کد خبر: ۳۰۷۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

دپارتمان تشخیص بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم با هدف گسترش فعالیت های تشخیصی و مطالعاتی و ارتقای دانش موجود در این حیطه و همچنین به کارگیری روش های جدید و فن آوری های نوین در جهت تدوین اهداف جدید سازمان دامپزشکی کشور تشکیل شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر حسین مقصود لو» رئیس گروه تشخیص بیماری های طیور مرکز ملی تشخیص اظهار داشت: با توجه به مرجعیّت و محوریّت تشخیصی این دپارتمان در سطح کشوری و ملّی، مطابق با استانداردهای جهانی و هماهنگ با ظرفیت های موجود کلیه زیرساخت های لازم در این دپارتمان در بخش های مختلف مرتبط با امور آزمایشگاهی و همچنین از لحاظ استعداد تجهیزاتی لازم مطابق با استانداردهای بین المللی و هدف گذاری های آتی سازمان دامپزشکی کشور فراهم گردید که در نهایت منجر به همکار شدن این مجموعه با آزمایشگاه مرجع جهانی IZSVe  سازمان بین المللی OIE  در قالب پروژه خواهرخواندگی (Twinning ) برای نخستین بار در کشور شد که عملکرد مناسب و مطلوب این مجموعه در مواقع حساس موید این قابلیّت و صلاحیت بوده است. لازم به ذکر است کلیه اقدامات لازم جهت افزایش سطح کیفی عملکرد این دپارتمان از جمله تهیه و تدوین روش های استاندارد اجرائی و همچنین راه اندازی آزمون ها و تجهیزات نوین صورت گرفته است و روش های جدید تشخیصی در رابطه با تشخیص دقیق و صحیح بیماری های مهم طیور ازقبیل آنفلوانزای پرندگان و نیوکاسل پرندگان به روش های گوناگون مولکولی، تفکیک سویه های مختلف ویروس برونشیت عفونی پرندگان به روش HRM ، تفکیک سویه های وحشی و واکسینال مایکوپلاسما سینوویه به روش HRM  و همچنین ارزیابی کیت های الایزای بیماری های طیور و ... در حال اجرا و بهره برداری می باشند.

وی ضمن ابراز رضایت از فعالیت های صورت گرفته در این دپارتمان، با اشاره به راه اندازی دو دستگاه پیشرفته رباتیک PCR  و تعیین توالی ژنتیکی (Sequencer ) در این دپارتمان افزود: این دستگاه ها با به کارگیری تکنولوژی پیشرفته نیازمند فرآیندهای مختلف و طاقت فرسائی جهت راه اندازی و بهره برداری می باشند، که علی رغم برخی مشکلات با یاری خداوند و با دانش متخصصان داخلی نسبت به راه اندازی آنها اقدام گردیده است.

رئیس گروه تشخیص بیماری های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم به توسعه فضای ایزولاتورهای بخش کنترل کیفی واکسن های طیور از 70 متر مربع با ظرفیت 5 عدد دستگاه به 170 مترمربع با ظرفیت فعّـال 9 عدد دستگاه به منظور افزایش کمّی وکیفی ارزیابی انواع واکسن های مصرفی طیور نیز اشاره کرد.

وی با اشاره به اهمیت انجام گرفتن مطالعات لازم و بررسی های مداوم در رابطه با بیماری های ویروسی مهم صنعت طیور افزود:

طی دو سال گذشته طرح های مطالعاتی موثری از قبیل بررسی محافظت انواع واکسن های محتوی سویه 793، بررسی محافظت واکسن های برونشیت عفونی پرندگان برعلیه سویه، بررسی پاتوژنز سویه واریانت 2 برونشیت عفونی پرندگان، بررسی و تفکیک سویه های مختلف واکسن و وحشی ویروس برونشیت عفونی پرندگان با استفاده از HRM ، و کمّی سازی بار ویروسی توسط RealTime  PCR  در مورد ویروس برونشیت عفونی پرندگان به همراه استاندارد کنترل داخلی در این دپارتمان اجرا گردیده است که نتایج قابل قبول و مفیدی را در اختیار بخش تشخیصی سازمان دامپزشکی کشور قرار داده است.

وی ضمن قدردانی از همکاران خود در این دپارتمان در ارائه عملکرد منسجم، گروهی و صادقانه، اضافه کرد: در راستای کمک به تشخیص بیماری های زنبورعسل در سطح کشور این دپارتمان کلیه اقدامات لازم به منظور تشخیص مولکولی شش بیماری ویروسی مهم زنبورعسل را در دست اقدام دارد که در آینده ای نزدیک نتایج آن به شکل تاثیری گذاری قابل مشاهده خواهد بود.
 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر منصور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۰
0
0
با عرض ادب خدمت جناب آقای دکتر مقصودلو و خسته نباشید ، پیشرفت و موفقیت روزافزون دپارتمان طیور مرکز ملی تشخیص و رسیدن به جایگاه کنونی آن بی تردید مدیون تدبیر و مدیریت و همت جنابعالی و همراهی و زحمات کارشناسان آن می باشد . برایتان آرزوی موفقیت و سلامتی را از خداوند منان دارم . با ارادت .
دکتر صفری
|
Russian Federation
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
0
0
جناب آقای دکتر مقصود لو پشتکار و همت شما و کارشناسان زحمت کش مرکز ملی تشخیص از پشتوانه های بخش تشخیص دامپزشکی کشور است
نظر شما
ادامه