کد خبر: ۳۱۳۴

حکیم مهر -  معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی گفت: ما بحث شبیه‌سازی و تولید حیوانات ترانس‌ژن در حیوانات مفید را ادامه می‌دهیم.

محمد صادق حاجی تاروردی با اشاره به این‌که ما در موضوع مربوط به حیوانات شبیه‌سازی شده الگوی حیوانات مفید را دنبال کردیم، گفت: در این شبیه‌سازی، گوسفند تجربه اول ما بود که با موفقیت انجام شد و رویانا اولین گوسفند شبیه‌سازی متولد شد.

وی ادامه داد: بعد از گوسفند، بز و گوساله را مورد بررسی و مطالعه قرار دادیم اما در نگه‌داری جنین و گوساله متولد شده موفق نبودیم به همین دلیل فعالیت خود را روی بز متمرکز کردیم.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی افزود: بعد از تولد حنا، اولین بز شبیه‌سازی شده، مطالعات خود را روی تولید حیوانات ترانس ژن متمرکز کردیم و در این پروژه تحقیقاتی در ابتدا شنگول، منگول و در نهایت حبه انگور متولد شدند، این مسیر را ادامه می‌دهیم و منتظریم که این حیوانات به سن شیردهی برسند تا متوجه شویم که شیر این حیوانات آیا فاکتورهای مشخص مورد نظر را دارد یا خیر.

وی گفت: ما مطالعه، شبیه‌سازی و تولید حیوانات ترانس‌ژن در حیوانات مفید را ادامه می‌دهیم.

تاروردی در خصوص شبیه‌سازی حیوانات در حال انقراض گفت: مذاکرات مختلفی برای شبیه‌سازی این حیوانات با سازمان محیط زیست انجام دادیم اما تنها یک نمونه در مورد قوچ اصفهان را انجام داده‌ایم و دیگر هیچ پروژه‌ای به ما واگذار نشده است.

وی افزود: سازمان محیط زیست در حال تجهیز آزمایشگاه‌های خود برای شبیه‌سازی است که ما نه تنها این آزمایشگاه‌ها را در اختیار داریم بلکه متخصصان باتجربه هم داریم.

 

 

نظر شما
ادامه