کد خبر: ۲۹۸۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر -  با گذشت کمتر از یک روز از کشته شدن دو توله یوز در شمال منطقه توران در سمنان، ‌این بار ماده یوزپلنگی که گفته می شود مادر این توله‌ها بوده در یک سانحه رانندگی کشته شد.

این توله‌ها جمعه شب در منطقه عباس آباد توران در اثر برخورد با خودروی عبوری در جاده تهران – مشهد کشته شدند اما مادر این توله‌ها که در جستجوی توله هایش بود،‌ شنبه شب خود را به محل حادثه می رساند تا توله های سه ماهه‌اش را جستجو کند. اما این جستجوی بی حاصل نتیجه ای نداشت و او نیز خود به سرنوشت توله‌هایش دچار شد . در کمال تاسف این ماده یوزپلنگ نیز در یک کیلومتری محل کشته شدن توله هایش با یکی از خودروهای عبوری در جاده برخورد می کند و به زمین می افتد .

دقایقی بعد ماموران راهنمایی و رانندگی از وجود یک لاشه یوزپلنگ در کنار جاده خبر می دهند که بعد از رسیدن ماموران محیط زیست در محل حادثه، متوجه می شوند ماده یوزپلنگ هنوز زنده است ولی به شدت از ناحیه کمر و نخاع آسیب دیده است.

علیرضا جورابچیان ،‌مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت : بعد از اطلاع بلافاصله با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، اکیپی با همراهی دامپزشک به محل حادثه اعزام شد و پس از انجام معاینات اولیه بالینی یوزپلنگ زخمی به گرمسار اعزام شد اما در میان راه قبل از اینکه به زیر تیغ جراحی رود، در اثر جراحات وارده و خونریزی داخلی تلف شد. بدین ترتیب شمار یوزپلنگ های کشته شده در توران در هفته جاری به 3 قلاده رسید.

این واقعه در حالی اتفاق می افتد که نسل یوزپلنگ ایرانی در ایران به شدت درخطر انقراض قرار دارد و کاهش ناگهانی سه عضو از این خانواده می تواند هشداردهنده باشد که عملا از دست ما نیز خارج بوده است.

مهندس محمد جواد محمدی‌زاده، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز امروز با اشاره به حادثه هفته گذشته برای یوزپلنگ‌های ایرانی گفت: در این حادثه سه قلاده یوز بر اثر تصادف با خودرو کشته شدند که این امر موجب نگرانی جدی سازمان حفاظت محیط زیست شده است.

 

 

خبر مرتبط :

 

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر همکار
|
-
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۳
0
0
متاسفم! ولی یه سئوال !! با همین وانت نیسانه فرستادنش تا گرمسار؟ حیوان زنده رو هم با این انتقال می دادن می مرد! اینم جای بسی تاسف داره!
نظر شما
ادامه