کد خبر: ۳۱۲۳۶
 

اجرای طرح تجمیع عملیات دامپزشکی در استان گیلان، با حضور مسئولان در روستای بیشگاه بهمبر از توابع شهرستان صومعه سرا آغاز شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، مدیرکل دامپزشکی گیلان روز دوشنبه در حاشیه آغاز اجرای طرح یاد شده، افزود: این طرح تا پایان هفته دولت و در راستای اقتصاد مقاومتی در 16 شهرستان استان به اجرا در می آید.

«دکتر سهراب عاقبتی» با بیان اینکه دامپزشکی در دو نقش اقتصادی و بهداشتی ایفای نقش دارد، اظهار کرد: این اداره کل در نقش اقتصادی با انجام اقدامات مبارزه و پیشگیری بیماری دام گام برمی دارد تا دامداران از لحاظ اقتصادی دچار خسارت نشوند.

وی با اشاره به اینکه در بخش بهداشتی برخی بیماری ها مختص دام و برخی مشترک بین دام و انسان است، یادآور شد: بیماری هایی همچون شاربون، تب کریمه کنگو و تب مالت از بیماری های مشترک انسان و دام است که ریشه آن را در دام می توان جستجو کرد، از این رو واکسیناسیون که انجام می شود از انتقال این بیماری ها، جلوگیری به عمل می آید.

به گفته عاقبتی، اقدامات دامپزشکی منجر به حفظ جمعیت دام و ارتقاء کیفی محصولات دامی می شود و فرآورده های خام تولیدشده از دام با گذر از مراحل پیشگیری و واکسیناسیون، موجب ارتقاء امنیت غذایی در جامعه خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان اظهار کرد: در طرح تجمیع عملیات دامپزشکی عملیات واکسیناسیون، ویزیت رایگان، مشاوره برای پیشگیری به بیمارهای دامی و ... بصورت یک بسته در اختیار دامداران قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه در فصل تابستان برخی از بیماری ها مانند تب کنگو و کنه ها در دام شیوع پیدا می کند، گفت: سمپاشی جایگاه و بدن دام ،به همراه واکسناسیون طی دو هفته صورت می گیرد.

عاقبتی خاطرنشان کرد: با حمایت های دولت و در راستای اقتصاد مقاومتی در پنج ماه اول امسال، یک میلیون و 500 هزار نوبت سر عملیات علیه بیماری های دامی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه موردی از بیماری های مشترک دام و انسان در گیلان مشاهده نشده، گفت: تاکنون 300 هزار نوبت سر علیه بیماری های مشترک دام و انسان انجام شده و در همین راستا، 350 هزار متر مربع سمپاشی جایگاه دام و 85 هزار راس بدن دام برای پیشگیری از بیمارهای مذکور انجام شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان صومعه سرا نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، از واکسینه شدن بیش از 15 هزار راس دام سنگین و سبک در این شهرستان خبر داد و گفت: بیش از 13 هزار راس گاو و گاومیش و نیز یک هزار و 600 راس گوسفند دامداران در این شهرستان واکسینه شده است.

«دکتر مهدی بهروزی» اظهار کرد: دامپزشکان با حضور در دامداری های روستاها و ارتباط چهره به چهره، علاوه بر آموزش و انتقال مفاهیم علمی - کاربردی دام های بیمار روستائیان را به صورت رایگان ویزیت می کنند.

وی یادآور شد: طرح حاضر شامل واکسیناسیون علیه شاربن، آبله و همراه سمپاشی دام ها طی دو ماه در روستاهای این شهرستان اجرا می شود.

شهرستان صومعه سرا در 25 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.

 
نظر شما
ادامه