کد خبر: ۳۱۱۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان  در هفته خبرنگار به دفتر "همدان‌پیام" آمد و از دغدغه‌های خود در حوزه بهداشت و  بیماری‌های دامی و خطراتی که برای پرسنل این سازمان ایجاد می‌شود گفت .

به گزارش حکیم مهر، «دکتر محمودرضا  رسولی» در این دیدار گفت: در این سازمان تلاش زیادی برای حفظ حراست از فضای دامی و  بهداشت عمومی مردم صورت می‌گیرد، به طوری که هر سال حدود 9 میلیون نوبت سر  واکسیناسیون برای دام‌های استان انجام می‌شود. یعنی برای هر دام 3 یا 4 نوبت واکسن  زده می‌شود .

وی ادامه داد: از طرفی ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم که به دلیل  ژئوپولتیکی با مشکلاتی مواجه هستیم که از جمله آنها همسایگی با عراق، افغانستان و  پاکستان است که فاقد سیستم بهداشتی دارای مانیتورینگ هستند، ما در منطقه ناامن  بهداشتی زندگی می‌کنیم که این کشورها تولیدکننده انواع ویروس و خطرات  هستند .

رسولی گفت: تب برفکی و آنفلوآنزا از کردستان عراق وارد ایران می‌شود اما  آنها این موضوع را پنهان می‌کنند و در نهایت نتیجه‌اش این می‌شود که در چنین مواقعی  آنها از ورود برخی تولیدات دامی ایران به کشورشان جلوگیری می‌کنند .

وی افزود: مستنداتی در دست داریم که نشان می‌دهد منشأ بسیاری از تهدیدات بیولوژیکی از طریق  کشورهای همسایه است .

رسولی بیان کرد: برای اینکه از ورود چنین بیماری‌هایی به  کشور جلوگیری شود باید پایگاه‌های دیده‌بانی در کشورهای دیگر مستقر کنیم تا از وجود  بیماری‌ها مطلع شوند و بتوانند به موقع از ورود آنها به کشور، جلوگیری کنند.

وی  گفت: از طرف دیگر هم بیوتروریسم به اقتصاد ملی و امنیت روانی مردم ضربه زده و بعضی  از بخش‌های بازار را با تلاطم مواجه کرده است .

رسولی افزود: مبارزه با بیماری‌ها  بخشی از کار سازمان دامپزشکی است و با وجود چنین تهدیداتی، مشکلات زیادی هم برای  پرسنل به وجود می‌آید و باید مراقب بود که با این حجم وظیفه و خطرات مشکلی برای  آنها به وجود نیاید زیرا پرسنل با خطرات جانی مواجه هستند .

وی گفت: تب‌برفکی چند  ماه پیش، بیشتر از نگرانی‌های خود بیماری جو روانی آزاردهنده آن ناراحت‌کننده بود . هرچند که در این رابطه هزار و200 فقره واکسیناسیون در سطح استان نیز انجام شد ولی  جو رسانه‌ای حاکم پرسنل این سازمان را آزار می‌داد .

رسولی درباره اقدامات انجام  شده نیز افزود: سال گذشته 105 هزار بازدید موردی در سطح استان انجام شد که نتیجه آن  ضبط 12 هزار تن مواد خام غیربهداشتی بود. وی افزود: راه‌اندازی «پیش سرد» در  کشتارگاه‌های استان از اقدامات جدید این سازمان است که در حال حاضر پیش سرد ملایر و  نهاوند مشغول به کار شده‌اند و در صالح‌آباد نیز هفته دولت افتتاح می‌شود .

رسولی  درباره نحوه کار «پیش سرد» گفت: محصولات گوشتی نباید بلافاصله پس از کشتار دام مصرف  شوند بلکه باید 24 ساعت در 2 یا 3 درجه سانتیگراد بالای صفر نگهداری شوند سپس به  مصرف برسند. حتی شهروندانی که گوسفند قربانی می‌کنند هم باید ابتدا گوشت را 24 ساعت  در یخچال نگهداری کنند سپس استفاده کنند .

رسولی در پایان سخنانش گفت: شعار مهم  سازمان دامپزشکی «حفظ حراست از دام و حفظ بهداشت دامی» است.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
0
0
لطفا مستندات را ارايه فرماييد . در داخل انقدر تهديد بيولوژيك وجود دارد كه نيازي به خارج نداريم .
نظر شما
ادامه