کد خبر: ۳۰۹۹

حکیم مهر -  2 توله خرس قطبی و یک بچه فک. آنها باید دشمنان خونی هم باشند، اما نیستند. مادرانشان آنها را از بازی کردن و دوستی با یکدیگر منع می‌کنند، اما آنها باز هم پنهانی همدیگر را می‌بینند؛ سرزمین یخ‌های قطبی و خاطرات کودکی ما از یک انیمیشن بسیار زیبا. این را شاید خوانندگانی که هم سن و سال نگارنده باشند تایید کنند. من همواره فکر می‌کردم که فک‌ها فقط در آب‌های قطبی هستند.


خوب تقصیری هم نداشتم. توی برنامه‌های مختلف حیات وحشی که دیده بودم همواره آنها را در شمال اروپا و آمریکا دیده بودیم. غافل از این که‌ یکی از گونه‌های نادر این جانور زیبا و چالاک (البته در آب) در همین دریای خزر (کاسپین) خودمان زیست می‌کند... «فک خزری» با نام انگلیسی Caspian seal و نام علمی phoca caspica را آنقدر نشناختیم و ندیدیم که دارد فرصت از دست می‌رود. فک کوچک دریای خزر در فهرست قرمز IUCN قرار گرفته است.

فک‌های خزری تا اوایل قرن بیستم بیش از 000‌/‌000‌/‌1 راس جمعیت داشتند، اما اکنون کمتر از 000‌/‌100 راس از آنها باقی مانده‌اند. غذای اصلی تنها پستانداران دریای خزر ماهی‌های کوچک مثل کیلکا و کلمه و...است. آنها صیادان ماهری هستند. بر اساس آمار‌های موجود سالانه حدود 4 درصد از جمعیت این فک‌ها کاسته می‌شود و به همین دلیل اکنون 2 سال است که این گونه‌ منحصر به فرد در جمع گونه‌های در معرض انقراض قرار گرفته است. البته فکر نکنید که من و شما در این امر شریک جرم نیستیم . هر گاه که به شمال کشور می‌رویم و زباله‌ای به حجم انبوه زباله‌های رودخانه‌ای اضافه می‌کنیم، هرگاه که در ویلاهای کوچک و بزرگمان خوش نشسته و از سموم شیمیایی برای باغچه و باغمان استفاده می‌کنیم، وقتی که از مواد نفتی حاصل از ذخایر نفتی شمال کشور استفاده می‌کنیم و... در حقیقت داریم حیات این پستاندار 90 کیلویی دریای خزر را تهدید می‌کنیم. ورود شانه‌دار خزر و کاهش ماهیانی همچون کیلکا، ورود آلودگی‌های شهر‌های حاشیه‌ خزر به دریا، تغییر سطح آب دریای خزر و... همگی از تهدیداتی هستند که جمعیت این جانور را در یک قرن به یک دهم میزان خود رسانده و آنها را تهدید به انقراض می‌کند... حواسمان را جمع کنیم. فرصت اندکی باقی‌مانده است.

نظر شما
ادامه