کد خبر: ۳۰۶۳۹
خطر آلوده شدن میلیون‌ها مترمکعب آب سفره‌های زیرزمینی در گچساران 
 

تنها کشتارگاه شهرستان گچساران در منطقه‌ای که به پلیس راه دوگنبدان مرکز این شهرستان محسوب می‌شود واقع شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، این کشتارگاه در محدوده اراضی "دشت امامزاده جعفر (ع)" گچساران که دارای منابع فراوان آبی در حوزه‌های شرب روستایی و کشاورزی است واقع شده است.

اکنون و پس از گذشت هشت سال، تنها کشتارگاه شهرستان گچساران وضعیت نامطلوبی دارد و هرکدام از مسوولین مرتبط سخنی به میان می‌آورند.

آلوده شدن منابع آبی در دشت امامزاده جعفر گچساران 

مهمترین خطر وجود این کشتارگاه در دشت امامزاده جعفر، آلوده کردن منابع ذخیره‌ای آب در سفره‌های زیرزمینی است که براساس گفته برخی از کارشناسان، در آینده نزدیک و در صورت ادامه روند کنونی باید شاهد آلوده شدن منابع آبی گسترده زیرزمینی این دشت باشیم.

نبود اعتبار کافی موجب تاخیر فراوان در تکمیل و تجهیز این کشتارگاه شده و این درحالی است که گوشت قرمز  مورد نیاز 138 هزار گچسارانی از طریق تنها کشتارگاه آنها تامین می‌شود.

رئیس دامپزشکی شهرستان گچساران گفت: تنها کشتارگاه شهرستان گچساران ساختمانش فرسوده  و مهمترین کمبودش سردخانه بالای صفر و زیر صفر بوده که هنوز افتتاح نشده است.

" امید افشاری نژاد" به ایلنا گفت: رها شدن کشتارگاه گچساران مربوط به یک دوره هشت ساله بوده و اکنون به یک دغدغه تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه گوشت زمانی قابل  مصرف است که 12 الی 24 ساعت در حالت جمود بماند، اظهار کرد: در این شرایط، سرما و ویروس یا وجود مواردی احتمالی، چون تب کریمه گنکو از بین می‌رود.

رئیس دامپزشکی شهرستان گچساران افزود: نظارت پزشکی و تایید سلامت گوشت با دامپزشکی است که خبره‌ترین کارکنان ما در این بخش نظارت دارند و از سویی برای استفاده نکردن از کشتار غیر مجاز ، مهر مخصوص بر لاشه‌ها حک می‌شود.

نبود نظارت کافی در کشتارگاه گچساران 

افشاری نژاد، وجود  دستگاه "لیبل زن" در کشتارگاه گچساران را ضروری خواند و خاطرنشان کرد: دستگاه "لیبل زن " در کشتارگاه سبب می‌شود که گوشت قاچاق در کشتارگاه راه پیدا نکند.

وی به وضعیت کنونی فاضلاب و زباله‌های پس از کشتار در تنها کشتارگاه گچساران پرداخت و خاطرنشان کرد: در بحث فاضلاب باید گفت زباله‌ها پس از کشتار، بار میکروبی بالایی دارند و نیاز به " سپتیک " مناسب جهت تصفیه فاضلاب کشتارگاه بسیار ضروری به نظر می‌رسد و متاسفانه نظارتی بر این موضوع نیست.

رئیس دامپزشکی شهرستان گچساران گفت : این کشتارگاه سنتی بوده و شهرستان با این میزان جمعیت و مصرف، باید کشتارگاهی نیمه صنعتی و یا صنعتی  داشته باشد که وجود کشتارگاه نیمه‌صنعتی یا صنعتی علاوه بر اشتغالزایی بیشتر، سلامت گوشت برای شهروندان و مطلوب بودن فضای زیست محیطی را به دنبال دارد.

افشاری نژاد با تاکید بر اینکه اگر با تخلفاتی در زمینه توزیع گوشت ناسالم و قاچاق برخورد کنیم سریعا متخلف به دادسرا معرفی می‌شود، اظهار کرد : از مسئولان شهری می‌خواهیم با حساسیت بیشتری موضوع سردخانه‌ها و دستگاه "لیبل زن"، دفع زباله و نگهداری محیط زیستی پاک را پیگیری کنند.

نبود اعتبار مالی سبب کند شدن این پروژه شده است

شهردار گچساران هم از وجود تغییرات عمرانی خاص در کشتارگاه این شهرستان در دوران مسوولیت خود خبر داد و تصریح کرد: نبود  اعتبار مالی سبب کند شدن این پروژه شده است.

"اردلان زینل زاده" به ایلنا گفت: در تلاشیم با برنامه ریزی مناسب تا پایان شهریورماه 95 مشکل سردخانه زیرصفر و بالای صفر حل خواهد شد و برای رفع موارد دیگر نیاز به جذب اعتبار مالی بیشتری در این بخش هستیم.

وی افزود: برای دفع زباله‌های کشتارگاه، ماشین حمل زباله در مواقع نیاز برای جابه جایی در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد.

برخی از مشکلات کشتارگاه گچساران متوجه آب و فاضلاب روستایی است 

مدیر  شبکه بهداشت و درمان گچساران هم گفت: نظارت بر تمام موارد دامی خام، لبنیات، شیر،تخم‌مرغ، گوشت دام و طیور با دامپزشکی بوده و از سویی مشکلات فاضلاب و آب شرب کشتارگاه این شهرستان نیز با آب و فاضلاب روستایی است.

"ستار اسدپور" به ایلنا گفت: تنها وظیفه ما، نظارت بر صحت سلامت موارد بهداشتی بوده و خوشبختانه سلامت گوشت و سلامت کارکنان کشتارگاه مورد تائید بازرسان ما هستند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران از بازرسی‌های مستمر بازرسان این شبکه در کشتارگاه شهرستان خبر داد و خاطرنشان کرد : بازرسان بهداشت محیط، ماهیانه و یا 2 ماه یک بار از 400 مرکز خواربارفروشی، اصناف، کشتارگاه و قصابی‌های شهر بازدید که در صورت تخلفات بهداشتی برخورد قضایی می‌کنند.

اسدپور گفت: تمامی کارکنان کشتارگاه کارت تایید شده سلامت دارند و هیچ مورد مشکوک تاکنون ارجاع داده نشده است.

پیمانکار: بخشی از کشتارگاه محل تجمع سگ‌ها و گربه‌ها 

این درحالی است که پیمانکار کشتارگاه شهرستان گچساران در ادامه گفت‌وگو از مشکلات عدیده عمرانی کشتارگاه پرده برداشت.

فرشید گشتاسبی به ایلنا گفت: این کشتارگاه در گذشته، وضعیتی به مراتب بدتر از حال را داشت.

وی با تشریح برخی از مشکلات تنها کشتارگاه گچساران، اظهار کرد: کشتارگاه سنتی بوده و آب شرب ندارد، آب مصرفی کشتارگاه آب چاه است و تلمبه دارد و از سویی از مخزن و تانکر برای شست‌وشوی لاشه‌ها استفاده می‌کنیم.

پیمانکار کشتارگاه شهرستان گچساران افزود : هر روز از ساعت هفت الی هشت شب ساعت ذبح شروع می‌شود و تا ساعت 12 شب ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از آن،  ساعت چهار الی پنح صبح، دامپزشک برای معاینه سلامت گوشت وارد کشتارگاه شده و وقتی لاشه‌ای مورد تایید نبود، جدا و پس از نمونه‌برداری و در صورت نبود تاییدیه بهداشتی، لاشه به کوره لاشه سوز منتقل که عمدتا این لاشه‌ها مشکوک به کیست، عفونت، زردی و برخی امراض دیگر است.

گشتاسبی گفت: مواردی مثل  خون و آب به بیرون هدایت می‌شوند  که یکی از این مکان‌ها پشت کشتارگاه بوده و به فاصله ماندن تا انتقال توسط  ماشین حمل زباله شهرداری ، مکان تجمع سگ و گربه می‌شود.

پیمانکار کشتارگاه شهرستان گچساران افزود : ضایعات دام پس از معاینه در طول هر ذبح، همواره بیش از چهار فرغون بوده که پس از خاکستر شدن، در اتاقکی جمع می‌شود  و هر 2 ماه یک بارتخلیه می‌شوند.

گشتاسبی گفت: برای دفع زباله‌ها سالی دوبار بغل سپتیک‌ها چاه حفر می‌شود و پس از جمع آوری زباله‌های گرفته شده با بیل مکانیکی و خاک دفن می‌شوند.

گشتاسبی گفت: گستردگی شهر و رشد مسکن تا نزدیکی کشتارگاه، سازگار با زندگی شهری نیست و  اعتراض مردم طبیعی است.

وی با بیان اینکه فاضلاب کشتارگاه،قابل مهار نیست و تا جایگاه اصلی فاضلاب مرکزی شهر جاری است، اظهار کرد: 37 مرکز قصابی در سطح شهرستان گچساران قرار دارد که در هر هفته 2 هزار و 500 گوسفند سلاخی  می‌شود.

پیمانکار کشتارگاه شهرستان گچساران افزود : در طول ماه، 60 الی 70 کشتار گاو داریم  و از سویی میانگین کشتار دام سبک  تا سه هزار راس بوده و قسمت عمده خرید توسط شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران انجام می‌شود.

گشتاسبی خرید هفتگی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از کشتارگاه این شهرستان را شش تن در هفته عنوان و اظهار کرد: تعداد پرسنل مورد استفاده کننده هفت هزار پرسنل است.

وی افزود: کشتارگاه گچساران از ابتدای ساخت تاکنون سردخانه نداشته و ساختمان قدیم  نیز 25 سال قدمت دارد که به طویله تغییر کاربری داده شده و ساختمان جدید بیش از 15 سال است سردخانه ندارد.

در هفته با حضور روحانی پنج روز ذبح شرعی داریم

پیمانکار کشتارگاه شهرستان گچساران با تشریح کامل فضای فیزیکی کشتارگاه این شهرستان، یادآور شد : وضعیت روشنایی کشتارگاه نسبت به چند سال قبل بهتر شده است و از سویی بهسازی کف و کاشی کاری صورت گرفته و وضعیت کنونی در حال تکمیل است.

گشتاسبی گفت: سه فرماندار شهرستان در دوره‌های مختلف شاهد اوضاع بد تنها کشتارگاه بودند اما در این دوره، توجه خاصی در پیشبرد موارد توسط فرماندار کنونی و شهردار دوگنبدان مرکز شهرستان صورت گرفته و جای تقدیر دارد.

وی عمده مشکل در روند کندعمرانی کشتارگاه گچساران را کمبود اعتبار برشمرد و تصریح کرد: فضای ساختاری سنتی و حدود هفت هزار متر مساحت دارد.

کمبود اعتبار و کندی فعالیت عمرانی پروژه 

پیمانکار کشتارگاه شهرستان گچساران گفت : مجاورت با جاده و آلودگی محیط که طبق استاندارد 600 متر از سطح جاده تا کشتارگاه فاصله داشته باشد، موانع صنعتی شدن کشتارگاه کنونی است.

گشتاسبی افزود: شاید جذب سرمایه‌گذار خصوصی در بهبود و صنعتی کردن این بخش در مکانی دیگر تاثیر داشته باشد.

وی گفت: قسمت سرمایشی کشتارگاه معضل بزرگ کشتارگاه در فصول سال به خصوص فصل گرما است که با هوای بالای 40 درجه و دمای خون احشام ذبح شده برای تهویه هوا مجبور به بازکردن پنجره‌های بالای ساختمان هستیم و این کار باعث ورود پرنده در ساختمان می‌شود.

پیمانکار کشتارگاه شهرستان گچساران افزود : آب شرب کشتارگاه که با 200 متر لوله کشی تا محل نصب شده بود توسط آب و فاضلاب روستایی شهرستان جمع آوری که دلایل کار را فشار کم آب برای روستای مجاور اعلام کردند.

آب و فاضلاب روستایی: چاه آبی کشتارگاه خشک شد 

این در حالی است که "سیادت شیری" مدیرآب و فاضلاب روستایی گچساران در گفت‌وگو با ایلنا گفت: تابستان سال 94 به دلیل خشک شدن چاه،  آب کشتارگاه و به تاکید فرماندار شهرستان، مدت شش ماه، با نصب کنتور آب و انشعابات از آب شهری در این مکان استفاده شده و با کف شکنی و عمیق کردن چاه، مشکل آب برطرف شد.

مسئول بهداشت محیط گچساران گفت: پشت دیوار کشتارگاه،  فاضلاب به سمت خارج توسط جدول تعبیه شده هدایت می‌شود و به دلیل شکستگی در دیواره مکعبی بتنی محل تجمع فاضلاب، این مایعات به زمین‌های کشاورزی نفوذ پیدا می‌کند.

نفوذ فاضلاب‌ها میکروبی و خطر زیست محیطی دشت امامزاده جعفر

"سامان مرادی" افزود: این روند سبب شکایات متعددی از سوی کشاورزان و صاحبان "سی ان جی گازوئیل " نزدیک کشتارگاه شده و بوی نامطبوع و نفوذ فاضلاب میکروبی نیز محیط زیست را در خطر آلودگی قرار داده است.

رئیس اداره محیط زیست گچساران گفت: میزان  Bod وCOD فاضلاب کشتارگاه اندازه‌گیری می‌شود.

"عبدال دیانتی" به ایلنا گفت: در صورتی که بار میکروبی بیش از حد استاندارد باشد نسبت به صدور اخطاریه زیست محیطی اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه مسئولان کشتارگاه باید در مدت زمان مشخصی نسبت به رفع آلودگی و رساندن خروجی فاضلاب به حد استاندارد یعنی ۲۰۰ میلیگرم بر لیتر اقدام کنند، خاطرنشان کرد : در غیر این صورت از طریق مراجع قضایی اقدام خواهد شد.

پیگیری از طریق دستگاه قضایی 

یک منبع آگاه زیست محیطی در کهگیلویه و بویراحمد هم در این ارتباط گفت : منطقه‌ای که کشتارگاه شهرستان در آن واقع شده  از لحاظ منابع آب زیر زمینی حساس است.

وی که خواست نامش فاش نشود به ایلنا گفت: این حساسیت به دلیل بالادست بودن کشتارگاه نسبت به منطقه امام زاده جعفر بوده که  بهترین منابع آب زیر زمینی را دارد که متاسفانه گشتارگاه، فاضلابش بسیار آلوده است‌.

احداث تصفیه خانه ضروری است 

این منبع آگاه گفت: براساس اطلاعات بنده، در مقیاس  BOD چیزی حدود 10 هزار میلیگرم بر لیتر است که بایستی تصفیه خانه احداث که میزان آلودگی به کمتر از ١٠٠ میلی گرم بر لیتر برسد.

پاسخگوی مشکلات کنونی تنها کشتارگاه گچساران کیست؟

حال نکته اصلی در جواب اعتراض کشاورزانی که مجوز حفر چاه در نزدیکی حریم کشتارگاه گرفته‌اند یا صاحبان پمپ بنزین و سی ان جی گازوئیل که معترض به وضع کنونی هستند کدام مسئول باید پاسخگو باشد؟؟

اگر منابع عظیم زیرزمینی آب در دشت امامزاده جعفر گچساران آلوده شوند چگونه می‌توان از آلودگی این منابع جلوگیری و یا آب شرب سالم تحویل مردم داد؟
  
  
نظر شما
ادامه