کد خبر: ۳۱۰۷

حکیم مهرخبرهایی از دامپزشکی زنجان ، یزد ، گلستان ، اصفهان و صومعه‎سرا

 

طی چهار ماهه سالجاری؛ 14 میلیارد ریال مواد خام دامی از استان زنجان صادر شده است
 
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: طی چهار ماهه اول سالجاری بیش از 14 میلیارد ریال مواد خام دامی از استان صادر شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد خوبی برخوردار است.
دکتر محمد رشید کرمی در جمع خبرنگاران افزود: طی چهار ماهه اول سال 89، مواد خام دامی از قبیل روده سورت شده گوسفندی و آسیل گوسفندی در مجموع به ارزش بیش از 14 میلیارد و 29 میلیون ریال تحت نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان به کشورهای اوکراین، عراق و جمهوری آذربایجان صادر شد.
وی ادامه داد: همچنین طی همین مدت اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان از شش هزار و 711 مورد مرکز توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی بازدید به عمل آورد که در این بازدیدها، چهار مورد از متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند و دو هزار و 961 کیلوگرم مواد خام دامی فاسد و تاریخ مصرف گذشته ضبط و معدوم شد.
دکتر کرمی افزود: طی سه ماهه اول سالجاری، بیش از یک میلیون و 697 هزار نوبت سر دام علیه بیماریهای واگیر دامی و چهار هزار و 840 نوبت سر گاو و گوساله و گوسفند و بز علیه بیماریهای مشترک بین انسان و دام مایه کوبی شدند.
مدیرکل دامپزشکی استان یادآور شد: همچنین در مبارزه با انگلهای خارجی و داخلی، بیش از 43 هزار نوبت سر دام و 697 هزار متر مربع جایگاه دام سمپاشی شد.
دکتر کرمی افزود: در کشتارگاه های دام و طیور استان طی چهار ماهه اول سال 89، بیش از شش میلیون و 950 هزار کیلوگرم گوشت تحت بازرسی بهداشتی قرار گرفت.
وی ادامه داد: همچنین طی چهار ماهه اول سال 89 در کشتارگاه های دام استان، 14 هزار و 190 رأس دام به وزن یک میلیون و 255 هزار و 170 کیلوگرم و در کشتارگاه های طیور، دو میلیون و 815 هزار و 161 قطعه به وزن پنج میلیون و 699 هزار و 856 کیلوگرم تحت نظارت اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان کشتار شد و از این مقدار، 67 هزار و 742 کیلوگرم به علت بیماری های مختلف ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان یزد خبر داد: تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی ویژه ماه رمضان

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: با آغاز ماه مبارک رمضان 12 اکیپ سیار و 12 اکیپ ثابت جهت نظارت بر فراورده های خام دامی در سطح استان فعال گردیده اند.

دکتر حدادزاده گفت: این اکیپ های نظارتی در ایام تعطیل نیز فعالیت خود را انجام داده و همشهریان عزیز می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در امر عرضه فراورده های خام دامی شبکه دامپزشکی شهرستان خود را مطلع سازند.

وی افزود: همشهریان عزیز می بایست در حین خرید این محصولات شرایط و نکات بهداشتی را مد نظر داشته و از فرو شگاه های مجاز اقدام به خریداری نمایند.

 

-----------------------------------------

 

مزارع آبزیان گلستان شناسنامه دار می شوند
 
مدیر شبکه دامپزشکی گنبد کاووس گفت: امسال در خصوص شناسنامه دار کردن تمامی مراکز پرورش آبزی استان اقدامات لازم صورت می گیرد.
نادر گوگلانی در جمع آبزی پروران گلستانی در گنبد افزود: این شبکه در صنعت آبزی پروری متولی بهداشت آبزیان است تا شهروندان با آسایش خاطر و اطمینان ماهی مصرف کنند، به همین دلیل در سراسر استان مزارع پرورش آبزیان دارای شناسنامه بهداشتی می شوند.
وی بیان کرد: در این خصوص سه شرکت ممیزی درسطح استان آغاز به کار کرده اند تا نواقص را بررسی کرده و پس از رفع نواقص اقدام به شناسنامه دار کردن مزارع پرورش آبزی کنند.
وی افزود: شبکه دامپزشکی توجه خاصی به آزمایشات میکروبی و انگلی دارد که این مهم برای اطمینان از سالم بودن آبزی صورت می گیرد.
وی از پرورش دهندگان آبزیان در خواست کرد که هرگونه تلفات غیر عادی آبزیان را به شبکه دامپزشکی اعلام کنند تا با آزمایشات متعدد هیچ ابهامی در مورد سلامت آبزیان باقی نماند.
سالانه 15 هزار تن انواع آبزیان پرورشی در گلستان تولید می شود.

 

----------------------------------------

 

اجرای طرح ضربتی نظارتی ویژه ماه مبارک رمضان و برخورد قاطع با عوامل متخلف در اصفهان

رئیس اداره نظارت بر بهداشت وقرنطینه اداره کل دامپزشکی اصفهان از اجرای طرح نظارتی ضربتی ویژه ماه مبارک رمضان در استان خبر داد.
اداره کل دامپزشکی استان اصفهان و شبکه دامپزشکی شهرستانهای تابعه در طول ماه مبارک رمضان در دو شیفت کاری با 78 اکیپ ثابت و سیار نسبت به بازرسی از کلیه مراکز تولید، بسته بندی و توزیع فرآورده های خام دامی اقدام می نمایند
دکتر سید رضا موسوی ضمن تاکید بر همکاری مردم در اجرای هر چه بهتر این طرح، از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده هر نوع تخلف با تلفن شبکه های دامپزشکی شهرستان های مربوطه و یا شماره 7812395 (اداره رسیدگی به شکایات اداره کل دامپزشکی استان اصفهان) تماس بگیرند و گزارش دهند تا در اسرع وقت و حضور در محل مربوطه اقدامات و برخورد لازم از طرف اداره کل و شبکه های دامپزشکی و همکاری های فی السابق نیروی انتظامی ومراجع قضائی صورت گیرد.

 

---------------------------------------

 

رئیس اداره دامپزشکی صومعه‌سرا خبر داد:
جلوگیری از توزیع غیرقانونی گوشت‌های منجمد در صومعه‌سرا


رئیس اداره دامپزشکی صومعه‌سرا از جلوگیری توزیع غیرقانونی گوشت‌های منجمد خارجی در این شهرستان خبر داد.

فتح‌الله عربانی‌مستقیم در جمع مسئولان این شهرستان با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: رمضان ماهی برای پاک زیستن و دوری از هر گناه است.
وی با اشاره به اهمیت سلامت گوشت و توزیع مجاز و قانونی آن بین مردم تصریح کرد: با همکاری اداره بازرگانی، مجمع امور صنفی و مرکز بهداشت و درمان صومعه‌سرا فعالیت قصابی‌ها و مراکز فروش گوشت در این شهرستان کنترل می‌شود.
عربانی‌مستقیم با بیان اینکه گوشت فاسد و ناسالم موجب مسمومیت غذایی و گوارشی افراد می‌شود، خاطرنشان کرد: حساسیت بر نحوه سلامت گوشت‌های سفید و قرمز از وظایف اصلی دامپزشکی است.
رئیس اداره دامپزشکی صومعه‌سرا با اشاره به توزیع غیرقانونی برخی مراکز فروش گوشت منجمد افزود: این مراکز بدون امتیاز فروش آن را انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: در صومعه‌سرا تنها دو مرکز فروش و توزیع گوشت منجمد وجود دارد و دیگر مراکز به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند.
به گفته عربانی‌مستقیم در صومعه‌سرا 100 واحد فروش مرغ، ماهی و گوشت وجود دارد که تمام آنها دارای امتیاز قانونی هستند.
رئیس اداره دامپزشکی صومعه‌سرا با بیان اینکه برخی فروشندگان برای افزایش درآمد خود اقدام به این عمل غیرقانونی می‌کنند، گفت: این افراد گوشت منجمد را کیلویی 6 هزار و 500 تومان خریداری کرده و پس از قرار دادن آن در فضای آزاد و آب شدن یخ گوشت‌های منجمد آن را چرخ می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: گوشت چرخ شده غیرقانونی کیلویی 14 هزار تومان به مردم فروخته می‌شد که پس از بررسی‌های فراوان این مراکز پلمب شدند.
عربانی‌مستقیم تأکید کرد: به خطر انداختن سلامت مردم یک اقدام ضد انسانی و غیرقانونی است که در صورت مشاهده عاملان متخلف مجازات می‌شوند.
رئیس اداره دامپزشکی صومعه‌سرا با اشاره به اینکه تمام مراکز فروش برای اخذ امتیاز باید با این اداره هماهنگی لازم را انجام دهند، اظهار داشت: در صورت عدم صلاحیت فردی به افراد امتیاز فروش داده نمی‌شود.
وی به اهمیت مراکز قانونی فروش و توزیع گوشت به ‌ویژه گوشت منجمد خارجی اشاره کرد و گفت: برای بخش‌های تولم‌شهر و گوراب‌زرمیخ نیز مراکز مجاز توزیع گوشت منجمد دایر می‌شود.

 

نظر شما
ادامه