شد و از شروع سال جدید نیز تا کنون چند جلسه رسمی داشته‌ایم ولی اعلام رسمی شدن این انجمن تا پیدا شدن جایی مناسب برای محل انجمن به تاخیر افتاد.

وی مهمترین هدف ایجاد این انجمن را داشتن یک جبهه واحد برای دفاع از حقوق کلیه دستاندرکاران این صنعت دانست و ادامه داد: به دلیل گستردگی این صنعت هر کسی می‌تواند داعیه دفاع از این صنعت را داشته باشد ولی ما متوجه شدیم که متفرق بودن این صنعت به ضرر آن است.

میرسلیمی نبود آمار کافی در بخش تولید را یکی از مشکلات کشور دانست و گفت: با توجه به اینکه بدون آمار نمی‌توان برنامه ریزی مناسبی در رابطه با این صنعت داشت یکی از فعالیت‌های ما در این انجمن جمع آوری آمار و شناساندن پتانسیل‌های این صنعت است.

دبیر انجمن صنایع طیور ایران با اظهار تاسف از اینکه در کشور ما مردم مصرف مرغ سنگین را ترجیح می‌دهند، ادامه داد: در حال حاضر کشتارگاه‌های طیور تولید کننده‌ها را به تولید مرغ سنگین تشویق می‌کنند و قیمت بالاتری نیز برای مرغ‌های سنگین پرداخت می‌کنند.

وی وزن استاندارد مرغ زنده در دنیا را یک کیلو و 800 گرم تا دو کیلوگرم دانست و گفت: متاسفانه در کشور ما هر چه وزن مرغ زنده به سه کیلوگرم نزدیک‌تر باشد کشتارگاه‌ها پول بیشتری نیز برای آن پرداخت می‌کنند که یکی از کارهای ما در این انجمن اصلاح این وضعیت است.

دبیر انجمن صنایع طیور ایران سرمایه‌گذاری‌های صحیح در قسمت‌های مختلف صنعت را یکی دیگر از اهداف صنعت برشمرد و گفت: به دلیل عدم پشتیبانی بانک‌ها نوسازی در صنعت طیور صورت نگرفته که این امر باعث پایین آمدن راندمان این واحدها می‌شود.

او ارتباط تنگاتنگ با اتاق بازرگانی را نیز از دیگر اهداف این انجمن دانست و ادامه داد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای قسمت‌های مختلف و به روز کردن بخش‌های تولید و هماهنگی تحقیقات نیز از دیگر اهداف ما محسوب می شود چرا که در این صنعت هزینه‌های تحقیقاتی ما صفر است و هیچ سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات این صنعت انجام نمی‌شود.

 

نظر شما
ادامه