کد خبر: ۲۹۸۵

حکیم مهر -  رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم رازی گفت: این موسسه با تولید واکسن تب برفکی با سویه جدید، با کنترل بیماری مهلک تب برفکی حداقل سالانه سه تا پنج میلیون دلار به صرفه جویی کمک خواهد کرد.
دکتر عبدالحسین دلیمی افزود: همچنین تولید این واکسن کمک می کند تا نیازمند واردات واکسن در این زمینه نباشیم ضمن اینکه کمک می کند تا میزان خساراتی که در این خصوص به دامداران و اقتصاد کشاورزی وارد می شود، به شکل محسوسی کاهش یابد.
وی ادامه داد: این موسسه با امکانات فعلی، توان تولید سالانه 40 میلیون دز واکسن مونووالان و 20 میلیون دز واکسن تتراوالان را داراست که این آمار بسیار مطلوب محسوب می شود و در صورت تحقق می تواند بسیار ثمربخش و مفید واقع شود.
این مسئول بیان کرد: فعالیت آزمایشگاه تشخیص تب برفکی موسسه رازی با جداسازی یک نوع از ویروس آغاز شد و اهم فعالیتها این آزمایشگاه، تشخیص و جداسازی ویروس از نمونه های ارسالی از سازمان دامپزشکی و قرابت ژنتیکی و سکانس DNA بوده است.
انجام طرحهای تحقیقاتی مرتبط با فیلد تب برفکی
دلیمی گفت: همچنین این آزمایشگاه وظایف دیگری نیز بر عهده دارد که از میان آنها می توان به تهیه بذر مناسب مربوطه و معرفی آن به تولید، کار روی سلول و معرفی سلول مناسب به تولید، انجام طرحهای تحقیقاتی مرتبط با فیلد تب برفکی (بیماری و واکسن) و کار روی ادجوانهای مناسب جهت استفاده در واکسن اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: ارتبطاط با سازمانهای بین المللی جهت ارتقای سطح کیفی آزمایشات، استفاده از امکانات بین المللی مانند کنفرانسها، سمینارها، کارگاه های آموزشی و ... جهت  بروز کردن اطلاعات خود در زمینه تب برفکی و انجام راهنمایی و مشاوره پایان نامه های دانشجویی از دیگر فعالیتهای این مرکز تحقیقاتی است.

سویه 2010 عمده ترین دلیل ایجاد مشکلات در خصوص تب برفکی
وی اظهار داشت: در حال حاضر سویه 2010 عمده ترین دلیل ایجاد مشکلات در خصوص تب برفکی در کشور است و  واکسن جدید نیز در این خصوص تولید شده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: دامپزشکی اعلام کرده که در سال 20 میلیون دز تترا و 20 میلییون دز والان تولید کنیم که امکان و ظرفیت این امر در موسسه رازی وجود دارد.
وی یادآور شد: این واکسن مرحله به مرحله تولید می شود و در اختیار سازمان دامپزشکی قرار خواهد گرفت ضمن اینکه تولید واکسن یادشده موفقیت بسیار مهمی در کشور بوده است.
این مسئول افزود: در صورت امکان، این واکسن برای حمایت از دامداران واکسن جدید به صورت یارانه ای توزیع می شود تا از افزایش مشکلات دامداران جلوگیری به عمل آید.

 

نظر شما
ادامه