کد خبر: ۳۰۵۳

حکیم مهر -  با توقف فعالیت معدن کاوی در پارک ملی سیاه کوه یزد و با وجود آسیبهایی که این فعالیتها به محیط زیست و حیات وحش منطقه وارد کرده محیطبانان این پارک تصویر حضور یوزپلنگ ایرانی با توله هایش را بعد از 10 سال به ثبت رساندند.

جواد شکوهی محیطبان پارک ملی سیاهکوه روز جمعه 15 مرداد ماه موفق به مشاهده و عکسبرداری از سه توله یوز به همراه مادرشان شد. این در حالیست که پیش از این چند روز قبل نیز محیطبانان منطقه موفق شده بودند با استفاده از یک دوربین تله ای در شب از یک ماده یوز و توله هایش عکس تهیه کنند.

اکبر همدانیان، ‌کارشناس امور حفاظتی پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی سیاه کوه در این باره گفت: این ماده یوز و توله ها همان مادر و فرزندانی هستند که دو هفته قبل هم عکس آنها توسط دوربین تله ای گرفته شده بود.

وی افزود: روز جمعه ساعت یک بعد از ظهر، جواد شکوهی محیط بان سیاهکوه موفق شد تا مادر و سه توله یوزش را داخل پارک بین قاسم وزیر و چهل تغار در حالی که در زیر سایه درخت تاغ استراحت میکردند، مشاهده  کند و ازاین فرصت استفاده کرده و از آنها عکس و فیلم تهیه کرد که این عکسها آرامش و امنیت منطقه را که از مهمترین فاکتورهای حفاظت از زیستگاههاست، به اثبات می رساند.
 همدانیان خاطر نشان کرد: پارک ملی سیاهکوه یکی از کم تعارض ترین مناطق ماست که در حال حاضر معدن فعالی در این منطقه دیگر وجود ندارد ضمن اینکه اینجا خبری از مستثنیات هم نیست بنابراین می تواند در آینده نزدیک یکی از بهترین زیستگاههای یوزپلنگ در ایران باشد .

این کارشناس همچنین افزود: این نخستین بار است که در پارک ملی سیاهکوه یوزپلنگ مشاهده و عکسبرداری مستقیم می شود ضمن اینکه محیطبانان 3 ماه قبل نیز در همین منطقه چندین ردپا از یوز گزارش کردند که متعلق به یک یوز ماده و یک توله بوده است.



وی اضافه کرد: متاسفانه فعلا هیچ دوربین تله ای در اختیار نداریم تا در منطقه قرار دهیم چرا که همه دوربین ها فعلا برای برآورد جمعیت یوز در پناهگاه حیات وحش دره انجیر مورد استفاده قرار گرفته،‌ ولی من خودم یک دوربین قدیمی داشتم که به محیطبانان دادم تا در جایی مناسب در پارک قرار دهند شاید بتواند تصاویر دیگری از یوزپلنگ های دیگر تهیه کند.

 

نظر شما
ادامه