کد خبر: ۳۰۴۷۵
 

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری در جلسه کمیته ارتقاء کیفیت شیر استان که با حضور سرپرست دفتر هماهنگی و امور اقتصادی استانداری و اعضاء کمیته برگزار شد اعلام کرد: دامپزشکی متولی فراورده های خام دامی است و این فراورده ها وقتی فرآوری شود در حوزه دیگر قرار می گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری، «دکتر عبدالمحمد نجاتی» هدف سازمان دامپزشکی کشور از ارتقاء کیفیت شیر را کاهش بار میکروبی برشمرد و گفت: شیر سردکن در واحد های دامداری و واحد های عرضه می تواند خود یکی از عوامل کیفیت ارتقاء شیر باشد.

دکتر نجاتی در ادامه اظهار داشت: نگهداری شیر باید در دمای 4-0 درجه سانتی گراد باشد و در صورتی که این مهم رعایت نشود باعث فساد سریع شیر خواهد شد.

وی گفت: در راستای ارتقاء کیفیت شیر این اداره کل ماهانه توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان ها از واحد های لبنیاتی سنتی نمونه برداری می گردد و در صورتی که با میکروبی شیر بالا باشد تذکرات لازم داده و یا از فروش آن ها جلوگیری می شود.

این مقام مسئول اعلام کرد: شرایط بهداشتی شیر از مرحله تولید، نگهداری، توزیع با وسایل حمل و نقل بهداشتی تا موقعی که به دست مصرف کننده برسد باید رعایت شود.

در ادامه نیز «دکتر سید محمود حسینی» رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان گفت: از دامداری ها بازدید بعمل آمده و دامداری هایی که تجهیزات و مسایل بهداشتی را رعایت نمی کنند، اخطاریه دریافت کرده اند.

دکتر حسینی در ادامه گفت: برای مجتمع های دامداری که به صورت خوشه ای و دسته جمعی هستند و حداقل 500 راس دام وجود دارد، یک مسئول فنی بهداشتی در نظر گرفته شده است که مسائل بهداشتی و آموزش های لازم را به دامداران بدهند.

سپس «مهندس مهراب فرحی» معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی از گردآوری شیوه نامه نظارت بر واحدهای لبنیات سنتی در استان خبر داد و گفت: در این شیوه نامه وظایف هر کدام از دستگاه های نظارتی مشخص شده است.

مهندس فرحی گفت: برای واحد های دامداری حدود 300 میلیون ریال تسهیلات 16 درصد از طریق بسیج سازندگی در نظر گرفته شده که دامداران می توانند استفاده کنند.

وی گفت: شیر هویت دار در دامداری هایی وجود دارد که پروانه بهره برداری داشته باشند.

در پایان نیز «مهندس محسن فرهادی» سرپرست دفتر هماهنگی و امور اقتصادی استانداری، نگهداری شیر را با توجه به فساد پذیری سریع و ارتباط آن با سلامت جامعه مهم خواند و ضابطه مند شدن نظارت بر واحد های لبنیات سنتی را امر پسندیده ای دانست.

مهندس فرهادی در ادامه گفت: هرچه شیوه نامه ضابطه مند تر و با قاعده تر باشد هماهنگی بین دستگاهی بهتر صورت می گیرد.

وی آموزش و اطلاع رسانی به دامداران را امر بسیار مهم خواند و در ادامه گفت: بخش اعظمی از بهداشت جامعه بر عهده دامپزشکی است و باید حمایت همه جانبه شود.
 
 
نظر شما
ادامه