کد خبر: ۳۰۹۹۶
 

سی و یکمین دوره المپیک به عنوان بزرگترین و معتبرترین رویداد ورزشی جهان در حالی از 15 مردادماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز خواهد شد که پایتخت کشور قهوه همچنان برای میزبانی با مشکلاتی در عمل و آنچه طی ماه های گذشته اذهان عمومی را مشغول خود کرده، دست به گریبان است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به ریو، این روزها از کشورهای مختلف دنیا افراد بی شماری مقصد سفر خود را برزیل و شهر ریودوژانیرو محل برگزاری المپیک قرار داده اند و به عنوان ورزشکار یا ورزش دوست راهی این کشور می شوند و برزیلی ها نیز مدعی اند که ازهمه نظر برای میزبانی و پذیرایی از ورزشکاران المپیکی و خیل عظیمی از دوستداران ورزش آماده هستند.

در ابتدای ورود به کشور برزیل و در شهر سائوپولو بعد از حدود 18 ساعت پرواز طی دو مرحله وارد فرودگاه این شهر شدم تا برای رسیدن به شهر ریو از هواپیمای سوم استفاده کنم، در فرودگاه و در بین جمعیت انبوهی که به بخش ترانزیت مراجعه کرده بودند و در صف های طویل منتظر بررسی مدارک و گذشتن از گیت های بازرسی برای دریافت کارت پرواز به ریو بودند، افراد زیادی با لباس های یک شکل با آرم های مشخص ریو 2016 مشاهده می شد که بعداز ورود مسافران با صدا زدن کلمه (المپیک) آنها را متوجه خود کرده و به سمت یک مسیر اختصاصی راهنمایی می کردند.

این اقدام برای کمک به المپیکی ها بسیار برای ما که بعد از دو پرواز طولانی و خسته کننده (تهران - دوحه و دوحه سائو پائولو) رسیده بودیم، دلگرم کننده بود.

روایت دامپزشک برزیلی از وضعیت خطرناک شهر ریو

بعد از انجام مراحل دریافت کارت پرواز و سوار شدن به هواپیما اولین ضربه روحی ناامید کننده از سوی یکی از برزیلی ها بر ما وارد شد، آنجا که مسافر کناری من در صندلی هواپیما که خود را یک دامپزشک اهل سائوپائولو معرفی کرده و از ریو با عنوان شهری 'بسیار خطرناک' از نظر امنیتی به خاطر سارقان حرفه ای اش نام برد.

این برزیلی که به گفته خودش حدود 30 سال قبل و در دوران دانشجویی به ایران سفری داشته و بدنبال آنجا راهی افغانستان شده است، از خاطرات خوب خود در تهران و اصفهان و بازدیدش از موسسه تحقیقاتی رازی با خوشحالی یاد کرد و مثل همه خارجی هایی که به ایران سفر کرده اند از میهمان نوازی هموطنان من تعریف کرده و وقتی به او گفتم که به عنوان خبرنگار برای پوشش خبری المپیک عازم ریو هستیم، از من خواست به همراه دوستانم دراین شهر 'بسیار خطرناک' به گفته این برزیلی مواظب دزدان و خلافکاران بوده و در نگهداری اموال شخصی همراه خودمان بسیار دقت کنیم.

در کنار تهدید بیماری زیکا و تهدید تروریستی داعش که بارها از سوی مسئولان کاروان اعم از بهداشتی و سرپرستی گوشزد شده، تهدیدات امنیتی یکی از مهمترین خطراتی است که میزبانی برزیلی ها را برای المپیک تحت الشعاع قرار داده است.

بلافاصله بعد از ورود به ریو و دقایقی بعد از ساعت22 به وقت محلی ( 5 و 30 دقیقه بامداد به وقت تهران) به بخش مخصوص ثبت نام خبرنگاران برای دریافت کارت مخصوص پوشش خبری مسابقات وارد شدیم اما به خاطر پایان ساعت مخصوص انجام این کار چاره ای جز بازگشت به محل اسکان و مراجعه دوباره در روز بعد نداریم اما در آنجا نیز با آماده نبودن محل اسکان دهکده المپیک و اتاق ها مواجه می شویم که این روزها با گلایه های فراوانی از سوی گروه های مختلف و تیم ها مواجه می شود و در مواقعی همچون استرالیا، سوئد و دیگر کشورها با ترک اعتراضی این محل ازسوی مراجعین همراه شده است.

به گفته یکی از مسئولان گروه رسانه ای ایران، ورزشکاران یکی از تیم های کشور استرالیا که با مشکلات زیادی ازجمله آتش سوزی محل اسکان و به سرقت رفتن وسایل شخصی بازیکنان مواجه بوده اند، ترجیح داده اند تا روز مسابقات از کشتی لوکس خود پیاده نشوند و تمرینات خود را در داخل کشتی انجام دهند.

با همکاری و تلاش بسیار خوب متصدیان امر اسکان مراجعین، مشکل مستقر شدن در اتاق های تعیین شده به صورت موقت حل می شود و می رویم تا با استراحتی کوتاه بعد از یک سفر 24 ساعته، خود را برای روزی پرکار و استرس از المپیک سی و یکم آماده کنیم.

آئین افتتاحیه سی و یکمین دوره بازی های المپیک 2016 ریو روز جمعه به وقت برزیل - نخستین ساعات بامداد شنبه به وقت تهران - در ورزشگاه ماراکانا شهر ریودوژانیرو با حضور مقام های سیاسی و ارشد 45کشور جهان برگزار می شود.

در این مراسم که قرار است در شمار با کیفیت ترین آئین های افتتاحیه همه ادوار المپیک باشد، روسای جمهوری، نخست وزیران و وزیران خارجه برخی کشورهای جهان شرکت می کنند.

گفته می شود با توجه به ناآرامی ها در برزیل و تهدیدات تروریستی گروه داعش، در زمان برگزاری آئین افتتاحیه، دهکده بازی ها به دژ تسخیر ناپذیری تبدیل خواهد شد و نیروهای ارتش به کمک 85 هزار نیروی نظامی مسئول حفاظت از این دهکده بازی ها اعزام می شوند.

کمیته برگزاری بازی های المپیک 2016 ریو اعلام کرد که نام مقام های سیاسی کشورهای مختلف شرکت در این مراسم را ساعاتی پیش از شروع مراسم افتتاحیه اعلام خواهد کرد.

ایران در این دوره از رقابت ها با 64 ورزشکار (با احتساب مجللی) در 14 رشته حضور خواهد داشت. ملی پوشان ایران در رشته های کشتی (آزاد و فرنگی)، وزنه برداری، دوومیدانی، تکواندو، تیراندازی، تیر وکمان، بوکس، جودو، شنا، والیبال، دوچرخه سواری، تنیس روی میز، قایقرانی و شمشیربازی، به رقابت خواهند پرداخت.

رقابت نمایندگان ایران در المپیک ریو از شانزدهم مرداد با تیراندازی آغاز می شود و سی و یکم مرداد با کشتی آزاد به پایان می رسد.
 
 
برچسب ها: المپیک، ریو،
نظر شما
ادامه