کد خبر: ۳۰۳۴

حکیم مهرتصاویر : حیوانات تراریخته شب‎تاب!

 

تعداد حیوانات تراریخته که توسط انسان دست‌کاری ژنتیکی شده‌اند، روز به روز زیادتر می‌شود. یکی از رایج‌ترین این دستکاری‌ها، افزایش ژنی برای تولید مواد فلورسانت است تا بتوان برخی سلول‌های خاص را در نور فرابنفش تشخیص داد و از آن‌ها برای مطالعات پزشکی مانند درمان سرطان استفاده کرد. این حیوانات در اصطلاح شب‌تاب خوانده می‌شوند که به معرفی تعدادی از این حیوانات و عکس‌العمل آن‌ها در برابر نور فرابنفش می‌پردازیم.


گربه‌ای با پوست درخشان


گربه‌ای با پوست درخشان
از میان دو گربه‌ای که در تصویر می‌بینید، گربه سمت چپ حاصل مهندسی ژنتیک است و در برابر پرتو فرابنفش می‌درخشد. این حیوان یکی از دو گربه‌ای است که سال 2007/1386 در دانشگاه ملی جیونسانگ، کره جنوبی به دنیا آمد. ژن کد‌کننده پروتئین فلورسنت به سلول‌های پوست این گربه اضافه‌ شده و سپس این سلول‌ها با انتقال هسته حاوی ماده ژنتیکی به یک تخمک خالی تکثیر شده‌اند. با استفاده از پوست شب‌تاب به سادگی می‌توان حیواناتی را که با موفقیت اصلاح‌ژنتیکی شده‌اند، از دیگر حیوانات تشخیص داد.

رنگین‌کمان نورونی

رنگین‌کمان نورونی
این تصویر زیبا حاصل درخشش نورون‌های رنگین ساقه مغز یک موش اصلاح‌ژنتیکی‌شده در اثر تابش پرتوهای فرابنفش است. برای تبدیل نورون‌های مغز به این ترکیب رنگین‌کمانی درهم، قطعه‌ای از دی.ان.ای که شامل ژن‌های متعدد کد‌کننده پروتئین‌های فلورسنت گوناگون بوده به ژنوم موش اضافه شده است. علاوه بر این مکانیزمی به کار گرفته‌شده که می‌تواند به صورت تصادفی این ژن‌ها را زمانی که در سلول‌های مغزی فعال هستند، از یکدیگر جدا کند. در نتیجه سلول‌های مغزی با ترکیب‌های رنگی متفاوت و درخشان ایجاد شده و این تصویر جالب‌توجه را در ساقه مغز حیوان خلق کرده‌اند.

خوک‌های تراریخته

خوک‌های تراریخته
هر دو بچه‌خوکی که در تصویر می‌بینید، تراریخته هستند. خوک سمت چپ که بینی و سُم زردرنگ دارد، از ترکیب ژن کد‌کننده پروتئین‌های فلورسنت در عروس دریایی با ژنوم خوک به وجود آمده است. اما خوک دیگر که ویژگی‌های بصری متمایز کمتری دارد، به مراتب جالب‌توجه‌تر است: این خوک که در دانشگاه گوولف در اونتاریوی کانادا متولد شده می‌تواند حجم کمتری از فسفر را نسبت به خوک‌های معمولی از بدن دفع کند و در نتیجه کمتری محیط‌زیست را آلوده خواهد کرد. فسفر دفع شده که اغلب به آب رودخانه‌ها یا دریاها وارد می‌شود، می‌تواند به تکثیر بی‌رویه جلبک‌ها دامن بزند که به کاهش شدید اکسیژن مورد نیاز آبزیان و مرگ بسیاری از آنها منجر می‌شود. به سیستم گوارش این خوک تراریخته که «اینوایروپیگ» نام دارد، یک آنزیم باکتریایی اضافه‌شده که فسفر را به شکل فیتات که ترکیب معمول فسفر در گیاهان است تبدیل می‌کند. در نتیجه با مدفوع حیوان فسفر کمتری به محیط‌زیست وارد خواهد شد.

میمون‌های آزمایشگاهی

میمون‌های آزمایشگاهی
این تصویر درخشان، پاهای اولین میمون‌های تراریخته را زیر تشعشع پرتوهای فرابنفش نشان می‌دهد. میمون سمت چپ کی است و دیگری کو نام دارد. این دو سال گذشته در دانشگاهی در توکیو، ژاپن به دنیا آمده‌اند. تولید میمون‌ها تراریخته از آن جهت حائز اهمیت است که این حیوانات شباهت ژنتیکی بیشتری به انسان دارند و می‌توان از آنها به جای موش‌های آزمایشگاهی استفاده کرد و دقت تحقیقات روی بیماری‌های انسانی را بهبود بخشید.
 
ماهی‌های درخشان آکواریومی

ماهی‌های درخشان آکواریومی
این فرشته‌ماهی‌های درخشان که به تازگی رونمایی شده‌اند، سال 2012 به بازار وارد خواهند شد. این ماهی‌های اصلاح‌شده ژنتیکی محصول انستیتوی زیست‌شناسی سلولی و ارگانیسمی تایپه در تایوان هستند که روی نمونه‌های مشابهی نیز کار کرده است. مداکا، اولین ماهی اصلاح‌شده ژنتیکی توسط این انستیتو سال 2003 وارد بازار تایوان شد تا بخشی از آن به عنوان نوعی ماهی تزئینی به خانه‌ها وارد شود. کمی پس از آن zebrafish درخشان با نام GloFish به بسیاری از کشورهای جهان صادر شد. در این دو نوع ماهی هم از ژن کد‌کننده پروتئین‌های فلورسنت در عروس دریایی در کنار ژن‌های دیگر استفاده‌شده است. افزایش بهره‌وری، مقاومت در برابر بیماری‌ها و بهبود دیگر ویژگی‌های این ماهی‌ها هم بخشی از همین طرح است.

مرغ زنده آماده بسته‌بندی

مرغ زنده آماده بسته‌بندی
فکر می‌کنید این تصویر زشت از یک مرغ پر‌ کنده زنده را مهندسی ژنتیک خلق کرده است؟ نه! این پرنده با بدن عاری از پر یکی از نوادگان مرغی است که سال‌ها پیش دچار یک جهش ژنتیکی طبیعی شده است. ژنوم این نمونه می‌تواند برای تولید جوجه‌های گوشتی فاقد پر به کار گرفته شود تا هنگام انجام فرایندهای صنعتی به کندن پرها و شوک حرارتی کمتری نیاز باشد.
نظر شما
ادامه