کد خبر: ۳۰۵۸۶
 
 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: 95 درصد از حیوان گزیدگی ها در استان از سوی حیوانات خانگی صورت گرفته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مرتضی هاشم زاده» افزود: 10 هزار و 780 دوز واکسن به افرادی که دچار حیوان گزیدگی شده بودند، تزریق شد.

وی گفت: این 95 درصد حیوان گزیدگی ها توسط برخی از حیوانات از جمله سگ های صاحب دار بوده است و مابقی از سوی سگ ولگرد اتفاق افتاده است.

به گفته وی، از سال گذشته تاکنون حدود سه هزار و 900 نفر در این استان به بیماری های مشترک انسان و دام مبتلا شده اند.

هاشم زاده گفت: تب مالت، حیوان گزیدگی و هاری، سالک، کیست هیداتیک، سیاه زخم و سل شایع ترین و بیشترین بیماری های مشترک انسان و دام در این استان است.

به گفته وی، سال گذشته 277 نفر به بیماری تب مالت مبتلا شدند که 64.8 درصد این افراد مرد بودند و ابتلا به این بیماری 27.2 درصد در یکصد هزار نفر برآورد شد.

وی ادامه داد: در همین مدت سه هزار و 486 مورد حیوان گزیدگی در استان رخ داد که 498 نفر از این تعداد در پنج نوبت و مابقی در سه نوبت واکسینه شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی،خدمات بهداشتی و درمانی استان، تصریح کرد: سال گذشته 84 نفر مبتلا به سالک شدند که بیشتر افراد مبتلا مرد بودند و همگی آنها از خارج از استان به این آلودگی مبتلا شدند.

به گفته وی، در همین مدت هشت مورد مبتلا به بیماری کیست هیداتیک، 9 مورد مبتلا به سیاه زخم پوستی و 35 مورد مبتلا به بیماری سل شدند.

هاشم زاده گفت: بیماری های مشترک بین اسنان و دام با عوامل ویروسی، قارچی، انگلی و باکتری از حیوان به انسان منتقل شده و از انسان ها به یکدیگر انتقال می یابد.

به گفته وی، طی سال های گذشته نیز طیف جدید بیماری های نوپدید مشترک انسان و دام از جمله آنفولانزای پرندگان، ابولا و تب دانگ در جهان شیوع پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان افزود:جنگ های تروریستی، فقر، سوء تغذیه و تغییرات اکولوژیکی که ناشی از خشکسالی است خطر بیماری های انسانی و سلامت زنجیره غذایی حیوان، گیاه، محیط زیست و انسان را بیش از هر زمان دیگری تحدید می کند.

هاشم زاده بر لزوم شناسایی، پیشگیری و درمان بیماری های مشترک انسان و دام تاکید کرد.
 
 
نظر شما
ادامه