کد خبر: ۳۰۰۹۰
مصطفی شاه حسینی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان
 

معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: برای اولین بار در استان سمنان و در یکی از بزرگترین گله های صنعتی پرورش گاو میش کشور، عملیات انتقال جنین خالص ایتالیایی انجام شد و استان سمنان نیز به معدود استان های پیشرو در زمینه انتقال جنین پیوست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مصطفی شاه حسینی» افزود: گاومیش جزو دام های بومی کشور بوده و نسبت به گاو از احتیاجات غذایی کمتر و مقاومت بهتری در مقابل بیماری ها دارد، لذا در راستای اجرای عملی اقتصاد مقاومتی در بخش دامپروری و استفاده بهینه از توان تولید بومی کشور، اصلاح نژاد این دام و افزایش تولیدات آن در دستور کار معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است .

وی ادامه داد: در صورت اجرای موفقیت آمیز این طرح، امکان تولد گاومیش هایی با خلوص ژنتیکی بالا و توان تولید شیر تا سه برابر تولید فعلی فراهم شده و دام های جدید از ویزگی های رفتاری مناسب و آرامش در شیر دوشی برخوردار شده و موجبات افزایش درآمد و توجیه اقتصادی بیشتر برای بهره برداران این بخش و همچنین ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاری و اشتغال پایدار فراهم خواهد شد.

شاه حسینی اضافه کرد: گوشت گاومیش در مقایسه با گوشت گاو دارای چربی کمتر و کلسترول آن نیز نسبت به سایر گوشت های قرمز 40 درصد کمتر و پروتئین آن 11درصد و مواد معدنی نیز 10درصد بیشتر است و لذا گوشت گاومیش بدلیل کمبود کلسترول برای افراد دارای مشکل قلبی و عروقی نیز مناسب می باشد.

وی مهمترین مزیت ها ی پرورش گاو میش نسبت به گاو را تولید شیر با درصد بالای پروتئین، چربی، لاکتوز و امگا دانست و گفت: تولید گوشت با چربی و کلسترول پایین از دیگر ویژگی های پرورش گاومیش می باشد.
 
 
نظر شما
ادامه