کد خبر: ۳۰۱۸۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

«سید اسماعیل میری» در "کبنانیوز" نوشت:

یکی از مزایای طرح ارتقای سلامت جامعه بحث حضور پزشکان در روستاها در قالب دهگردشی است که رضایتمندی های زیادی نیز به همراه داشته است، ولی حضور دام ها در شهر به واسطه عدم راهی شدن دامپزشکان به روستاها در نوع خود جالب است.

دو الی سه سال از اجرای طرح تحول سلامت در کشور می گذرد و خوشبختانه شاهد آثار و پیامدهای خوب آن تا دل روستاهای کشور را می توان با حضور روزانه پزشک، ماما، پرستار و بهورز به خوبی احساس کرد.

رضایتمندی روستائیان از دهگردشگی پزشکان و عوامل بهداشتی به صورت رایگان در روستاها در نوع خود جالب و جای تقدیر دارد و امیدواریم با کیفیت بهتری تداوم داشته باشد.

اما نکته جالب این است که در حالی که پزشکان برای امر طبابت به روستاها عزیمت می کنند، روستائیان برای دارو و درمان دام های خود باید با دادن هزینه های سنگینی از قبیل کرایه و انتقال دام به شهر به نزد دامپزشکان و کلینیک های دامپزشکی بیایند که به نوعی بیماری را از روستا به شهر منتقل می کنند که جای تعجب دارد.

نکته جالب تر اینکه کلینیک دامپزشکی در وسط شهر لنده و در یکی از پرترددترین خیابان های شهر لنده واقع شده است که همین نیز دارای اشکالات زیاد بهداشتی است، چرا که بعضاً مشاهده شد که اعضای و جوارح حیوان بیمار را در جوی آب رها می کنند که خود عامل انتقال بیماری های عفونی است.

امیدواریم مسئولان دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد با انتقال این کلینیک به حاشیه شهر و یا روستاهای همجوار و دارای امکانات مانند مال ملا، مالشیخ، ایدنک و سایر روستاهای شهرستان به جهت بحث اهمیت سلامت شهروندان اقدامی عاجل و فوری داشته باشند تا از شیوع هرگونه بیماری در سطح شهر جلوگیری شود و دامداران نیز آسیب کمتری محتمل شوند.

البته اگر تدابیری اتخاذ شود که دامپزشکان در روستاها بنا به درخواست مردم حضور یابند، شاهد کاهش همه خطرات و بلایا در سطح شهر خواهیم بود.

به گزارش کبنا، این در حالی است که هر روز بیماری‌های ناشی از دام‌ها در بین انسان‌ها شایع می‌شود، بیماری تب کریمه کنگو یکی از این بیماری‌ها است که هر روز مسئولان نسبت به آن هشدار جدی می‌دهند.

برخی از عشایر و روستانشینان در گفت‌وگو با کبنانیوز، اظهار کردند: ما با کمبود دارو مواجه و همچنین دسترسی به دامپزشک‌ نداریم و همواره شاهد تلف شدن دام‌هایمان هستیم.
 
 
برچسب ها: لنده،
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
م م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۰
0
0
وزارت بهداشت با دادن حقوق های بالا طرح ارتقای سلامت را پیگیری کرده و این در صورتی که هیچ گونه حمایتی از دامپزشکان نمی شود ...اگر که همان حمایتی که از پزشکان می شد از دامپزشکان هم می شد ایشان هم با جان و دل به روستاهای دور افتاده می رفتند... متاسفانه این صحبت ها یک سوی و بدون در نظر گرفتن حق گفته می شود.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۱
0
0
سلام حقوق همون پزشک عمومی را به من پیره دامپزشک با تجربه بدن همین حالا پیش به سوی لنده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
0
0
دامپزشک هم دوست داره کارکنه پول دربیاره وقتی پولی درکار نیست چرا خودشو درگیر کنه..درضمن کلینیک لنده همیشه وسط شهر بوده چطوری شده که حالا به فکر افتادین!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
0
0
خدارو شکر کمبود دامپزشک نیست کمبود پوله... دامپزشک حقشو میخاد مردم ندارن .شما لطف کنید یکم خدمات دولتی بدین مردم پولی ندارن بدن دامپزشک.دامپزشک هم شأنی داره ........فک کنم تعداد دامپزشکا از دامدارا بیشتره.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
0
0
اگه دولت حداقل از چند واکسن و داروی مهم حمایت میکرد قطعا شاهد تلفات دام ها به دلیل یکسری بیماری های رایج نمیشدیم...
نظر شما
ادامه