کد خبر: ۲۹۸۳۷
 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی سمنان گفت: شیوع بیماری تب مالت از 2 سال گذشته در شهرستان های شاهرود، گرمسار و میامی این استان افزایش یافته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر مهدی شادنوش» روز یکشنبه در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان سمنان در سالن اجتماعات مدیریت و بحران افزود: در شهرستان شاهرود در سال 93 تعداد 120 مورد بیماری تب مالت مشاهده شده بود که این رقم در سال 94 به 202 مورد رسیده است.

وی اظهار داشت: در شهرستان شاهرود بیشترین مورد یافت شده در منطقه مجن با تعداد 40 مورد و در شهرستان میامی، نیک نام با 18 مورد بیشترین تعداد ابتلا به بیماری تب مالت را داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان گرمسار در سال 93 تعداد 21 مورد تب مالت مشاهده شد که این رقم در سال 94 به تعداد 38 مورد افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان سمنان در سال 92 تعداد 25 مورد تب مالت مشاهده شد که این رقم در سال های 93 و 94 به ترتیب به 16 و 9 مورد کاهش یافته است.

عوامل شیوع بیماری تب مالت

وی وجود فرهنگ غلط، عدم پوشش کامل واکسن در دام ها، گرانی شیر پاستوریزه و روی آوردن مردم به شیر محلی، نبود غرامت برای دام های سبک و تقویت برنامه نظارتی برای ورود و خروج دام را از جمله عوامل شیوع بیماری تب مالت اعلام کرد.

شادنوش تقویت بیشتر نظام دامپزشکی برای واکسیناسیون و نظارت، توسعه دامداری های صنعتی، نظارت قوی تر بر دامداری های سنتی، توسعه تولیدات صنعتی پاستوریزه را از جمله راه کار ها و پیشنهادات این بخش عنوان کرد.

وی تشکیل کلاس های آموزشی برای تمامی کارکنان بهداشتی و کارشناسان مرتبط به سایر اداره ها در 53 جلسه برای هزار و 59 نفر و تشکیل کلاس آموزشی برای مردم که شامل 16 هزار و 171 نفر روستایی، 30 هزار و 804 نفر دانش آموز و یکهزار و 296 نفر دامدار کشتارگاه و قصابی را از جمله فعالیت های انجام شده در سال های 93 و 94 بیان کرد.

وی یکی دیگر بیماری واگیردار و خطرناک را وبای التور ذکر و اضافه کرد: در همه شرایط و در همه زمان ها پیشگیری و کنترل وبای التور اولویت اول در بیماری واگیر دار می باشد.

وی اظهار کرد : بیماری وبا علاوه بر سرعت بالای ابتلا و سرایت و مرگ و میر بالا، دارای جنبه هاب اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی است.

وی تصریح کرد: از سال 1344 آمار وبا در کشور ثبت می شود و هم اکنون نظام مراقبت التور یکی از قدیمی ترین و دقیق ترین نظام های مراقبت بیماری در کشور است.

وی تاکید کرد: به دلیل بومی بودن این بیماری در تمام نقاط کشور در تمام فصول سال به ویژه در مناطق پرخطر، حتی در صورتی که در سال های گذشته مورد مثبت وجود نداشته باشد، نظام مراقبت التور باید با دقت ادامه پیدا کند.

وی از جمله چالش های پیش رو را، ناکافی بودن آب سالم در برخی از شبکه های روستایی به ویژه در فصول گرم سال، که موجب روی آوردن مردم به منابع غیر مطمئن می گردد، زیر پوشش نبودن برخی از روستاها زیر نظر شرکت آبفا و در نتیجه نامطلوب بودن آب اشامیدنی این روستاها و نیاز به افزایش سطح فرهنگ بهداشت فردی و عمومی در جامعه شهری و روستایی عنوان کرد.

وی ادامه داد : با توجه به اهمیت سالم سازی سبزی ها در پیشگیری از بروز اپیدمی و با توجه به سالم سازی نشدن مناسب در مراکز تهیه و توزیع غذا، عرضه سالاد و سبزی بسته بندی شده و دارای مشخصات بهداشتی در این گونه اماکن تاکید می شود.

وی گفت: خوشبختانه در شهرستان سمنان فرد مبتلا به وبای التور مشاهده نشده است.
 
 
نظر شما
ادامه